1

Byter ljuddämpare på bubbla 62:a och har en gammal packningssats där packningarna för förvärmningen har olika stora hål. Har det ngn  betydelse var man sätter dom, eller är det ngt galet med dem?

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

Den ska sitta på höger sida för att avgaserna ska flöda från höger till vänster.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Lilla hålet på höger sida alltså, om jag tolkar dig rätt.

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

Japp

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Hej, väcker en gammal tråd efter att ha sökt ett tag.
Köpte en packningssats i fjol och de som är till förvärmningsrören har lika stora hål i mitten ( 1600 dubbelport). Men ser i denna tråd att de ska vara olika. Nu har de 2 lika suttit på ett år och höger rör har helt klart blivit mycket varmare än vänster (syns på färgen, målade om båda i fjol och nu är det högra brunaktigt medan det vänstra är opåverkat).

Kan det bero på packningarna eller är det normalt? Hittar  inget om detta i Bentley eller Haynes manualen. Om ni tror detta är viktigt så ska jag såklart byta. Skulle gärna också förstå varför luften ska gå i ena eller andra riktningen.

6

Hej,
Det blir ju tryckskillnader då ena röret är närmare motorn än det andra, vilket är det som ger flödet. Sen är det lite olika utförande på ljuddämparna (troligen är "alla" pirat). Vanligen? slutar det lösa röret i ändrörsöppningen, vilket ger maximal tryckskillnad. Men så finns det varianter där röret slutar direkt vid ljuddämparväggen, med mindre tryckskillnad och därmed mindre flöde.
Personligen tror jag att lilla hålet mer är en strypning för att begränsa förvärmningen. Så är det ju inte helt ovanligt att blockera förvärmningen helt, sommarvärmen brukar räcka till.
Hursomhelst: Så nog funkar förvärmningen hos dig. Går motorn bra, så bekymra dig inte.