1

Hej.

Börjar närma sig SFRO slutbesiktning för min Ghia.
       Men är minst sagt bekymrad över bullerprovet, eftersom kraven har skärpts för ombyggda fordon.

Motor 2.4L typ1, IDA48, rakskurna kamdrev, krommolystötstänger, luftkylt såklart, ormbo.

Är något förvirrad efter diskussion med SFRO, rekommenderar original avgas......
       Mekaniskt slammer och insugsljud då ?

Strypa gasen (som på hojar)?

Hänga i en std motor? 
       Då får jag i alla fall chassiombyggnaderna med (mycket modifierat)

Nog kan man byta ut halva motorn och kringutrustning men då faller ju själva ide'n med "ombyggd fordon".
       Vill ju ha klara papper för framtida kontrollbesiktningar.

Någon som har erfarenheter / tips på hur man snirklar sig igenom?

Mvh Magnus

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

2

Ta dina CB boxar för överladdning dra ihop till ett rör och sätt ett sportluftfilter bredvid växellådan.
Sen slänger du på ett 2" ljuddämpare så borde den ju inte låta så mycket. ICQ/ab

Mera känd som jb...

3

Bra tips - tack. Men CB boxarna är för IDF/DRLA spjällhus så storleken passar ej IDA48.
2" dämpare sitter där redan. Koppla på en till?

Senaste iden är att gjuta EN stor glasfiberkåpa över maskin.

4

Ahh synd det då. Men hur mycket låter den då? Insugsljudet kan väl inte vara så högt?

Under hösten 2013 och början av 2014 har SFRO diskuterat bullerkrav för ombyggda fordon med Transportstyrelsen och besiktningsorganen. Dessa har förtydligat att vid ombyggnader som påverkar eller kan påverka ljudnivån (till exempel byte av motor) så ska bullerprov utföras, oavsett årsmodell på fordonet. Gränsvärdet är 84 dB(A) vid förbifartsprov.
SFROs önskemål har varit att äldre fordon ska undantas från dessa krav men så blev det alltså inte.
Ombyggnader som inte påverkar ljudnivån (endast ändring av kaross, som ombyggnad till cabriolet eller pickup) behöver inte bullerprovas. Om man vid motorbyte kan använda original avgassystem från donatorbilen så kan man också klara sig utan bullerprov.
Tänk på detta krav när du planerar ditt bygge och dina besiktningstider

Fetmarkerade stycket verkar ju inte så dumt?

Mera känd som jb...

5

Gjorde mitt bullerprov förra året, hade 1915cc med dubbla IDA48 och dubbla magmaflowburkar. Köpte en insats från dalhems och stoppade i avgasröret (och lite extra stålull). Största problemet jag hade var insugningsljudet. Har ganska stor motorlucka så det blev resonans i den. Fick sätta en dämpningsmatta på insidan huven och silvertejp på filterburkarna på den sidan som är utåt (tips från Besiktningsman efter att jag inte klarade bullerprovet första gången) Klarade det med 0.1 dB denna gången ICQ/ab

Life is a bitch and then you die

6

Iwdal: Ja då finns det i alla fall hopp. Men jag har ju trattsockar, och insugsljudet ÄR fränt!
Kan man tylla in förgasarna i fårskinn  Default/lol

7

Kan tycka hela grejen är lite fånig med tanke på att de ser vad man håller på med, allt jobb bara för ett papper som inte betyder något med tanke på att bilen ändå låter betydligt mer när man åkt hem och skruvat av alla dämpningsdetaljer

Life is a bitch and then you die

8

Jo så är det. Men då är det ju inte SFRO utan vi själva som är "bovarna".
De hårdare reglerna är ju inte heller SFRO's påhitt.

Men 84dB(A) är ju sjutton ingenting.
101db(A) när frugan diskar..........

9

Kolla lite på hur man löser det på moderna bilar.... En skiva under motorn, gärna med nån form av ljuddämpande material på ovansidan, tar bort mycket ljud. Långa slangar med förhållandevis stor diameter tillsammans med ett riktigt pappersfilter dämpar nog insugsljudet en del. Att fylla motorrummet med ljudisolering och ha en rejäl ljuddämpare är väl närmast självklart...

Men många bäckar små.... Så lite ventilspel som möjligt (ska ju bara köras en liten bit, glöm inte att justera tillbaka), Hårdpumpade däck bullrar mindre (4-5kg är inga problem för friska däck, smala bullrar mindre än breda), rikta avgaserna ner mot marken, tjocka primär-rör på avgas släpper igenom mindre ljud, ett långt avgassystem bullrar mindre än ett kort....

Oavsett ovanstående så är nog 84dB en utmaning med en luftkyld motor, det blir mycket resonans i kylflänsar och annat som inte är så lätt att få bort... Kan vara värt att kolla om någon lyckats få dispens pga luftkyld motor, ligger väl nära tillhands på t.ex. gamla engelska motorcyklar där nog det mekaniska slamret kan överstiga de 84dB med råge!  Default/lol
Det bör i så fall kunna användas prejudicerande...

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

10

Tack för tips.  "Tyvärr" ingår breda däck (11" Fuchs / 285) i SFRO bes.
Det lutar åt glasfiberkåpor ovan och under motor. Inkl. isolering.
Kommer också att sätta en stopp på gasvajern. Bara bilen gör 50km/h på 2:an 3:an 4:an

Det som får min hjärna att snurra är tyvärr att hela ide'n - bes. med "rätt" motor faller.
Kunde lika gärna ha en originalmotor då.
Eller en B20.

11

Klart du ska ha rätt motor i. Blir det fel, gör om. Men försök dämpa så mycket som möjligt i motorlucka mm. Sån där toppig skumgummidämpning absosberar mycket ljud.
Avgasljudet är bara dämpa bort med fler dämpare. ICQ/ab

Mera känd som jb...

12

Var får jag tag i sån där toppig ?
I Gävletrakten.

13

Kan vara svårt att hitta lokalt, annars har du här http://www.hifikit.se/tillbehor/akustik … dampplatta

Mera känd som jb...

14

ljuddämpning ska göras i flera lager (om möjlig). Först börja med tunga material så som dämpar mattor, på detta lägger du sedan lättare absorberande mattor (vågade). allt detta finns på biltema/jula/mekonomen

Jag har själv inte hunnit till SFRO än men jag har köpt en motorlucka som är fullklistrad av dämpning. utöver detta monterade jag sista kroken på dämparen med V-band så jag kan vid besiktning kan lätt hänga på ytterligare en dämpare. och ca 1.5 meter extra rör. Jag har turbohattar på min motor vilket tillsammans med rätt långt insug dämpar mycket bra. så sista tipset är som andra redan skrivit. Svetsa ihop två plåtburkar och dra dom till ett T och sedan ett bra filter. så stora och långa rör som möjligt!