1

Hej!
För ett dödsbos räkning skall jag transportera bort en sen tjockbubbla, 1303, blinkers i kofångaren och strålkastarspolning, växelströmsgenerator, kan det vara en -75a?

Hursomhelst, på ratten sitter det en etikett, med engelsk text, det står ungefär "Before start, sit down, buckle up, turn the key" möjligen är det inte ordagrannt, kan det vara så att detta är nån vaningstext för saxomat? Jag ser inga extra vakuumgrejer i motorrummet, har ännu inte fått nycklarna så jag kommer inte in i bilen ännu.
Hjulen punkterade x 3, motorn sitter fast, mycket rost, det blir antagligen bärgning med dolly.

Tips på bärgning, räddningsbara delar etc mottages tacksamt.

Lägger ut bilder under skrotsafari-tråden så småningom.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Enket att se pga att det saknas kopplingspedal ICQ/ag

3

På 75'orna är det stötfångaren fram och kuggstångsstyrningen som är intressant att spara, i princip. Vill minnas att det även skiljer på instrumentpanel mot de äldre.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Har inte 75or en speciell klocka oxå, som 70tals åkarna gillar?

Sen har den Z lådan oxå(om det inte är en saxomat). Den är väl lite eftertraktad.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Bengt H skrev:

Enket att se pga att det saknas kopplingspedal ICQ/ag

Jäklar, att man missar de mest uppenbara detaljerna ICQ/ad

Det är en 1303 utan "S" så det finns ingen klocka.
Stötfångarna är hela, okrockade, men kromet släpper i stora flagor.

Tack för upplysningarna, återkommer.

6

Klockan var extrautrustniung och har inget med S att göra. -75 hade S-beteckningen tagits bort, alla 1303 hade 1600 och skivbromsar.

Just det lådan är ju en sån där bra rackare.  ICQ/ad 
Mycket som är OYO på dessa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Jag har en gammal  beach buggy, -68, låda med låg utväxling (iofs bara en avtappningsplugg under) och 1600 motor, himla bra acceleration, men bra surrigt på toppfart, men dessa IRS-lådor passar väl inte med vanliga svingaxlar och fästena i den plattan?

8

Är ju drivaxlarna som är problemet om du inte ska bygga om till IRS.

Kommer lådan från en 1300 så är det stor skillnad men annars är inte skillnaden så värst stor.

Ali G

9

Hade inte tänkt att bygga om till irs.
Nuvarande låda kommer från en 1500, men det är kanske samma som 1300 hade?

10

Så här ser det ut i mitt motorrum, 1500-motor med Saxomat.
Vakumventil högt upp på vänster sida och påfyllningsrör för Atf-oljan till höger. På det ser du lättast om det är en Saxomat förutom då pedalerna i bilen ;-)

http://i.imgur.com/oYGbGLh.jpg

11

Sen ska det ju sitta ett märke på motorluckan som också talar om att det är en Saxomat  ICQ/ae

http://i.imgur.com/YfIzXT9.jpg

12

Då är det en manuel låda i bilen.

13

Jag kom på en annan rent utav supergenial idé...
Jag kollade med fordonsregistret.... Ja det är en 75a och med manuell låda. ICQ/ad

14

Björn J. skrev:

Hade inte tänkt att bygga om till irs.
Nuvarande låda kommer från en 1500, men det är kanske samma som 1300 hade?

Nej 1500 har 4,125 i slutväxel, 1300 4,375. Till en låda med 3,875 i slutväxel skiljer det ca 6% mot den du har. Att du tycker den är surrig är nog mer en fråga om ljudnivå än varvtal.

Ali G

15

Ok, om man säger så här då:
Buggyn går i 50km/h på fyran när motorn varavar 2000varv/minut.
Vid omkring 4000varv/minut är jag uppe i 120km/h. Med reservation för oexakta värden.

16

Däckstorlek påverkar varvtalet också, lätt bortglömt i sammanhanget.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Med 165/15 och 4,375 i slutväxel bör du ha 62 km/h vid 2000 varv och 125 vid 4000.
Med 4,125 66 km/h vid 2000 och 132 vid 4000.

Ali G