26

Jag hitta ett relä på nätet som va till typ3 buss
Men funkar det på baggen?

27

Det är knappast strömmen som ökar, du mäter väl spänningen, eller hur?
Spänning mäts i volt, ström mäts i ampere...

Det kan ju vara så att allt är riktigt, att laddreläet slår av laddströmmen då batteriet är fulladdat.
Gör samma mätning som senast, nen denna gången med helljuset på, så får du se om du får samma resultat.

Något annat du också kan göra, skruva loss laddreläet, kolla på undersidan, där finns några prylar som kan lossna eller gå sönder, det skall inte finnas några lösa trådar eller någonting som ser bränt ut där.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

28

Lundsbrunn skrev:

Jag hitta ett relä på nätet som va till typ3 buss
Men funkar det på baggen?

Ja, om det ser likadant ut, det skall vara för 6 volt och för likströmsgenerator (alla 6 voltsgeneratorerna är likströmsgeneratorer).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

29

Oki. Det finns ej några lösa delar på den.
Men laddrelät ska väll ge ut 7v eller?
Min ger ut bara 6.35 nåt sånt. Sen börjar relät å klicka å lampan blinkar hela tiden .
Å ljuset är som halv döa ficklampor
Blinkersen funkar när ljuset är av men när ljuset är på så glöder dom bara..

30

Vet inte om mitt relä är kast. Var kan jag köpa ett isåfall
Eller har nån av er ett liggandes som funkar

31

Kolla min länk högre upp i denna diskussion, det finns ett på Tradera.
Men det är nog bättre att köpa ett nytt!
Classic VW Up-North har, men det är dessvärre rätt så dyrt.
Du kan lägga in en annons här också, under "Delar köpes".

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

32

Jag va där å titta men det var slut på lager..

Det finns ej några lösa delar på den.
Men laddrelät ska väll ge ut 7v eller?
Min ger ut bara 6.35 nåt sånt. Sen börjar relät å klicka å lampan blinkar hela tiden .
Å ljuset är som halv döa ficklampor
Blinkersen funkar när ljuset är av men när ljuset är på så glöder dom bara..

33

Jag är dålig på 6 volt, men för att kunna ladda ett 6 volts batteri behövs det en högre spänning, så det låter ju rimligt att laddningsspänningen skall vara på 7 volt (eftersom det är dubbelt, 14 volt i ett 12 voltsystem).

Om din belysning är "som halvdöda ficklampor" (bra beskrivning!) så har du ju ett ordentligt spänningsfall, batteriet får igen laddning.  Lätt att tro att generatorn är kass.

Generatorn har två inspektionshål i dessa sitter kolen, kolla så att kolen är ok, och att dom ligger an ordentligt mot den roterande delen som heter kollektorn. Kol finns att köpa nya, dom är billiga.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

34

Geniraton är inte felet den ger ut 12v nåt som den ska göra enligt ett test

35 Senaste redigerad av Lundsbrunn (2014-08-28 11:47:41)

Jag tog ur alla säkringar utom den till mycket för att se var felet ligger.
Men det hjälpte ej den går bara upp till 6.25 å börjar klicka å blinka.
Men blinkersen fungerar nu fast dom glöder bara när jag har ljuset på
Men funkar bra när jag inte har ljust på.
Kan de ha med det å göra annars.?

Jag tog bort mätar huset å kolla hur det va koplar till laddlampan
Det var rätt koplat men ni vet det är ju tre lampor där under dom sitter det en kabel
Den va helt ärlig så jag byte den men kan det va de tro?

36

NEJ!!!
Koppla inte om de tre kontrollamporna i mätarhuset.
DOM SKALL VARA KOPPLADE SÅ!!
Om du gör på annat sätt får du problem!

Kolla dina kol iställt!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

37

jag misstänker att du har dåliga/ärgade kablar i bilen. jag hade samma problem med blinkers/ljus/bromsljus på min ghia .
Lösningen jag gjorde var att dra en separat kabel ifrån plus till ljuskontakt i panelen.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

38 Senaste redigerad av Lundsbrunn (2014-08-28 13:34:21)

Oki nä jag har ej koplat om det.. Byte bara kaben skon den va grön

Den kaben som sitter under dom 3 lamporna
Den va grön. Kan de va felet?

39

Gröna kablar= grön el! Default/lol

Den kabeln skall ha spänning då du vridit på tändningen.
Men jag har upptäckt att just den kabeln lätt kan lossna, men då lyser ingen av kontrollamporna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

40

Den var ärig. Den kaben. Tänkte att det hade nåt med laddrelät å göra

41

Eller om någon har en hel kabelhärva. Till en bubbla liggandes
Tror jag får dra om allt.
Så tänkte om någon har en sån liggandes

42

Så vore det jätte snällt

43

Annars ritade jag ju ett schema till dig, inlägg nummer 7, det nedre gäller för din generator.
Kolla detta mot hur det ser ut i din bil, kolla alla kablar och anslutningar.
Om allt annat funkar så behöver du inget nytt elsystem.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

44

Oki men det är så konstigt kopplat här
Är ihop koplat lite överallt
Så det bästa är nog å dra nytt å koppla det rätt
Sen om laddrelät göra samma sak sen så är det nog kasst.
Har dåligt ljuse å sånt med

45

Ok.
www.beachbuggy.se under HOWTO har jag ritat diverse förenklade elscheman anpassade för just buggysar, du behöver ju inte så omfattande elsystem i en sån bil, bara det nödvändigaste.
Och om du ändå håller på i höst och vinter, kan det vara en god idé att konvertera till 12 volt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

46

Nu har jag satt dit det nya relätet
Men den laddar inget å lampan bara ljuser
Det sitter en extra kabel på relät var ska den sitta?

Dena köpte jag http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=14 … =311903801

47

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/generator22_zps164d4d88.png
Det nedre schemat gäller för dig!
Vilken är den extra kabeln? Vad heter anslutningen som den sitter på?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

48

Har du provat lyfta av remmen och köra generatorn som en motor?

Gubbjävel; dvs originalfantast