Var nere hos morsan på Gotland över kristihimmelsfärd. Efter allt stök i trädgården skulle det bli en tur med skit till tippen. Nere på byn får jag se en stilig grön bay DH som rattades av en äldre herre, så vips tog jag rygg för att se vem det var och snacka lite vw. När han stannade började vi prata och naturligtvis kom frågan om han skulle sälja, och enligt honom var det ok, men det var bara ett problem... Det var hans son. En gotlandsprofil som hänger här på forumet. I nästa sekund står jag med han i telefon och inser ju såklart att han inte kommer sälja, men vi pratar vidare och han slänger ur sig ett tips på en DH som stod en bit därifrån ute på en åker. Slängde mig iväg för att kolla och efter lite letande så skymtade jag nåt blått bakom en vall av jord och sten. 

Kollade upp regnumret och den tillhör en av gårdarna i närheten, där minsta dottern och jag hängde en del i moppeåldern samt hade en slags fling. Ringde och han var rätt angelägen att bli av med den då han betalat avgiften på den under alla år och gärna slapp det. Den hade blivit stående efter att några ungar spräckt framrutan, brutit upp tändningslåset och slitit av handtag och vevar. Tydligen hade den funkat kalasbra som fågelskrämma för grödorna han odlade där, så han lät den stå. Det galna är att jag alltid har sett den från stranden där vi badar, men aldrig sett att det var en folkvagn.
Skicket är ok för att ha stått på en åker sen 97-98. Små rostblämmor på utriggarna och ramen. Lite kexig på standardställena i golvet fram, men det finns mycket kvar att fästa i. Klädseln har haft överdragsklädsel så den är i riktigt fint skick. Allt som dom slitit loss låg kvar i bilen så jag plockade snabbt ihop den igen. Kapellet ligger stelt som ett knäckebröd på flaket. Någon som vet om man kan "olja" upp det så att det blir mjukt igen?


Jag och min morbror tog traktorn, spadar och trimmen för att påbörja hemsläpandet. Tänkte mest dra fram den och ta den på trailer hem, men efter att vi drog fram den så hade den luft i alla hjul och bromsarna låg inte på så värst hårt, så vi drog hem den istället. Det var lite knixigt då rattlåset slog i hela tiden, men med en kofot under ratten och lite bändande mot styrkolumns konsolen så gick det.


Hemdragen och redo för granskning. Duktigt nöjd över fyndet! Motorn satt fast, bakdörren har gått i baklås och det stinker råtta. Högg in direkt med att dra ur stiften och kolla skicket. 2:ans stift gick som en dans... Resten satt fast. Hade ett 1 meters rör och fick dra ett snäpp i taget, men det gick. Tre stift var oxiderade och hoppet om motorn sjönk. Tog ändå och fyllde cylindrarna med hydraulolja ett par dagar för att se om nåt hände. Kopplade den efter traktorn och drog, men den satt fast. Tillbaks hem igen och fylla cylindrarna igen. Vila några dagar, och sen ut en runda med traktorn igen. Gav mig satan på att den skulle släppa och eldade koppling och däck för fullt, men nej... Eftersom tändningslåset var uppbrutet kunde jag ej koppla på batteri och prova starta, så det blev att gå ut i gömmorna och hittade styrkolumnen jag köpte till min andra DH. Vips så satt den på plats och ett batteri häktades på. Den släppte direkt!! Lät den gå en stund på startmotorn för att få upp tryck och samtidigt tömma cylindrarna på hydraulolja. Efter det var det att slänga på nya stift, men hade ingen gnista. Bytte till en fräsch fördelare och grovinställde och nu satt gnistan. Gjorde slut på en burk startgas och batteriet i försöken att få liv i den, men den hostade bara. Satte batteriet på laddning och inhandlade fler burkar gas. Dagen efter provade jag igen och den hostade till oftare, tills jag upptäckte att det skvätte lite för mycket när jag sprayade ner gasen. Chokespjället satt fast i stängt läge och självklart startade den inte. Så i med en skruvmejsel, mata gas och nu började den nästan starta. Såklart tog krämen i batteriet slut igen, så på med laddaren och vänta. Åkte dit på kvällen och fick upp bakdörren och smorde upp massa grejer. Fick för mig att sätta slang direkt från dunk till soppapumpen och bara se om det hände något. Hoppade in och tänkte bara vrida runt den några varv så soppan matades fram, men den startade direkt. Gick på alla 4:a! Fyllde visserligen hela gården med rök, men vafan, den gick ju! Till och med bra tomgång. Så jag hoppade in, tände lamporna och körde. Vilken grym känsla!!

Efter den här resan började den varma sommaren med sporadiska besök hos pickupen att ta slut, så dagen efter slet jag ur baksätet i jakten på råttlukten och städade ur den. Fy fan... Ryser fortfarande när jag tänker på det. Fyllde tre industridammsugare med råttskit, ludd och massa annat gott. Gick över den snabbt med lite rengöring och körde in den i förrådet. Så nu står den bredvid mitt långtidsprojekt, eller reservdelsbil. Får se hur det blir.

Nu luktar den fräsch gammal folka. Startar direkt och är tillfälligt körbar.

Uppdateringar kommer inte ske så ofta i tråden eftersom den står på Gotland och jag är i Stockholm, men det är en del som ska inhandlas och planeras hemma för smidiga mekstunder när jag väl ser den igen.
Har redan vart uppe hos easos och handlat rakare lämmar än dom jag hade på den andra. Vill inte ha plyfa lämmar. Snart kommer ett paket på posten med förgasare, plåtbitar, avgasrör, bromsdetaljer. Så efter att ha ritat lite på den med svetsen, och bytt lite smått hoppas jag på besiktning...
Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90





