1

Var nere hos morsan på Gotland över kristihimmelsfärd. Efter allt stök i trädgården skulle det bli en tur med skit till tippen. Nere på byn får jag se en stilig grön bay DH som rattades av en äldre herre, så vips tog jag rygg för att se vem det var och snacka lite vw. När han stannade började vi prata och naturligtvis kom frågan om han skulle sälja, och enligt honom var det ok, men det var bara ett problem... Det var hans son. En gotlandsprofil som hänger här på forumet. I nästa sekund står jag med han i telefon och inser ju såklart att han inte kommer sälja, men vi pratar vidare och han slänger ur sig ett tips på en DH som stod en bit därifrån ute på en åker. Slängde mig iväg för att kolla och efter lite letande så skymtade jag nåt blått bakom en vall av jord och sten.
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/9A4923A4-302A-4E14-887F-878DF75BBBD4_zpscykbjipl.jpg
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/D9CCA7EF-208B-4A07-B359-F2EE80E1C2CC_zpsw817vjkd.jpg

Kollade upp regnumret och den tillhör en av gårdarna i närheten, där minsta dottern och jag hängde en del i moppeåldern samt hade en slags fling. Ringde och han var rätt angelägen att bli av med den då han betalat avgiften på den under alla år och gärna slapp det. Den hade blivit stående efter att några ungar spräckt framrutan, brutit upp tändningslåset och slitit av handtag och vevar. Tydligen hade den funkat kalasbra som fågelskrämma för grödorna han odlade där, så han lät den stå. Det galna är att jag alltid har sett den från stranden där vi badar, men aldrig sett att det var en folkvagn.

Skicket är ok för att ha stått på en åker sen 97-98. Små rostblämmor på utriggarna och ramen. Lite kexig på standardställena i golvet fram, men det finns mycket kvar att fästa i. Klädseln har haft överdragsklädsel så den är i riktigt fint skick. Allt som dom slitit loss låg kvar i bilen så jag plockade snabbt ihop den igen. Kapellet ligger stelt som ett knäckebröd på flaket. Någon som vet om man kan "olja" upp det så att det blir mjukt igen?
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/75E81FAF-A34A-49D8-AFF6-28D4EBBB884D_zpsnvdg9mx4.jpg
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/DAB1DE23-D284-41E2-B55D-8A5A43284C9C_zpsx4bm2ccy.jpg
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/9E6FE2E4-7DEF-4B3D-8BA7-BB12B88EC5C4_zpsuvxpvw11.jpg

Jag och min morbror tog traktorn, spadar och trimmen för att påbörja hemsläpandet. Tänkte mest dra fram den och ta den på trailer hem, men efter att vi drog fram den så hade den luft i alla hjul och bromsarna låg inte på så värst hårt, så vi drog hem den istället. Det var lite knixigt då rattlåset slog i hela tiden, men med en kofot under ratten och lite bändande mot styrkolumns konsolen så gick det.
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/197C1B33-D508-4BAE-9D2F-A1A7487CD1EF_zpsqjdkflxr.jpg
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/BED215E2-74E0-4893-8C36-8F300EF2B40B_zpsw0ezbwgt.jpg
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/26BB5D7A-4280-4EED-A023-4A966405452F_zpsbl31v6pd.jpg


Hemdragen och redo för granskning. Duktigt nöjd över fyndet! Motorn satt fast, bakdörren har gått i baklås och det stinker råtta. Högg in direkt med att dra ur stiften och kolla skicket. 2:ans stift gick som en dans... Resten satt fast. Hade ett 1 meters rör och fick dra ett snäpp i taget, men det gick. Tre stift var oxiderade och hoppet om motorn sjönk. Tog ändå och fyllde cylindrarna med hydraulolja ett par dagar för att se om nåt hände. Kopplade den efter traktorn och drog, men den satt fast. Tillbaks hem igen och fylla cylindrarna igen. Vila några dagar, och sen ut en runda med traktorn igen. Gav mig satan på att den skulle släppa och eldade koppling och däck för fullt, men nej... Eftersom tändningslåset var uppbrutet kunde jag ej koppla på batteri och prova starta, så det blev att gå ut i gömmorna och hittade styrkolumnen jag köpte till min andra DH. Vips så satt den på plats och ett batteri häktades på. Den släppte direkt!! Lät den gå en stund på startmotorn för att få upp tryck och samtidigt tömma cylindrarna på hydraulolja. Efter det var det att slänga på nya stift, men hade ingen gnista. Bytte till en fräsch fördelare och grovinställde och nu satt gnistan. Gjorde slut på en burk startgas och batteriet i försöken att få liv i den, men den hostade bara. Satte batteriet på laddning och inhandlade fler burkar gas. Dagen efter provade jag igen och den hostade till oftare, tills jag upptäckte att det skvätte lite för mycket när jag sprayade ner gasen. Chokespjället satt fast i stängt läge och självklart startade den inte. Så i med en skruvmejsel, mata gas och nu började den nästan starta. Såklart tog krämen i batteriet slut igen, så på med laddaren och vänta. Åkte dit på kvällen och fick upp bakdörren och smorde upp massa grejer. Fick för mig att sätta slang direkt från dunk till soppapumpen och bara se om det hände något. Hoppade in och tänkte bara vrida runt den några varv så soppan matades fram, men den startade direkt. Gick på alla 4:a! Fyllde visserligen hela gården med rök, men vafan, den gick ju! Till och med bra tomgång. Så jag hoppade in, tände lamporna och körde. Vilken grym känsla!!
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/32B8CC48-3566-4192-939B-C48EE621CDEF_zpsxl8nbi3q.jpg
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/5A232932-E940-43D5-A002-D05DEAB27B23_zpsktehurle.jpg

