Har nu i helgen varit på en långresa med firmabilen en transporter -00 med 2.5tdi motorn på 102hk. Blev 90 mil totalt mesta dels motorväg till borås. Förbrukningen var run 0.9 milen vilket jag tycker e helt ok med tanke på att jag hade fullt i skåpet med verktyg o farten va mest 120-130 på motorvägen. Vad tycker ni om förbrukningen?:)
Jag har en EH från 02 med "samma" motor och den ligger däromkring, egentligen oavsett belastning eller vägtyp. Ibland är man lycklig kommer neråt 0,75 ibland är man uppe och nosar på 0,95. Åker främst landsväg, har ca 25-30 min till jobbet och åker ofta till stugan ca 2 tim bort. Min har gått 33 tusen mil och det kan ju vara en orsak till att den inte går så snålt som vissa dieslar gör. Men å andra sidan är det en 2,5-litersmotor och har en så underbar karaktär att det är värt det. Man släpper upp kopplingen på tomgång och den kryper iväg! Åkte till stugan en gång i försomras med ett rekordlass gödsel på flaket (40-50 sopsäckar) och jag kom på mig själv i efterhand att jag gjorde en omkörning utan att ens tänka på lasten!
Själv håller jag mig runt 100 på motorvägen, inte så mycket för bränsleförbrukningens skull, som för motor- och vägbullret. Sen har inte jag så bråttom heller, ser till att kissa innan avfärd och åker hellre lite tidigare än gasar lite mer.
Vagnen som sådan kan jag passa på att lovprisa när jag ändå håller på, för jag är sååååå nöjd!
En enkelhytt är ju som bekant mycket bättre än en dubbelhytt, och denna har den långa hjulbasen med det långa flaket, dvs 3,1m flak. En Karossankåpa med fem luckor jag utrustat med nya lås (ett måste i stan), den bara "råkade" vara utrustad med både farthållare och kaptensstol. Sen har jag pyntat den med frontbåge, med tre extraljus, dragkrok ("NOS" om man nu kan tala om NOS här, men original och dammig iaf, på blocket för 1000kr), ledbakljus, bluetoothstereo och subwoofer bakom passagerarsoffan. En grym åkis där allt funkar som det ska.
Ligger mer prylar i pipelinen,, rostlagning, belysning i skåpet, aluhjul med nya däck, osv men jag tar det som det kommer, det är ju trots allt en bruksbil, men mycket roligare än att åka Ford. Och sväljer "något" mer last.