Vatten.....finns det några vattenkylda motorer som inte har en kylare som kyls med hjälp av fartvinden...dvs som det brukar vara?
Kan man kyla tillräckligt med fläktar från tillräckliga luftintag, dock ej luftscoop o andra tvingande luftintag?
Oja! Traktorer, grävmaskiner, gaffeltruckar, skördetröskor ha en hel del maskiner som inte når upp till en hastighet som genererar någon fartvind. Kanske inte så du menade?
Finns (fanns?) väl en del svansmotorbilar, Renault, Skoda m fl som hade kylaren med fläkt brevid motorn där bak ?
Gamla hundkojan har ju kylaren på innerskärmen o luftintaget i hjulhuset, så visst finns det.
Vw T3 Buss -89 Coach
Jag byggde ett väl fungerande system med kylaren under flaket på min dubbelhytt.
Kylaren låg ner och har recirkulationsskydd.
Hade 4 SAAB 9-5 fläktar som styrdes med 4 termostater.
Motorn är en Cheva 350 och allt fungerar mycket väl utan att det syns någonstans utifrån.
Vad ska du bygga ;-)
Du kan väl i princip ha kylaren var och hur du vill om följande infrias:
Luftflöde genom kylaren
Inge luft i systemet
Cirkulation på vattnet, se upp med långa grova ledningar. (Har gjort bort mig på det en gång)
mvh Magnus
Njae, jag vet inte vad jag ska bygga än...det är bara lite tankar om hur man skulle kunna göra. Men med fläktar...går dessa konstant då, eller hur funkar det, Mogge?
Att bara berätta hur jag gjort är lite trubbigt.
Hör av dig så ska jag berätta hur jag gjort vad man kan göra och hur andra har gjort.
Det har att göra med serie och/eller paralellkoppling av både vatten och el, kylarplacering, recirkulationsskydd, kylarea, fläktens placering framför eller bakom kylet (framför kylet försämrar fläkten kylningen om den sitter för nära samtidigt som den pumpar kallare luft och är därmed effektivare).
Var kylet kan göra sig bäst avseende de aerodynamiska förutsättningarna termostatens vara eller icke vara, elvattenpump etc.... etc...... osv.... osv.........
De flesta rallycrossbilar kör med kylaren i bagagaget. Slå ett öga där när du går på nån tävling. Dessa bilar har ju rätt bra kylbehov och det fungerar ändå.
Lite OT, har en bil på 50 kW 100kW kylbehov?
30% verkningsgrad och minus det faktiska arbetet.