1

Hej

Har en -69 Bubbla 1500 som jag tänkte byta remskiva på (nedre svart på bilden). Hur får man enklast bort bulten som håller denna med motor monterad?

Med vänlig hälsning
Jocke

Post's attachments

bild skiva.JPG, 670.46 kb, 1024 x 768
bild skiva.JPG 670.46 kb, 242 downloads since 2014-08-19 

2

Du kan låsa motorn med en mejsel genom ett av hålen i remskivan, det finns en klack på blocket bakom. Remskivan behöver du troligtvis avdragare till för att få av.

3

Ok tack

Då kollar jag efter denna klack senare

Jocke

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-15 12:01:27)

Det kan vara svårt att få plats med en vanlig avdragare när motorn sitter kvar i bilen. Dessutom förstör man lätt remsivan med en sådan, då denna skiva är av plåt så deformeras den lätt om man tar i med en storre standardavdragare vars käftar greppar om remskivans pereferi. Du skall leta reda på en avdragare som passar i de två rektangulara hålen, då får du kraften närmare skivans centrum. De firmor som säljer vw-prylar har ofta en sådan avdragare i sitt sortiment, men med litet klurighet kanske du kan tillverka en själv.

Jag har iofs fått loss en sådan remskiva med en kofot, rekommenderas inte, men det kan gå om axeln eller hålet i skivan är något slitet.

Hur du än bär dig åt, så se till att fånga upp spårkilen (halvmånen) som låser skivan på axeln, det är väldigt lätt att tappa bort denna, de kostar bara några kronor, men man har ju aldrig några hemma när de försvinner...

Snyggt och rent motorum föresten, men du, fixa slangklämmor till bränsleslangen!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Hej och tack för svaret!

Slangklämmor är på plats idag :-)

Är det en sådan avdragare du menar?

Post's attachments

$_12.jpg, 24.08 kb, 500 x 378
$_12.jpg 24.08 kb, 186 downloads since 2014-09-15 

6

inte rätt kanske men jag har vid några tillfällen använd en stor skruvmejsel och satt spänn utåt och bonka på med gummiklubba.
snurra runt eftersom.
tar ju ett tag men de funkar. kan säkert skada skivan men funkat för mig iaf.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

7

Det är en sån här avdragare du "ska" ha till remskivan. Går väl på andra sätt, tex knacka på kanten av remskivan, bända lite etc etc.. men det är stor risk att remskivan skadas.

Post's attachments

images.jpg, 4.61 kb, 218 x 232
images.jpg 4.61 kb, 200 downloads since 2014-09-15 

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-15 17:12:34)

Slanglämmor = bra! fick du dit en uppe vid förgasaren också?

Verktygen du visar är också bra att ha.
Överst en spärr till svänghjulet när man skall dra loss eller dra svänghjulets bult.
Därunder en oljepumpsutdragare, och den lilla svarta är ett centreringsverktyg att använda när man monterar kopplingen, väldigt prakriskt.
Den lilla korsformase grjen har jag ingen aning om, och muttern och brickan kanske tillhör oljepumpsavdragaren?

Jag hade en liten klen standardavdragare som passade i remskivans hål, gick även att använda till generarorns remskiva, desssvärre har kompisen som lånade den, inte fått den tillbaka från den killen han lånade ut den till.... ICQ/am

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Den lilla korsformade är väl till vingmuttern på kopplingen, så man får bättre tag.

Bubbla -62

10

Det är inte alltid du behöver avdragare! lossa mutterna några varv men låt den sitta kvar en tar du en stadigt tag om skivan med båda händerna och rugga den utåt! funkade för mig! ICQ/ab