1

Vi har en 1303S Big ståendes hemma som jag tror är en 74, har suttit en 1600 i den men den finns ej kvar. Har en 1300 liggandess, passar den eller måste man byta ut mycke för att få den att passa?

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

2

Det beror på vad det är för 1300. Är det en 12V-motor så är det bara tryckplattan som måste vara av typen utan ring (efter -71) sen är det bara att hänga i.

En äkta BIG ska ha 1600 precis som 1303S.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det är en med 12-volt. Har kvar generatorn, går den att använda på 1300 motorn?

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

4 Senaste redigerad av Svwerker (2014-09-05 07:54:52)

Ja generatorn passar.
Det mesta passar mellan de olika motorerna. Det som skiljer en 13 och 1600 är cylindrar, toppar, insug, förgasare. Vidare så skiljer fläkt, fläktkåpa mm mellan motorer före och efter -71.
Mellan 6 och 12V skiljer svänghjul, kuggkransen är större på 12V, och generatorn som även den är större på 12V, förgasaren (automatchoken). Det gäller alla motorer utom 1967 som är en bastard som har de mekaniska måtten som 12V men är 6V.

Har du en AB-motor (1300 dubbelport) så är kom den -71 och är i princip lika som den 1600 som satt där original.


BIG är ju lite kul. Har den alla specialdetaljer kvar? Här kan du läsa vilka detaljer det är: http://shinkindesign.com/sebeetles/big.htm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Den har alla specialdetaljer kvar, är tyvärr bara motorn som inte är kvar ICQ/ac
Syrran vill ha den och mysåka i på sommaren då hon hälsar på ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

6

Svwerker skrev:

Mellan 6 och 12V skiljer svänghjul, kuggkransen är större på 12V, och generatorn som även den är större på 12V, förgasaren (automatchoken). Det gäller alla motorer utom 1967 som är en bastard som har de mekaniska måtten som 12V men är 6V.

Så om jag sätter dit ett större svänghjul som är tänkt för 12V och monterar 12v genratorn så ska det i stort sett bara vara att starta och köra? ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

7

Tyckte du skrev att motorn var en 12V???

Det är inte säkert att du har samma typ av tätning på svänghjulet dessutom måste man chimsa in axialspelet. Före -66 (tror jag) hade en annan typ av tätning så ska man byta måste de vara av samma typ, det finns i princip bara en typ till 12V och det är med O-ring.

I den här tråden behandlas detta ämne och det finns bilder med de olika tätningarna.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:

Tyckte du skrev att motorn var en 12V???

Det är inte säkert att du har samma typ av tätning på svänghjulet dessutom måste man chimsa in axialspelet. Före -66 (tror jag) hade en annan typ av tätning så ska man byta måste de vara av samma typ, det finns i princip bara en typ till 12V och det är med O-ring.

I den här tråden behandlas detta ämne och det finns bilder med de olika tätningarna.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

Jag tänkte helt fel, det är en 12V jag har. Hade av någon anledning fått 6V på hjärnan ICQ/ae
Tackar så mycket för all hjälp ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår