1 Senaste redigerad av Tobbetrumma (2014-09-04 18:47:31)

Hej,
Jag känner ett sug efter en typ 3 gärna en Notchback eller Variant

Min fråga är helt enkelt vilken typ av motor som man kan sätta rakt in i en sådan, typ finns det någon bussmotor eller liknande som man kan sätta i utan att modifiera bilen, ja det kan vara intressant om det går att sätta i en annan låda också?

Tacksam för svar
Tobbe

2 Senaste redigerad av Calle (2014-09-05 15:01:24)

Typ 3 använder sig av samma motor som bubblan bara att kylningen är liggande och platt. Sen beror det på vilken årsmodell du bestämmer dig för att skaffa. De har olika fästpunkter för motorn beroende på vilken hjulupphängning du har i bilen. De tidiga, tror det är innan -67 har pendelaxel och alltså så hänger växellådan och motorn på de två hornen som i bubblan och använder sig även av ett bakre ovantill på motorn.
Sen de senare har i.r.s. växellåda och upphängning och har inte hornen under växellådan utan har fäste likt en buss baktill med en balk och fäste längst fram på växellådan.

Du kan säkert pilla i nån annan motor, med det innebär ofta att det är enklare att byta till tillhörande växellåda etc. Finns mycket på internet. typ här kan du finna mycket info http://www.vwtype3and4club.org.uk/forum … c0216c7004
och även på thesamba.com

3

Tacka tacka för infon.. Skulle man kunna tänka sig att en 2liters motor från en T3-buss skulle passa rakt av då kanske om bilen är 1967 eller nyare..

4

En t3 buss kom väl -83? Eller hur menar du? Jo, jag har läst nåt om att det ska gå relativt lätt att sätta i en sån motor då de ska vara snarlikt med svänghjul i storlek etc så de ska passa i lådan. Men det är bättre de mer kunniga svarar på det ICQ/ad

5 Senaste redigerad av Silverbug (2014-09-06 17:41:45)

Typ 4-motorn sitter som en smäck bak i typ 3. ICQ/ab
Du behöver lilla kopplingen med motsvarande svänghjul(200, 215mm).
Sedan bör du fixa en luftintagstos från 412, eller bygga en själv för att få in kylluften.
Vill du kunna stänga luckan behöver du också låga förgasare, insug eller insprutning.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

6

Silverbug skrev:

Typ 4-motorn sitter som en smäck bak i typ 3. ICQ/ab
Du behöver lilla kopplingen med motsvarande svänghjul(200, 215mm).
Sedan bör du fixa en luftintagstos från 412, eller bygga en själv för att få in kylluften.
Vill du kunna stänga luckan behöver du också låga förgasare, insug eller insprutning.

Ditt tips är alltså att satsa på Typ 4 motorn.. Jag är ute efter att få en bil som fungerar bra i normal trafik och också ska klara av att åka motorväg utan att man ska behöva plåga den stackars bilen, hade en 65:a bubbla innan och den gilla åkturer i byn inte motorväg, vet du om det finns någon trevlig 5växlad låda att para ihop med en lämplig motor?

Eller jag ställer om frågan, vad skulle du satsa på om du vill göra en typ 3:a till en någorlunda ok bil att köra med som en "daily driver" som även klara motorväg om man vill ta med familjen ( tant och två barn) på en liten utflykt på låt oss säga 40mil enkel tur motorväg 110km/h..

/T

7 Senaste redigerad av Silverbug (2014-09-07 12:34:43)

Jag har 2-liters typ 4 i notchen nu, så det kan jag rekommendera  ICQ/ab  . Finns ju de som plockat i 911-motorer och vattenboxrar också(T3, Subaru), men det blir ofta bökigare.

Finns tyvärr ingen 5-växlad som passar rakt i utom möjligtvis porschelådor. Går ju att bygga om lådan också med högre utväxling, men kostar.

Ska du köra luftkylt så behöver du ändå lite varv för att få bra kylning. Vanlig typ 3-låda funkar bra, 3000 varv i 100-110 på 4-an. Marcha i 110 är inga problem  ICQ/ab

8

Silverbug skrev:

Jag har 2-liters typ 4 i notchen nu, så det kan jag rekommendera  ICQ/ab  . Finns ju de som plockat i 911-motorer och vattenboxrar också(T3, Subaru), men det blir ofta bökigare.

Finns tyvärr ingen 5-växlad som passar rakt i utom möjligtvis porschelådor. Går ju att bygga om lådan också med högre utväxling, men kostar.

Ska du köra luftkylt så behöver du ändå lite varv för att få bra kylning. Vanlig typ 3-låda funkar bra, 3000 varv i 100-110 på 4-an. Marcha i 110 är inga problem  ICQ/ab

Men om du har en 2-liters typ 4 motor så är den ombyggd? Eller fanns det 2-liters typ 4?

/T

9

Nyare baybuss, tidig fyrkantbuss, 411-412, Porsche 914, vissa 912 har samma grundmotor som brukar kallas typ 4 -motor. Grunden i min är en 2,0 bussmotor, GE  ICQ/ab .

10

Silverbug skrev:

Nyare baybuss, tidig fyrkantbuss, 411-412, Porsche 914, vissa 912 har samma grundmotor som brukar kallas typ 4 -motor. Grunden i min är en 2,0 bussmotor, GE  ICQ/ab .

För att sammanställa.
1. Hitta en bra och fin typ 3:a
2. Hitta en maskin från någon av ovanstående modeller att lätt modifiera för att senare monteras i typ 3:an..

Men först sälja bort min Cadillac som förvisso är häftig men fan helt omöjlig att ha som en "daily driver" då är det billigare att sätta en Porschemotor i en bubbla i längden :-)

Tack för din input Silverbug :-)

/T

11

Jag tycker att om du ska byta motor så ska du satsa på en som får plats under locket där bak och då funkar en Vw 411-Vw412 motor bäst. Man vill ju kunna använda bagageutrummet. Jag vet inte hur det e med dom nyare bussmotorerna, bygger inte insprutet-förgasaren mer på höjden??  Är det inte tråkigt lågvarviga kamaxlar i Bussarna och pickuperna?? Ang växellåda så satte jag i en sen Vw 1303s växellåda i min variant och dom är högre utväxlade så den funkar bra i 100-120km/h med en Vw 412 motor.

12

Andreas karlsson skrev:

Jag tycker att om du ska byta motor så ska du satsa på en som får plats under locket där bak och då funkar en Vw 411-Vw412 motor bäst. Man vill ju kunna använda bagageutrummet. Jag vet inte hur det e med dom nyare bussmotorerna, bygger inte insprutet-förgasaren mer på höjden??  Är det inte tråkigt lågvarviga kamaxlar i Bussarna och pickuperna?? Ang växellåda så satte jag i en sen Vw 1303s växellåda i min variant och dom är högre utväxlade så den funkar bra i 100-120km/h med en Vw 412 motor.

Ok, Tack så mycket Andreas...  ICQ/af

/Tobbe