Efter den här resan började den varma sommaren med sporadiska besök hos pickupen att ta slut, så dagen efter slet jag ur baksätet i jakten på råttlukten och städade ur den. Fy fan... Ryser fortfarande när jag tänker på det. Fyllde tre industridammsugare med råttskit, ludd och massa annat gott. Gick över den snabbt med lite rengöring och körde in den i förrådet. Så nu står den bredvid mitt långtidsprojekt, eller reservdelsbil. Får se hur det blir.
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/BBEB1167-1C72-4EEF-948A-98DC255AA1FB_zpsx8vlzwak.jpg
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/62B7A7FE-B2EF-4301-A709-96270603E12D_zpsht0bvtop.jpg

Nu luktar den fräsch gammal folka. Startar direkt och är tillfälligt körbar.
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/4EF6361A-578C-4383-9ED2-313EF301AE99_zpsjb1ksifa.jpg
http://i1309.photobucket.com/albums/s624/Beard_77/202053DE-472D-4667-B0DF-F385D929FEE9_zpsvmt4a20k.jpg

Uppdateringar kommer inte ske så ofta i tråden eftersom den står på Gotland och jag är i Stockholm, men det är en del som ska inhandlas och planeras hemma för smidiga mekstunder när jag väl ser den igen.

Har redan vart uppe hos easos och handlat rakare lämmar än dom jag hade på den andra. Vill inte ha plyfa lämmar. Snart kommer ett paket på posten med förgasare, plåtbitar, avgasrör, bromsdetaljer. Så efter att ha ritat lite på den med svetsen, och bytt lite smått hoppas jag på besiktning...

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

2

Bra berättelse!
Den är ju verkligen värd att rädda!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

3

Kul när möten med åkerspöken är så lyckade !  ICQ/af

You´ll never know...

4

Gratulerar till en trevlig vagn, roligt bärgnings historia  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

Riktigt trevligt! Ser ut att vara en gammal militär? Grön vid fronten samt reflexerna under lysena? ICQ/ab

6

Stämmer bra! ICQ/ab Reggades in civilt 89. Den har lite bulor längs sparlådorna och bakhörnen efter glada oövervinneliga 19 åringar som säkert klättrat runt i skogen med den. Naturligtvis uppspacklad och finmålad blå efter dess. Notera allt blått inne i kupen(luftutblås, kanaler, dörrar mm) som faktiskt är noggrant penselmålat. Vette sjutton om den blåa färgen kan fås bort och kamo färgen blir intakt. Annars hade det vart grymt. Vilken/vilka färger hade dom innan kamo färgen målades på av militären? Glömde fota M-plåten så jag vet inte koderna.

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

7

Vilken Askunge saga, grattis till fyndet!!

8

Trevlig projekttråd Beard ! Hoppas lemmarna kommer till användning ! ICQ/ag
Såg dig på tv några sek i måndags på biltokig.. ICQ/ad
Kör hårt !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

9

ICQ/ag kul att man fortfarande kan fynda på gotland!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Trevlig story, grymt  ICQ/ab

11

Såg väldigt bra ut den där ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

12

Man får gratulera till ett fint objekt. Lycka till.  ICQ/ab

13

härligt med "enkla" projekt. kul att hitta en som endå stått så pass länge och få fart på den. ICQ/ab  Lycka till

14

Ja, det är faktiskt lite lätt otroligt att våra gamla folkvagnar sparkas igång så lätt efter att ha vart bortglömda så länge. Den här stod ändå bara ca 20 meter från stranden, så den har fått smaka på väder och vind. Den hade dessutom snäckskal och sand lite här och där, så jag hade nog tur att chokespjället rostat fast i stängt läge.

Min buss hade å andra sidan stått orörd sen 93 och startade efter bara några varv på startmotorn. Det är tamejfan kvalite!

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90