Har sökt efter splitbuss väldigt länge utan lycka men skam den som ger sig.
Det va i början av sommaren, jag var och hälsade på mina föräldrar i inlandet och en dag tog jag en tur till en loppis i grannbyn, inga folkvagnar men däremot så fick jag med mig 3 stycken navkapslar och en instruktionsbok till golf mk1 augusti -74. fick då för mig att åka vidare och fråga någon om vart det kunde stå någon gammal folkvagn, så jag åkte vidare längre in i byn och stannade till vid en gård där det stod en bubbla med ett träd rätt igenom och frågade en man på den gården om han möjligtvis hade någon gammal folkvagn, jajamen det stod en buss av årsmodell 1962 i ladan på gården. (fjärilar i magen)... frågade om jag möjligtvis fick ta mig en titt och det gick för sig.
tog mig in och där stod det en soltaksbuss! då slog hjärtat rätt hårt. tittade mig omkring och frågade sedan om den möjligtvis var till salu.
visade sig då att det var sonens buss och att jag kunde få numret och fråga honom. tackade för titten och åkte hemåt.
ringde sedan upp sonen och presenterade att jag var intresserad utav bussen, men den var tyvärr inte till salu.
tråkigt men så är det ibland.
tiden gick och jag kunde verkligen inte släppa tankarna kring just den bussen.
efter en viss tids väntande och drömmande så provade jag igen... ringde upp honom igen och pratade lite angående bussen och nämnde att jag fortfarande var väldigt intresserad, efter en stunds prat så fick jag som svar att han ville fundera på möjligheterna till att eventuellt vilja sälja och att han skulle höra av sig.
min dag fortsatte som vanligt och efter en tid så hörde han av sig och sa att han kunde sälja. (JIPPI!!!)
Och dagen kom då den hämtades och kördes hem till mig.
lite info om bussen då.
har historia inom det militära som radiobuss med nr 176815 fram till 6/7 -71 då den blev inregistrerad med regnr BD 905.
Är mellanväggen kapad? och om så är fallet bör jag stoppa tillbaka en mellanvägg för stabilitetens skull?
.
Jag söker även lite saker till den.
frontemblemet
insatserna för blinkers fram. har endast glasen och husen.
askkopp
växelspaksknopp.
Bussen har blivit rostlagad av tidigare ägare och påbörjat underarbetet.
kommer att göra klart underarbetet sen kommer den att lackas och mattas ner för att komma åt lite mer patinerad känsla. färg är jag osäker på men lutar mycket åt att den ska få tillbaka den ursprungliga militärgröna färgen.
då inredning saknas kommer jag försöka jaga rätt på rätt soffa fram och en till soffa för att placera i rygg med främre och sedan rock & roll soffa utöver det för att kunna sova i den.
klä om soltaket då vinylen va dålig. samt fixa nya paneler.
Började slipa ner fronten då det var uppenbart att det använts väldigt mycket spackel. även att jag såg att den var intryckt fram då jag tittade inne i bussen.
Men jag började med att slipa ner 1 centimeter spackel för att få farm svetsarna någon gjort när blinkershålen blivit igenlagda. och ajaj det va inte punktat utan helsvetsat så det hade slagit sig ordentligt... jag fick upp hålen men då det va svetsat så pass mycket så blev hålen ganska fel och måste göras om.
sen gick jag över till att slipa bort spackel på fronten och längst ner så va den intryckt cirka 1,5-2 centimeter och spacklad istället för riktad... här kommer lite bilder.

Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"
Ac Volks.

* Saab 02:a
dasvw.se