Måste ju säga att den här var ganska smidig... och till ett bra pris:
http://www.ebay.co.uk/itm/Digital-12V-2 … 4863905b99
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Internetannonser » Cool produkt för att testa batterihälsa (12V)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Måste ju säga att den här var ganska smidig... och till ett bra pris:
http://www.ebay.co.uk/itm/Digital-12V-2 … 4863905b99
Köpte en liknande på biltema 
Det är ju aldrig fel med en voltmeter.
Men den säger inte hela sanningen, ett bilbatteri skall ju egentligen mätas under belastning, först då kan man skilja agnarna från vetet.
Om man skall ha nytta av en sådan här skall den ju visa med minst en decimal (och det går den väl..?)
Desutom får man ju se till att man inte har något spänningsfall i cigarettändaruttaget, eftersom det påverkar instrumentet att visa fel.

Om du bara förlitar dig på en voltmeter är det ovanstående värden som gäller.
Om du har sexvoltsystem så dividerar du med två.
Ursäkta, kunde inte låta bli...
Det är väldigt intressant att diskutera batterkapacitet och mätvärden. Har sedan ett par år tillbaka monterat två voltmätare i bussen, en för varje batteri, främst för att hålla koll på den relativa laddspänningen, för att se om någon säkring gått, men det är även intressant att se hur mycket varje förbrukare sänker spänningen.
Men att kunna säga hur många procent av batteriet man har kvar, som man gör inom mycket av den bärbara elektronikvärlden, ställer jag mig frågande till om det finns någon vidare vedertagen metod för. I de flesta fall är ju belastningståligheten, även den så kallade kallstartströmmen, mest intressant, men i vissa applikationer, bland annat camping, så används ju bilbatterier mer som mobil kraftkälla än som startpaket.
Mätvärden är lite som statistik i det avseendet; om man vet hur man ska hantera dem, så är de nyttiga, annars kan det vara vilseledande.
Tips på informativ hemsida angående de olika typer av ackumulatorer som förekommer inom fordonsbranschen vore mycket intressant och uppskattat att ta del av! 
Jag håller till fullo med Kee!
Några tips bara, med smily
Du hade kunnat spara en voltmeter, om du kopplat en omkopplare innan.
Sedan kan ju jag tycka att en amperemeter i vissa fall är mer informativ.
Fritidsbåtsägarna pratar gärna mer om den strömmen som mäts i ampere, än den som i havet mäts i knop. Här finns det en hel del mättekniska hjälpmedel att frossa i.
En kombinerad volt-, amperemeter och batterikapacitetsmätare som dessutom monteras i ett Ø52mm hål, heter "Battman". Förutom spänning och in eller utgående ström får man reda på hur många Ah man har förbrukat. Rekommenderas, men koster skjortan, omkring 3500kr. Det finns en annan firma med namnet NASA, som har ett liknande instrument, men kvadratiskt, man får litet mer information och kvaravarande batterikapacitet i procent., kostar ungefär hälften.
Båda dessa mäter över en shunt på minussidan vid batteriet, och således mäter över alla batterigrupper om man har gemensam minus.
Kolla denna sidan på Seaseas web-plats:
http://www.seasea.se/Start.aspx
(Kategorin el, mätinstrument, fast installation)
Hjertmans båttillbehör säljer ett liknande Ø52mm instrument från Odelco, säkert bra det också, men jag har ingen erfarenhet av detta.
Ojdå, var inte detta "el-tråden"?
Jag håller till fullo med Kee!
Några tips bara, med smily![]()
Du hade kunnat spara en voltmeter, om du kopplat en omkopplare innan.
Sedan kan ju jag tycka att en amperemeter i vissa fall är mer informativ.
Njae, jag vill övervaka båda batterierna samtidigt, sen kostade de ju nästintill ingenting heller. Jag är alltså ute efter att mäta skillnaden i spänning mellan extra och start. Installationen blir dessutom snyggare rent estetiskt med två mätare, ska se om jag kan skaka fram någon gammal bild. Har en teori om vidareutveckling av instrumenten och det är att låta en röd diod kopplas med plus på startbatteriets plus och minus över extrabatteriets plus. På så vis borde den tändas om skillnaden i spänning mellan de olika batterierna överstiger 0,7 volt och detta inträffar om någon extrabatteriets laddnings två säkringar löser ut. På så vis kunde lampan fungera som en varning för att en säkring gått och att extrabatteriet inte längre har någon laddning om nu min tankevurpa funkar.
Amperemätare är grejen, dock vill jag kunna mäta höga strömmar med lite större noggrannhet än de vanliga analoga instrumenten normalt klarar av. Systemet är avsäkrat för 60 A och man vill ju kunna se strömmar neråt enstaka ampere, eller kanske under? Men det är inte främst det som avhållit mig från att installera ett sådant instrument, det är kabeldragningen. Kanske har det kommit relevant prissatta lösningar på det nu? Jag har inte uppdaterat mig? De induktiva mätarna har förr iaf varit ganska dyra.
Vi kanske skulle startat en egen tråd för detta? Men ämnet blev ju "helt apropå"...
Sorry Goopher!
Tankevurpa med lysdioderna... Tja kanske.
Du ser ju bara skillnaden på ett av batterierna, för att se skillnad åt båda håll skall du ju ha två dioder, vända åt varsitt håll, och det blir ju dessutom designmässigt snyggare med två dioder, dom är ju ännu billigare än voltmetrar
. En amperemeter i samma koppling hade ju också kunnat påvisa balansen, men då bör den ju tåla riktigt höga strömmar
.
Webmaster må flytta denna tråd till rätt kategori.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Internetannonser » Cool produkt för att testa batterihälsa (12V)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.