1

Den 62:a jag köpte under sommaren, är inte så pigg i motorn. Ljuddämparen är dock trasig, röret från 3:an och 4:an är borta vid ljuddämparen. Undrar om det kan ha betydelse? Rengjort förgasare, bränslepump och kör på bensin från flaska i motorrummet. Ventiler justerade. Såg inget galet när ventilkåporna var av. Kanske måste kompressionsmäta?

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

Kan man lägga en ljudfil nånstans om nån vänlig specialist kunde lyssna?

Gubbjävel; dvs originalfantast

3

Vad tror expertisen, har det med obefintlig ljuddämpare på 3:e och 4:e cylindern att göra? När man startar den kommer den igång efter en stund, börjar med blubb blubb blubb sedan snabbare allteftersom tills den startar och sedan är den seg på att varva upp, men det gör den om man har tålamod att vänta  ICQ/ab

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

Lite ny info, ljuddämpare bytt men motorn beter sig likadant, men låter i alla fall mindre  ICQ/ab
Kollat lite med att ta bort tändkablar från stift och när man rycker 1:an, märker man inget, inte heller 2:an, med båda dem borta så märks inget. Den går tydligen bara på 3 å 4 för där blir det stor skillnad om man rycker en tändkabel.

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Sitter tändkablarna i rätt ordning?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Ja.

Gubbjävel; dvs originalfantast

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-09-12 15:27:03)

Kurtivan skrev:

Den 62:a jag köpte under sommaren, är inte så pigg i motorn. Ljuddämparen är dock trasig, röret från 3:an och 4:an är borta vid ljuddämparen. Undrar om det kan ha betydelse? Rengjort förgasare, bränslepump och kör på bensin från flaska i motorrummet. Ventiler justerade. Såg inget galet när ventilkåporna var av. Kanske måste kompressionsmäta?

Om jag svarar så här
När ljudämparen är trasig eller om man tar bort ändrören   ( ränsar dessa för att få fränare ljud )
samma händer om man byter till sådant fränt avgasrör så tappar man mottrycket 
Då går  maskin för snålt det som kan hända då är att man bränner avgasventilen
Det man gör då är att fixa dämparen så den är tät  om man byter avgas system eller avgas piporna så byter man till ett större munstycke för att man inte skall få motor skador
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Ok. Nu var dämparen trasig på 3 & 4 men det verkar som kraften saknas i 1 & 2. Skiljer det på topparna eller är det lika på båda sidor? Har väl några i en låda att byta med ... Vad ska man kolla så att dom är ok? Häller man nåt i toppen och ser om det läcker eller?

Gubbjävel; dvs originalfantast

9

Är det intet samma ljudämpare till båda sidorna
Om du tar isär topparna från motorn så kan man läck kolla dom
om motorn är i från 62 så tror jag att ventilsätena inte är 100 ( +50 år gammla )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Jo, samma dämpare, jag förstår vad du menar. Hur gör man ett läckagetest enkelt i garaget?

Gubbjävel; dvs originalfantast

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-09-12 17:37:48)

komp prov tror jag är lättaste för din del
Vi som är i räser svängen täthets provar med tryckluft o en mätare  så kan man se var det läcker
Typ en kolvring eller en avgas ventil som exp
(oviktigt vetande  på en sådan räsermotor  som läcker mer än 15% så är det att rycka i sär o byta delar )
På ensådan gammal motor som du har läcker säkert mer än 30-40% från ringar o ventiler när den går på 3000varv

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12 Senaste redigerad av Kurtivan (2014-09-12 17:36:15)

Ja, men om toppen är lös (nån av dom jag har liggandes  ICQ/ab  ), hur vet man då att ventilerna tätar? Slipar man in dem på nytt, alltid?

Nu är det alltså troligtvis ventiler som inte tätar på 1 & 2, eller kan det vara otätt mellan cyl och topp?
Hur ser jag det?

Gubbjävel; dvs originalfantast

13

Du häller i rödsprit i förbränings rummet  och kollar under ventilen är det blött så läcker det ( en fick lampa å lys in i kanalen )
Om ventilsätena är förstora i bredd så måste man fräsa dom ( om du har tur så funkar det med slipa in dom)
Om det läcker  mellan topp o cyllarna så är det blött där oxå
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Tack för tipsen, då ska jag kolla mina beg toppar innan jag tar loss motorn för att undersöka vad som felas med cyl 1 & 2

Gubbjävel; dvs originalfantast

15

Pratat med förre ägaren, ngn hade "renoverat" motorn, men den gick inte så bra sedan. Kan det vara annat än kompressionsproblem för 1 och 2? Att ngt är satt fel, strömfördelare t ex

Gubbjävel; dvs originalfantast

16

Uppdaterar detta, toppen för 1 och 2 var sprucken. Efter byte till annan går den igen.

Gubbjävel; dvs originalfantast