1

Duger den skvalpplåt till oljan som Dalhems och CSP säljer.Eller är den är kass?
Vad använder ni när ni bygger racemaskiner.

2

Dom flesta använder nog just den plåten.....

3

Bäst är en "deep-sump" dvs ett extra oljetråg man skruvar under motorn !
I mina motorer har jag ofta råkat ut för att oljelampan tänds efter burn-outen annars....

4

I de allra flesta fall så är en extrasump ett bättre alternativ än skvalpplåt. Förutom att amn slipper tappa trycket vid inspirerad kurvtagning så minskar risken att motorn ska suga i sig luftblandad olja, vilket förmodligen är anledningen till det Mettis beskriver ovan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Jag har både skvalplåt och extra oljesump. Jag trodde att skvalplåten hade en uppgift att hålla oljan lite lugt så att den inte skummar och flyger runt onödigt mycket.
Sumpen förhindrar att du inte skall köra slut på olja. Det händer ju väldigt lätt om man har för stor pump och för lite olja. Där av är ju sumpen bra. Jag har ingen sump på min nya 1915 och det händer ibland när motorn inte är helt uppvärmd och man gasar till lite att man tappar oljetrycket. Tyvärr har jag dragkrok och får inte dit en sump.

6

Frågeställaren bygger Formel Vee-motor och får inte ha extrasump. ICQ/ab

7

Det är ju ett av fallen där sump inte är bättre än plåt.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G