1 Senaste redigerad av Putte66 (2014-09-08 16:51:18)

Jag påbörjade en motorrenovering av en orginal 1200 motor för en tid sedan.
Då jag ville få blocket lika rent och fint som de andra delarna doppade i citroncyra som jag sett att vissa gjort.
Det började sakta pysa och jag borstade ett tag. Det tycktes fungera och det blev väldigt rent och snyggt.
När jag sedan tog upp ena blocket såg jag några sprickor på delningsytan  och de tycktes växa medan jag såg på...
Jag spolade raskt med rent vatten men det tycktes vara för sent... ICQ/ac

Blev då till att jaga upp en donatormotor och fann en billig på blocket. Den såg bedrövlig ut men fick duga eftersom jag ville ju bara ville åt blockhalvorna. Den fick vila i ett halvår tills idag då jag rev den.
Väl öppnat visade sig där en rullagrad vev som någon satt i för länge sedan ...

På bilderna har jag bara lyft ur den men den verkar vara i hyggligt skick.
Inga direkta glapp men såklart får man väl mäta upp den.
Skall tvätta av den lite senare så jag kan bedömma skicket bättre.
Nåväl, då till frågan: vad säger ni forumexperter på detta - är det värt att bygga vidare på den ?
Något speciellt man skall titta efter ?

Motorn verkar vara från -64.

Vore väldigt  intressant med några kommentarer  ICQ/ab


http://i1373.photobucket.com/albums/ag364/Putte66/NOS%20SPG%20Roller%20Crank/DSCN15931_zpse3fdb855.jpg

http://i1373.photobucket.com/albums/ag364/Putte66/NOS%20SPG%20Roller%20Crank/DSCN15921_zps455a927a.jpg

Lagren är notchade (men inte av mig) som jag nyss läst på samba att man skulle göra för att skapa en oljedimma:
http://i1373.photobucket.com/albums/ag364/Putte66/NOS%20SPG%20Roller%20Crank/DSCN15901_zps18748e70.jpg

2

Hmm... Jag har en "Köpes-annons" ute här efter en 1200:a SPG-vev !

Vet inte hår många olika versioner det fanns?
Själv hade jag en 82mm SPG på 70-talet, den var alltså till en 1600.a motor och gav ca 1900cc.
En 1200:a är på 64mm i slag, och har 20mm (?) kolvbultshål. Avsedd för 34 hästarn.

Det man kan kolla är ju glapp i rullagren ? Samt ev repor på ramlagerlägen.

Om du vill sälja; PM mig ?

3

Jag får fundera på saken ICQ/ab
Fortfarande en smula intresserad av dessa vevaxlars historia.
Googlar väl en stund ...

4

Putte66 skrev:

Något speciellt man skall titta efter ?

Motorn verkar vara från -64.

Vore väldigt  intressant med några kommentarer  ICQ/ab


Lagren notchade som jag nyss läst på samba att man skulle göra för att skapa en oljedimma:
http://i1373.photobucket.com/albums/ag364/Putte66/NOS%20SPG%20Roller%20Crank/DSCN15901_zps18748e70.jpg

Jag tycker nog att du filat "för lite" på bilden? Spåret skall ju funka som ett munstycke för att en oljedimma skall skapas inuti blocket och smörja rullagren, men det borde väl stänka rätt bra ändå, vad vet jag ?!-)

5

Jag måste skriva tydligare i mina inlägg så det inte blir missförstånd  ICQ/af

Som sagt, jag har inte rört den alls dvs lagren är inte modifierade av mig.
På nätet hittade jag förhållandevis lite information men det mesta var positivt om dessa vevar.
Stiftar man den klarar den höga effekter och varvtal (>10000 rpm)
Just lagermodifikationerna skulle jag gärna vilja få mer info och tips kring - men de lager som sitter på nu är nästan nya !
Vilket får mig att tro att den inte körts mycket - dessutom helt orginal - ingen trimmning.

Just nu känns den som en "keeper".
Tack för visat intresse.