1

Som rubriken lyder så började min buss går dåligt under sommarens långresa till Frankrike, det var dock inga problem att ta sig hem,men problemet kvarstår. Det började sakta med att den ryckte till då och då, främst i lite högre fart enligt nedan, sen har det kommit oftare och över ett något större register. Har kört problemfritt ca 600 mil i år innan detta började märkas.
Motorn är en originalbestyckad 2 liters från -79 som renoverades förra året. Sen dess är alla tänddelar utbytta och kontrollerade flera gånger. Tändningen är givetvis grundinställd enligt boken och brytarna samt stiften har rätt gap.  Bränslefilter samt alla slangar byttes förra året, tanken är också rengjord i samband med detta.

Motorn startar och går snällt, den dör aldrig. Dock går den illa vid mellanhöga  varvtal, den rycker och drar ojämnt, typ som om bensinen håller på att ta slut, fenomenet märks främst på 3.e (60-70 km/t) och 4:e växeln ( 80-95 km/t). Över och under dessa varvtal och hastigheter drar den jämnt och fint.

Har ni några tips eller idéer? Tacksam för er hjälp!

2

Prova att plugga EGR-systemet. Min var också ryckig på mellanvarv men det försvann när jag pluggade EGR-skiten. Hörde mig för bland div. mekare och konsensus av vad de sa var att det var djävulens påfund med EGR.
Jag har inte besiktat bussen igen efter det, men vad jag har hört skall det inte vara nå´t problem.
Om du inte vill plugga det kan du prova att koppla bort länkaget mellan spjällhuset och EGRventilen och se om det blir nå´n skillnad.

1975 latebay med ´79 GE motor

3

Glömde skriva det, men den togs bort och pluggades i samband med motorrenoveringen, gick ju inte att få tag på nytt filter, och det gamla hade rostat sönder.

4

Kom att tänka på en sak du kan kolla först  ICQ/ab
Ta av locket på luftmängdmätaren och kolla så att kontaktytan som armen går mot inte är sliten.
Om den är sliten på ett specifikt område så får man problem på ett specifikt varvtal. Locket sitter fast med nå´t slags silikonmaterial så bryt upp det lite försiktigt.

1975 latebay med ´79 GE motor

5

Jag hade ett liknande problem på min typ 2:a 2-liters motor med K-jetronic och det var pumpreläet som bråkade. Även en annan västtysk bil vi har hade liknande symptom och då var det huvudreläet för Motronic systemet som bråkade.

6

Ok, tack för tipsen! Känns väldigt troligt att det är bränslerelaterat eftersom det bara är vid medelhög/högre belastning, på de två högre växlarna, som det inträffar.  Hur kom du över ett nytt relä?

7

Ingen som har några andra idéer? Det är ej EGR relaterat iaf, och något annat relä har jag inte kommit över så jag kan prova med...

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-09-19 14:28:31)

Kan kanske vara till hjälp för dig
Om du kör typ på 3an eller fyran  på hög last  ( uppför backe eller liknade )  du trycker gasen i bott eller över 75% spjäll vinkel
då sackar bilen eller skjuter bakåt  du släpper av gasen å bilen börjar gå bätter
Om den gör så  är det 98% soppa pumpen som inte orkar leverera tillräkligt med mat
Det kan vara lite jävligt att kolla upp sådant  men det finns en lösning  om du gör så här kan du kolla om det är sådant problem
Du får skaffa en tryckmätare som du sätter innan tryckregleringen (Btr) dit med ett Tstycke (skall finnas ett uttag på spridarbryggan)  och en lång slang till mätaren som du kan kolla när du kör  (jag kan inte säga vilket systemtryck du har)( 2,2/3,0bar )  Om du har typ 2,2 bar så kommer soppa trycket att gå med under 2,2 bar då  är det soppa pumpen som är förbrukad = den orkar inte leverea till räkligt med mat
Detta felet är mycket vanligt men man gasar ofta inte mer än 75% så det märks inte
Du kan oxå ha strul med BTRen (bränsletrycksregulator) som membramet är slut  då får du inte upp ditt systemtryck när du gasar 
Du kollar på samma sätt som är beskrivet höger upp ( jag skulle inte tro du har det sista felet )
Du kan ha ett skit fel som att inte bytt soppa filtret som skall bytas efter 3-4 tusen mil
Ps har du fått vatten i soppan så blir pappret i filtert dom en klump
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

äckelpekkasin skrev:

Kom att tänka på en sak du kan kolla först  ICQ/ab
Ta av locket på luftmängdmätaren och kolla så att kontaktytan som armen går mot inte är sliten.
Om den är sliten på ett specifikt område så får man problem på ett specifikt varvtal. Locket sitter fast med nå´t slags silikonmaterial så bryt upp det lite försiktigt.

Jag har haft samma frel på en 2,0 l -77 motor.
Släparna går på ett kretskort(partinax) med tryckta kopparledare.
Denna hade nötts net just där de två små kontakterna "släpar" - avbrott i signalen just i detta område alltså !

Jag löste det så att jag (tenn)lödde en liten bit silverlod, så jag fick en större kontaktyta på kopparfilmen att släpa- funkade bra...

10

Tack för tipsen!

Filtret byttes för drygt ett år sen, gått ca 1300 mil sen dess. Och tanken är tömd och rengjord två gånger sen dess, så vatten ska det nog inte va, men iofs billigare och enklare att byta filtret trots allt än att börja med pumpen. Får nog försöka kolla den också, om det inte blir bättre för igår började den gå ryckigt mer eller mindre hela tiden i hastigheter över 70... Så illa var inte när jag först skrev inlägget. Intressant också att höra mer om det där med lmm som spökar, bra att ha i bakhuvet om inte det andra funkar eller ger nån förbättring.