Tycker ändå det ser ganska bra ut för att vara ett par så billiga topplock! Det lilla materialet innför sätet tar några minuter att fila bort. Klumpen runt ventilstyrningen däremot, den är drygare att fila ner, vore mkt enklare om det inte var en styrning ivägen.. Det är ju nåt att tänka på om man ska köpa lock och fila så går det oftast att beställa tomma utan styrningar.
Men hur e det med knölen runt styrningen, ska man ta bort hela?
Anders
Olika skolor där. Vissa tar bort hela knölen, andra sparar en fena för att styra luften runt styrningen.
Tar man bort hela kanske man inte ska tunna ut styrningen allt för mycket.
Anders
Ja, alltså man försöker ju att inte ta så mkt alls på styrningen, man kan svarva ner den så att den konar ner i storlek mot ventiltallriken.
Men hur e det med knölen runt styrningen, ska man ta bort hela?
Anders
Man kan göra på olika sätt
Skall man ha topparna på gatan så filar man lite så man får bort värmet från ventilen genomstyrningen
Skall man tävla så skall den bort
Efter dom skall sitta på gatbilen så kommer jag att putsa lite bara på dom
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Atrox skrev:Men hur e det med knölen runt styrningen, ska man ta bort hela?
Anders
Man kan göra på olika sätt
Skall man ha topparna på gatan så filar man lite så man får bort värmet från ventilen genomstyrningen
Skall man tävla så skall den bort
Efter dom skall sitta på gatbilen så kommer jag att putsa lite bara på dom
/// Micke
Alltså på ett par gattoppar sparar man lite lite av knölarna, men det är ok att kona styrningarna lite? På en del styrningar har jag sett att innerdiametern är större från kanten och ca 5mm upp i styrningen, vad är vitsen med det värme, sot?
Anders
Att kona styrningana är inte fel
Fråga två det är lättare att montera dom som plus får man lite bättre flöde
Man glömmer ofta av att styrningen har två jobb ena är att styra ventilen nästa är att ta bort värmen från ventilen
Samma med ventilsätet om kontakt ytan är för stor är det sämmre värmeavledning från ventilen
Därför brukar vw tappa eller så vill avgasventilen gå av
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hej
I dag var det lite test i flödesbänken igen
Tog upp insugs hålen till 31,7mm
Har oxå varit å tagit bort gjutkanter i förbräningsrumen hålen under sätesringarna tog jag bara en kniv och ränsade lite lös skit
så här blev det 
Flödet blev så här (se siffror 2.1 4.1 och så vidare )
I morgon skall det testas vidare Då skall det som är märkt med rött bort 
Då blir insugshålen cirka 35mm
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Bra ökning över hela kurvan, droppar lite vid 10mm men det jämnar ut sig sen vid lite mer portning och jobb på ventil och ventilsäte
187 2014-04-02 21:48:46 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-04-02 21:51:57)
Hej
Lite mera mys i fil bänken ( hålen är cirka 35mm)
Så här blev det 
Min målsättning på dessa toppar är 140 cfm som skall användas till min 66a som skall gå på gatan och den skall inte bli någon räsermaskin 
I morgon kväll så skall jag försöka att fila under sätena
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Och för att göra det mer överskådligt igen då :-)
Mera pyssel i dag med topparna 
så här blev det
Som ni ser så är det inte bara kanalerna som gör det
Många gånger så är det förbräninsrumet som bromsar flödert
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
190 2014-04-03 21:20:10 Senaste redigerad av MrPete (2014-04-03 21:29:53)
6cfm kvar till mål då :-)
191 2014-04-05 22:53:48 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-04-05 22:57:53)
Hej på alla trim tokiga
I dag så var det lite mys med filmaskinena
För bräningsrumen fick lite kärlek med filarna
Jag glömde att berätta att sätena har inte fått någon kärlek med sätesfräsarna så det är som std vinkel (har inte orkat göra trevinkels jobb än)
för er som undrar hur mycket tid som är man har lagtned i dom så är det minst 40 timmar
Får se om jag kommer på några mera tokiga ider med dessa lock

så här blev resultatet 
Målet var 140 cfm på 12mm lyft det blev lite mer
Det kommer info om ett tag för nu är det räsen som behöver en massa arbetstid
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Vet inte om jag läser tabellen fel men när du säger 140cfm vid 12mm så får jag att det är 121,20 vid 12mm lyft och 141.41cfm vid 12,4 mm lyft.
(12,0 - 12,99) räknar du detta som 12mm?
Mycket intressant läsning hur som helst
Har endast jobbat med Porsche toppar tidigare och dessa är ju konstruerade lite annorlunda. hade 52mm insug och 48mm avgas på RSR motorn 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Du läser lite fel, 12.0 är 12mm lyft på orörd topp, 12.1 är 12mm på filad, 12.2 är 12mm lyft på lite mer filad osv. Alla lyft med .4 är alltså det senaste på alla lyft. Kolla på diagrammet ovan så ser man skillnaden mellan de olika stegen tydligare. Lägger upp den sista strax.
Nu blir den väldigt enkel att förstå. Det som krånglar till det lite annars är när det ligger flera flödningar i samma diagram.
Haha jaså det var så enkelt

Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Hej kunde inte att låta bli att testa med insugsrören (snabb filade)
Insugen är kvalitets rör(dyra som f#¤) från Gene Berg som är korta 
Som vanligt blir det mera flöde med rör (det är mycket stor skilnad mellan kvalitets rör och masstillverkade kina rör)
Nu har man nått målet med råge
Peter kan du vara snäll o fixa graferna
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
De är inte så dumma de där korta rören. 
Ali G
Sen var det väl lite mer filat och inte bara rören vid den sista flödningen?
I morgon kommer det info om 041 toppar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ska bli intressant 

