1

Hallåj, nu är det dags för ett nytt problem.

Jag har upptäckt att min bil (Typ 1 -61 med 1600-motor) blir väldigt varm vid bakre vänstra hjulhuset.
Trodde först att bromsen låg på, men fälgen är inte alls varm.
Skärmen är inte heller varm, och jag tror nog att motorn har hyfsat normal temperatur.

Det är som varm luft, typ, om man känner med handen mellan däck och skärm. Och det luktar även lite varm motor, lite varm olja, lite varmt i största allmänhet.
Det var nog den bästa beskrivningen jag kunde komma på.

Höger sida är inga problem alls, utan det är bara vänster det är så här.

Vad har ni för förslag? Både på anledning och på åtgärd?

Mvh
Micke

2

Trasig värmekammare så luften blåser ut där?

Mera känd som jb...

3

Är det inte bara varmluft från oljekylaren då?

4

Om din 1600-motor är en AD eller AS så finns det/ skall finnas vid doghouset för oljekylaren, två plåtar som bildar en kanal som för kylluften nedåt och framåt, denna varma luft från oljekylet torde ju kunna värma upp vänster bakskärm.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

jag köpte bilen i Våras, när det var lite sunkigt väder, så då blev det inte så mycket körande. Sen kom Semestern med tidernas varmaste Sommar, så då tänkte jag inte på om det kom värme från hjulhuset, eftersom all luft var varm då liksom  ICQ/ad

Det är alltså först nu jag har upptäckt det, men det kan ju alltså ha varit så hela tiden utan att jag reflekterat över det.

Det enda jag vet om motorn är vad som stod i annonsen när jag köpte bilen "Renoverad 1600 dubbelportsmotor"

Jag har även upptäckt att det finns lite olje-dropp på värmekammaren, antar att det är därför det luktar varm olja...

Jag ska kolla JBloms förslag, med eventuellt trasig värmekammare.
Om den är hel, kan jag tolka den här värmen som hyfsat normal då, att det är som ni säger, att det är varm luft från oljekylaren, och att det är så det ska vara?

Mvh
Micke

6

Blåser det så pass mycket borde du kunna lokalisera det. ICQ/ab

Mera känd som jb...

7

Oljedroppet är normalt, det är troligtvis stötstångsrören. Det finns koniska tätningsringar både inne vid blocket och ute vid topparna. Dessa ringar torkar ut, blir stela, eller spricker, och då läcker det.
Visserligen lätt att fixa, men du får ta ur motorn.
Gamla vw läcker inte olja, de markerar sina revir Default/lol .

8

JBlom skrev:

Blåser det så pass mycket borde du kunna lokalisera det. ICQ/ab

Nja, blåser skulle jag väl inte kalla det. Det är mer som om man har luckan till ugnen öppen. Alltså luften i området är varm, men det blåser inte.

Björn J. skrev:

Oljedroppet är normalt, det är troligtvis stötstångsrören. Det finns koniska tätningsringar både inne vid blocket och ute vid topparna. Dessa ringar torkar ut, blir stela, eller spricker, och då läcker det.

Skönt att oljedroppet anses vara normalt. Alltid kul när problemen man upptäcker inte är så katastrofala som man först målar upp i sitt inre ICQ/ad

Mvh
Micke

9

Du kan ju alltid mäta motorns och omgivande lufts temperatur, så kan någon här säga om det är normalt eller för varmt.
Luftkylda motorer blir ju i allmänhet varmar än vätskekylda.
Oljedropp vid stötstångsrören är ju väldigt vanligt, kanske en svag punkt i konstruktionen, dessutom är ju de flesta av våra motorer bortåt 40 år gamla eller mer.

Det finns ett ställe till det vanligtvis läcker på, det är i packboxen på motorns utgående axel, innanför svänghjulet. Symptomen på det är att det blir kladdigt i skarven mellan motor och växellåda, och när det börjar bli en pöl på golvet i garaget är det dax att byta denna packbox, även det är enkelt, men det krävs en 32 mm hylsa och ett långt skaft, samt svänghjulsspärrare och en stege eller liknande att spänna fast motorn på.