Hej
Jag är en nykomling på forumet.
Är det någon som vet om det går att bygga om från soffa fram till s.k. Walk through.
Bara att kapa bort stålställningen eller behövs det förstärkningar?
Ska det se vettigt ut bör du nog ta delar från en buss som är WT. Dessutom skiljer sig flera detaljer på golvet mellan hjulhusen också.
Ovanligt med en bay utan WT här i Sverige! Fast det kanske är en panel eller DH?
Min är bortkapad utan förstärkning å inget har hänt än så länge. Men de är väll vid krock som de märks antar ja. Inte vid vanlig körning.
Känner att jag ska förtydliga mitt förra inlägg så det inte blir tokigt:
Även en WT har mellanvägg, men den slutar vid ryggstödens inre kant, kapa bort hela mellanväggen kanske man kan göra, men det blir inte originallikt. Originallösningen har nog snarlik funktion för vridstyvheten hos chassiet som den hela väggen, då förstärkningen i ovankant följer med längs sidan. Det var därför jag menade att man borde ta bitar från en WT och skarva för att det ska se vettigt ut. Kanske måste man byta ut hela partierna om inte profilerna lirar med varandra?
Jag rekommenderar inte att sonika kapa bort mellanväggen. Dessutom tar passagerarstolens ryggstöd stöd från den på tidiga bussar (vet inte hur det är med senare årsmodeller).
De sista åren av bay (Alla?) hade ingen plåt bakom stolarna alls, tex denna 78a.
![]()
Dock har den en triangel på vardera sida mot B-stolpen som förstärkningar. Så ser min buss ut, även om det är en efterkonstruktion då den hade walkthtrough från fabrik.
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV
6 2014-09-09 16:28:13 Senaste redigerad av otto77 (2014-09-09 16:28:58)
Hej alla
Tack för svaren
Min buss är en 77, tanken var inte att kapa bort hela mellanväggen (som är halv hög förresten, upp till ryggstödets slut) utan endast ta bort delen mellan stolarna.
Dalkarl, ser att din inte har någon plåt bakom stolarna, jag har sett lite här och där exempel där det är plåt bakom stolarna, är det kanske där de har tagit bort mittendelen på väggen?
Ahh. Jag var otydlig, just det där är inte min buss. Men det är samma koncept. Vad jag syftade på var att vissa lämnat fabriken så, så det är nog möjligt att göra på ett säkert vis.
Min var helt förstörd av tidigare ägare så jag valde att ta bort den helt. Kansk hittar jag en donatorbuss någon gång.
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV