1

Har en 59 bubbla som stått stilla i 37år, när jag köpte den så läckte packningen i bakaxeln, jag bytte den och bytte oljan i växellådan. Men den läckte ändå...
Plockade ner den och kam fram till att de inte var några fel så jag montera allt igen efter en noggrann rengöring, fyllde på olja men fortfarande läckage...

Beställde nya packningar bytte dom och igen efter noggrann rengöring så läcker det..

Nu har jag igen plockat ner allt och tvättat rent från all olja, tänker däremot inte montera det förändra jag fått reda på vart problemet är.

Är det någon som har en aning varför det läcker trots nya packningar?
Och den största frågan är om det är någon som har en lösning på problemet?

Med vänlig hälsning, Stefan

Typ 1 -59 svart
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

2

Se.mattsson skrev:

Har en 59 bubbla som stått stilla i 37år, när jag köpte den så läckte packningen i bakaxeln, jag bytte den och bytte oljan i växellådan. Men den läckte ändå...
Plockade ner den och kam fram till att de inte var några fel så jag montera allt igen efter en noggrann rengöring, fyllde på olja men fortfarande läckage...

Beställde nya packningar bytte dom och igen efter noggrann rengöring så läcker det..

Nu har jag igen plockat ner allt och tvättat rent från all olja, tänker däremot inte montera det förändra jag fått reda på vart problemet är.

Är det någon som har en aning varför det läcker trots nya packningar?
Och den största frågan är om det är någon som har en lösning på problemet?

Med vänlig hälsning, Stefan

Förmodligen så drog de kronmuttern till bromstrumman för löst...

3

Jag fick rådet att strunta i papperspackningarna samt smeta på tätningsmedel på anliggningsytorna.

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

Kronmuttern drog jag med hjälp av spärrskaft + 1,5 meter rör så den drogs åt ordentligt.
Det där med att skippa papperspackningarna och använda tätningsmedlet är ju ett alternativ.
Frågan är om det går att använda överallt där o-ringarna sitter också?

Flera förslag?

Typ 1 -59 svart
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

5

Läcker det på båda sidorna efter renoveringen?

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

6

Ja, även på o-ringar

Gubbjävel; dvs originalfantast

7

Knepigt, det är viktigt att båda o-ringarna hamnar rätt för att täta lagrets utsida/lagerhus och lagrets insida/axel. Man får inte glömma att fetta in stefa-tätningens glidyta före montage, risken finns annars att den går torr och skadas. Har du kollat så att hjul lagerna inte är glappa/slitna?

Post's attachments

DSC03689 (Large).JPG, 161.11 kb, 1440 x 1080
DSC03689 (Large).JPG 161.11 kb, 400 downloads since 2014-09-10 

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

8

Jag har bara plockat isär ena sidad då den läckte vid inköp, den andra orörd och läcker inte..
En fråga, när lagren och bromskölden är bortplockade och bara kullagren sitter kvar ska axeln kunna dras ut ca 1cm?

Har inte koll på hjullager, kollar dom de på besiktingen? ... Där sa dom inget om dom isf.

Typ 1 -59 svart
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

9

Har beställt lager med bättre tysk kvalitet nu och hoppas på att de ska bli skillnad.
Har nämligen ingen lust att göra samma procedur en gång till.

Typ 1 -59 svart
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd

10

Skippa papperspackningen, kolla så att skölden är fin där den tätar mot axelröret. Kolla så att lageröverfallet är plant, ibland är dom så hårt dragna så dom är skeva eller grader runt bulthålen. Lägg permatex eller liknande på båda tätningsytorna på skölden. Den tjocka ringen som packboxen löper mot ska vara utan rost eller spår, finns sådant så river det sönder packboxen. Oringarna sätter jag dit utan något tätningsklet.
Det finns tätningssatser i olika kvalité, sist köpte jag från Folkabiten o dom var fina.

11

Tack för all hjälp, hoppas på att få ordning på de här nu så jag kan rulla in på besiktningen.

Typ 1 -59 svart
T1 13 fönster -67 vit/röd
T2 Kleinbus -70 grå
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
Beachbuggy -69 röd