26

germanbug skrev:

Ja, det är ju lite det där med bottenvridet som jag är ute efter.
Om jag nu väljer en vev med 74 eller 76 mm slag, kan jag då använda samma kolvar och cylindrar (90.5mm) som jag har idag som jag då har till en vev med standard (69mm) slag och standard längd på vevstakarna?
Med längre slag blir även motorn i sig några mm bredare...?? Blir det inte då en del plock och justering för att få diverse plåtar/kåpor att passa bra ihop?

Man tillverkar shims under cyllana om man har en komphöjd på 39mm på kolven
74mm slag  = 2,5mm  76 =3,5mm eller lite mindre Om det är std länd på stakarna
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

27

Då jag inte har tillgång till att göra egna cylindershims, så har Dalhems en hel del att välja på, som tex: http://dalhems.com/sv/p/24c2712ebf46427 … -090-229mm

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

28

I min 1303 har jeg hatt to motorer:

1) 1776ccm, original 34pict som var åpnet opp, Engle 110, 8.8 komp, original topper med litt fluff og buff, 86hk med original luftfilterboks, original rem og originale varmebokser. 0.65 liter pr mil i cruisefart på 110-120 kmt. Moment lavt nede og maks turtall 4500ish.

2) 1915ccm, 48IDF, CB CNC round port med 42x35 ventiler, Engle 120, 9.0 komp, Bosch 010, luftfilter, original rem, originale varmepotter, Vintage Speed eksospotte. 112hk i en streng benk med reim. Mer moment og drar hardt fra 2100 omdr til ca 5500. 0.65 liter pr mil på norske fjellveier i høgt tempo.

Min erfaring sier at moment lavt nede = kjøreglede. Det blir slitsomt i lengden med en motor som du må pine for å finne effekt. Om jeg skulle forandre noe på min 1915 motor så er det muligens å bytte vev til 78mm for å få enda mer volum = mer moment = fler smil pr mil. Samtidig mener jeg at det også er viktig at motoren ikke går "tom" for tidlig de gangen du girene ned for å kjøre forbi eller skal raskt opp en bratt bakke.

Mvh
BB

29

BeetleBug skrev:

I min 1303 har jeg hatt to motorer:

1) 1776ccm, original 34pict som var åpnet opp, Engle 110, 8.8 komp, original topper med litt fluff og buff, 86hk med original luftfilterboks, original rem og originale varmebokser. 0.65 liter pr mil i cruisefart på 110-120 kmt. Moment lavt nede og maks turtall 4500ish.

2) 1915ccm, 48IDF, CB CNC round port med 42x35 ventiler, Engle 120, 9.0 komp, Bosch 010, luftfilter, original rem, originale varmepotter, Vintage Speed eksospotte. 112hk i en streng benk med reim. Mer moment og drar hardt fra 2100 omdr til ca 5500. 0.65 liter pr mil på norske fjellveier i høgt tempo.

Min erfaring sier at moment lavt nede = kjøreglede. Det blir slitsomt i lengden med en motor som du må pine for å finne effekt. Om jeg skulle forandre noe på min 1915 motor så er det muligens å bytte vev til 78mm for å få enda mer volum = mer moment = fler smil pr mil. Samtidig mener jeg at det også er viktig at motoren ikke går "tom" for tidlig de gangen du girene ned for å kjøre forbi eller skal raskt opp en bratt bakke.

Mvh
BB

Det tackar vi för!
En del bra info. du kom med ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

30

Just nu har jag kommit så här långt med ett motorförslag:

* 74 mm motvikts vev (ihopbalanserat med svänghjul och tryckplatta)
* W100 kam (eller en standard kam)

Delar som är tänkt att flytta över från min nuvarande motor:

* 90.5mm cylindrar.
* 041-toppar, som är portade och med filade kanaler.
* Dubbla Weber 34-ICT (allternativ Kadron 40 eller liknande) Vill hellst ha enportare än dubbel, för enkelhetens skull.
* VintageSpeed ljuddämpare.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

31 Senaste redigerad av germanbug (2014-09-09 18:58:17)

... sen har jag svårt att släppa tanken med att ha Porsche-fläkt istället för T-1:ans fläktkåpa. Det ser ju så himla bra ut!!! ICQ/ab
Men... vad jag förstår så kyler dessa tillhörande fläktkåpor mycket sämre eller ojämnare än VW:s kåpa. Och det är ju inte så bra.
Och sen kostar delarna, iallafall generatorn, multum... som om den var gjord av guld.  ICQ/ab
Men snyggt är det iallafall!! ICQ/ab

http://forumbilder.se/DE0L7/380307-404841096262463-1794928850-n.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

32

har du kollat CB 2280 kamen  skulle nog var det som passar dig
Lite vassare än std  bra bränsle ekonomi och mycket vrid
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

PPRMicke skrev:

har du kollat CB 2280 kamen  skulle nog var det som passar dig
Lite vassare än std  bra bränsle ekonomi och mycket vrid
/// M

Tack! Den får jag kika på! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

34

Gärna kommentar om för- (och/eller) nackdel om att välja vilken vev:

90.5 x 74mm (1904cc)

           eller

90.5 x 76mm (1955cc)

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

35

En större motor ger samma effekt vid ett lägre varvtal om det bara är volymen som skiljer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

36

Om man krånglar till det igen -  och frågar om vad är finessen när man byter till en annan längd på vevstakarna? De aktuella vevaxlara är fortfarande 74mm eller 76mm och 90.5mm cylindrar.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

37

Det finns flera effekter av längden på stakarna. Det som brukar tas upp är att en kort stake ger en brantare maxvinkel och ska då ge mera friktion mellan kolv och cylindervägg. Om man nu tittar på hur stor skillnaden på vinkeln är så är det frågan om ett par grader max mellan de ytterligheter man rör sig med i våra kretsar.
En annan effekt, som gynnar en sugmotor, är att en kort stake accelererar och retarderar kolven fortare än en lång, maxhastigheten är densamma på ett givet varvtal. Det gör att sugsugnalen kommer igång snabbare men kolven exponerar även kortare tid för flamman vid förbränningen vilket gör att man teoretiskt då ska ha lite annan tändpunkt för att kolven inte ska hinna undan innan det brunnit färdigt.
Det är lite olika skolor när det gäller staklängd och frågan är väldigt komplex. En känd motorbyggare (Mark Herbert RIP) i USA kommenterade det med "Att ha en lång stake är ett effektivt sätt att förstöra en sugmotor".

Originalkstakarna är mycket bra och har visat sig fungera bra upp till 82 mm vevar. Ska man köra dragracing så lär de fungera 25 repor med 78-vev och renoveras och gå 25 till för att då kasseras.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

38

Det var en väldigt bra förklaring av det. Då har jag fått lite mer pejl på det här området också.
Som sagt, det är bra mycket skillnad idag än för 10-12 år sedan, då jag byggde min nuvarande motor, på vad man kan göra och använda sig av för delar till ett motorbygge.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983