1

Hej,

Jag bytte nyligen kopplingsvajern till min 1303s förutom att kopplingsvajern byttes så sprang en bränsleledning läck också (tack och lov för att det hände nu!!) slangen som gick var slangen mellan röret som går från tunneln och sedan kopplas på nästa bränslerör in till motorrummet precis intill växellådan. soppan sprutade överallt men jag försökte torka bort det värsta. När allt var klart så var startmotorn tvärdöd. Inget händer, inte ens ett klick. Det gick att rulla igång bilen så det måste vara något fel på startmotorn eller elen.

Var börjar jag felsöka och hur? Vad tror ni är problemet?

Min teori är att jag kommit åt en sladd när jag i panik bytte ut bränsleslangen, finns det kablar i närheten?

Tack på förhand
Kaktusagenten

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-16 21:14:26)

Kopplingsvajern och startmotorn är ju på var sin sida av växellådan. Bränsleledningen sitter väl på vänster sida den också..?
Jag skulle gjort så här:
1 kollat anslutningen på den tjocka kabeln i båda ändarna, på solenoiden och vid batteriet, ryck i den, se om den sitter fast ordentligt.
2 när du ändå kryper under bilen, kolla den tunna kabeln med en flatstiftskabelsko på som också sitter på solenoiden, detta är kabeln från tändningslåset, manöverström till solenoiden. Denna kabel kan ju lätt lossna
3. Någonstans på växellådan skall det sitta en jordfläta, kolla den och dess anslutningar.

Troligast är väl att du rivit bort tunna kabeln till solenoiden.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

kaktusagenten skrev:

Hej,

Jag bytte nyligen kopplingsvajern till min 1303s förutom att kopplingsvajern byttes så sprang en bränsleledning läck också (tack och lov för att det hände nu!!) slangen som gick var slangen mellan röret som går från tunneln och sedan kopplas på nästa bränslerör in till motorrummet precis intill växellådan. soppan sprutade överallt men jag försökte torka bort det värsta. När allt var klart så var startmotorn tvärdöd. Inget händer, inte ens ett klick. Det gick att rulla igång bilen så det måste vara något fel på startmotorn eller elen.

Var börjar jag felsöka och hur? Vad tror ni är problemet?

Min teori är att jag kommit åt en sladd när jag i panik bytte ut bränsleslangen, finns det kablar i närheten?

Tack på förhand
Kaktusagenten

Gör som Björn skriver att du kollar upp detta
I bland så är jordflätan så dålig så det jordar genom kopplingsvajern  ( jord flätan sitter fast mellan botten plattan o växel lådan )
Om det har jordat igenom kopplings vajern går ofta den trögt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Ja den där jordflätan brukar förtäras av rostens glupska käftar.
Jag har tagit en bit isolerad batterikabel och kopplat denna mellan en av startmotorns fästbultar och en bult i plattan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Tack för all hjälp, det kändes lite för simpelt när det visade sig att det bara var en kabelsko som hoppat ur (precis som ni sa) så jag förstörde gängan och  böjde "länkarmen" som gängas på mellan pedal och huvudbromscylindern. Vet någon vad dess riktiga namn är och finns den som reservdel eller ska jag tillverka en egen?

Börjar bli måttligt trött på det här nu, det började med en kopplingsvajer...