1

Hej! Har fått nys om en baybuss som står och skräpar. Den fungerade när den ställdes av vid millennieskiftet, sedan dess har den bara stått. Ägaren verkar vilja sälja, men jag har inte fått något pris än. Jag skulle mer än gärna vilja ta hand om och renovera bussen, men jag är inte säker på om det finns möjlighet till det (läs garageplats och tid). I vilket fall som helst tänker jag åka och kolla närmare på den, och blir det inget köp för mig tänker jag att det säkert finns någon här som är intresserad. ICQ/ad

Nu till saken; vad ska jag kolla extra noga på när jag åker upp? Rost finns det, det vet jag, men vad är viktigast att kolla på? Några speciella ställen där det brukar kunna dölja sig extra väl? Jag kommer kolla ifall motorn fortfarande går runt.

Vad den kan vara värd är väl svårt att fråga, då jag inte vet till 100% hur skicket är eller ens vilken årsmodell det är. Är det någon som vet med sig skillnaderna mellan årsmodeller på Baybussarna? Har själv dålig koll på just de. Det enda jag vet med säkerhet är att den är en av de tidigare årsmodellerna, med blinkersena i de nedre hörnen. I verkligheten har jag bara sett bussen rakt framifrån, på håll.

Ber om ursäkt för det lite luddiga inlägget, men uppskattar alla tips jag kan få! ICQ/ab

Mvwh Dennis ICQ/ab

2

Skärmkanter utriggare, rambalkar under motorplåtarna. Under framrutans gummilist,brukar synas en del rost om du tittar upp under instrumentbrädaneller spår av vatten som kommit in..... Trösklar dörrbottnar..osv...
Bara köp billigt..allt går att fixa... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

För att förtydliga Michaelths inlägg, det är rost man ska kolla efter. Utöver de punkter som han nämner så anser jag att batterihyllan är en vanlig rostfälla på alla bussar, den är precis till höger om motorn, men även motsatt sida är utsatt. Att vrida runt motorn är ett bra grundknep för att se hur den mår, ännu bättre är ju förstås att kunna starta, ta med dig ett batteri! Det mesta mekniska går ju att åtgärda, men har man påvra mekmöjligheter så kanske man ska rikta in sig på en körbar (om än med mekbehov) buss. Annars är det nästan mer intressant att se vilken utrustningsgrad busen har, kombi/klein/lyx, vilken färgsättning och vad som gjorts med bussen under dess drygt 40-åriga liv.

Be att få titta på reghandlingarna så slipper du gissa årsmodell. 68 har en del egenheter, lättast att iaktta är de yttre dörrhantagen som har låsknappen på utsidan (samma modell som splitten). 69-70 är väldigt snarlika, lättast att se skillnad på dem är hastighetsinstrumentet, men 70an har även bromsservo. Jag tycker förvisso att de båda årsmodellerna är jämställda. Upp till 70 har bussarna trumbromsar och stora fembult, släta skärmkanter fram och smala skärmkanter bak, 71 fick bussarna lilla fembult och större bakre skärmkanter. Upp till 71 har alla typ1-motor 72an kunde fås med typ4-motor, den känns dock lättare igen på fyrkantiga luftintag och stora baklyktor.

Finns många fler skillnader att lista, googla lite på det så hittar du nog en del info. Ta gärna bilder om du är osäker på om det luktar köp eller inte.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't