1

Inser att jag behöver köpa ett eget biltransportsläp.
1200-1300kg totalvikt, enkelaxlat och gärna tippfunktion.

Mindre fix inget problem, allt är av intresse, även tips.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

På folkrace köp och sälj på facebook så fanns det några kärror för bra peng.

Mera känd som jb...

3

Vad har du tänkt att betala????

Kan ge dig ett bra pris på ett nytt om det kan vara av intresse.

4

Prata med Bosse h!
Han skulle sälja ett släp har jag för mig! ICQ/ab

5

JBlom skrev:

På folkrace köp och sälj på facebook så fanns det några kärror för bra peng.

Kollade in detta, men det tycks vara en sluten grupp. Får "ansöka" om att gå med och kolla vad som finns. Tack för tipset!

Alverby skrev:

Vad har du tänkt att betala????

Kan ge dig ett bra pris på ett nytt om det kan vara av intresse.

Jättesvårt att säga.
Nytt är alltid nytt, men det är oftast en rasande massa pengar då och svårt att motivera när släpet bara används sporadiskt. Jäkligt skönt dock att ha ett eget. Hade nog inte tänkt mig att betala mer än 15-20 tkr max men jag är öppen för förslag. En flakbäddsvagn med tipp skulle vara mumma och något som kan användas till annat också.

När det gäller beggat så är det väl så att antingen betalar man för något som ser anständigt ut och allt fungerar, eller så köper man ett objekt billigt som kräver jobb. Jag är som sagt öppen på bägge alternativen.
Vad är det för släp du kan erbjuda?

syncro4wd skrev:

Prata med Bosse h!
Han skulle sälja ett släp har jag för mig! ICQ/ab

Jepp, det stämmer. Tyvärr så är det boogie-släp, så det är inte så intressant (liten lastkapacitet). Fick dock tipset om en släpvagnshandlare mellan Kungsängen och Stäket och skall ta en sväng förbi där när jag har tid.

6

Finner du en Ifor Williams 136 så kjøp den! Single axle, gode kjøreegenskaper, bra fjærer, enkel å laste, lav. Akslingen er såpass langt bak at du kan ha bilen på hengeren med fronten først. Du kan ta en titt og prøve min på Kjula.

Brian James har også en single axle som er bra. Mye stivere gummitorsjon som gjør at den blir litt stumpete sammenliknet med Ifor Williams.

Mvh
BB

7

Hur mycket last kapacitet behövs...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

BeetleBug skrev:

Finner du en Ifor Williams 136 så kjøp den! Single axle, gode kjøreegenskaper, bra fjærer, enkel å laste, lav. Akslingen er såpass langt bak at du kan ha bilen på hengeren med fronten først. Du kan ta en titt og prøve min på Kjula.

Brian James har også en single axle som er bra. Mye stivere gummitorsjon som gjør at den blir litt stumpete sammenliknet med Ifor Williams.

Mvh
BB

Bägge dessa släpfabrikat är ovanliga i Sverige. Har sett en och annan, men det är glest mellan gångerna. Jag hållet som sagt utkik efter allt i nuläget.

Har faktiskt varit inne på att, beroende på vad jag hittar, flytta bak axeln en bit för att kunna köra bilen med nosen åt rätt håll. Annars så är det inget stort problem att behöva backa upp bilen. Har man väl gjort det några gånger så får man rutin på det.

michaelth skrev:

Hur mycket last kapacitet behövs...

Jag har en Passat som dragbil. Den får bara dra 1300kg

Med de nya reglerna så är det väl egentligen inte så heligt med att det skall vara 1300kg totalvikt. Tydligen skall kombinationer med släp på högre totalvikt också vara godkänd även med "bara" B-behörighet så länge den faktiska vikten på släp plus last inte överstiger vad dragbilen får dra. En regel som jag tycker borde tillämpas i alla lägen. Var gränsen nu går för vad som kräver B+ eller BE-behörighet vet jag inte. Hade dock tänkt försöka undvika att behöva skaffa mig denna behörighet (har inte tid).

Vidare hade jag tänkt mig att familjens Westfalia (1972) skall få dra biltransporten, men där är det 1200kg som gäller. Är dock inne på att försöka typ om bussen då den efter mina ingrepp är identisk med late bay som får dra 1500kg (091 låda och 2 litersmaskin).

Lastkapaciteten skulle iofs räcka till även med en 1300kg boogiekärra eftersom det primärt är en typ 1:a som skall transporteras, men självklart vill jag kunna ha möjligheten att köra tyngre fordon. Ett enkelaxligt 1300kg släp brukar generellt ha en max last på ca 1000kg vilket vore optimalt.

9

Peter S skrev:

Bägge dessa släpfabrikat är ovanliga i Sverige. Har sett en och annan, men det är glest mellan gångerna. Jag hållet som sagt utkik efter allt i nuläget.

Har faktiskt varit inne på att, beroende på vad jag hittar, flytta bak axeln en bit för att kunna köra bilen med nosen åt rätt håll. Annars så är det inget stort problem att behöva backa upp bilen. Har man väl gjort det några gånger så får man rutin på det.

Importere selv fra UK? Nå kjenner jeg ikke reglene i Sverige men i Norge er det kun MVA på tilhengere med en egenvekt opp til 350kg.

Mvh
BB

10 Senaste redigerad av Peter S (2014-09-16 12:51:19)

BeetleBug skrev:
Peter S skrev:

Importere selv fra UK? Nå kjenner jeg ikke reglene i Sverige men i Norge er det kun MVA på tilhengere med en egenvekt opp til 350kg.

Mvh
BB

Jag ljög nog lite om att fabrikatet inte finns i Sverige. En snabb google-sökning visade att de visst har ett antal återförsäljare.
Pratade med en återförsäljare som i dagarna slutar att sälja just detta fabrikat på släp då de enligt honom är dyra. De säljs med lockpriser, men är då helt utan utrustning. Skall du ha släpet med winch, spännband etc så drar det iväg.

Vet att andra pratat om att importera själv från UK då vagnarna är betydligt billigare där.

Kanske går att få någon Engelsman som skall hit och köpa bil att traila hit den på sin trailer  ICQ/ab

11

Peter S skrev:

Jag ljög nog lite om att fabrikatet inte finns i Sverige. En snabb google-sökning visade att de visst har ett antal återförsäljare.
Pratade med en återförsäljare som i dagarna slutar att sälja just detta fabrikat på släp då de enligt honom är dyra. De säljs med lockpriser, men är då helt utan utrustning. Skall du ha släpet med winch, spännband etc så drar det iväg.

Vet att andra pratat om att importera själv från UK då vagnarna är betydligt billigare där.

Kanske går att få någon Engelsman som skall hit och köpa bil att traila hit den på sin trailer  ICQ/ab

Ekstrautstyr du burde ha er:

- Hjulsperrer for å låse bilen
- Låsbar kasse for spennband, lås osv
- Reservehjul

God idè med en Engelskmann!

Mvh
BB