Efter att jag monterat in motorn i bussen, igen, så har jag trasig säkring och ont om lampor i hastighetsmätaren när säkringen löser. Vad kan ha gått fel? Finns ju inte så många kablar alls som det kan gå fel med. Var börjar jag leta, kabel i kläm eller något som är nött?
Byter jag säkring kan det funka från två till 20 minuter.
Har kollat så gott jag kan på elschemat och kom ihåg att även tankmätaren är död när säkringen går. Barnen har varit och lekt fram i bussen, kan det ha råkats något?
3 2014-09-01 19:29:52 Senaste redigerad av PeCe (2014-09-01 19:34:54)
Det är ju fan omöjligt att svara på. Om jag vore du skulle jag söka bakvägen från säkringen som går, vilka funktioner nu den säkringen skyddar. Koppla bort allt, och prova varje enhet för sig. När säkringen smäller har du hittat problemet.
Kontrollera att du har ordentligt med jord där det ska vara jord.
Elschema, multimeter och en sådan där mejsel med kontrollampa i är dina bästa vänner.
Ghia 1968
Jag har smugit ut i garaget nu när barnen sover, upptäckte att säkringen skjuter när jag drar i blinkerspaken. Reläet återställer sig när säkringen ersätts. Vaffan, tror inte att någon har haft möjlighet att ens komma åt blinkersen. Varningsblinket fungerar dock.
Hej!
Jag hade samma fel en gång...
En "halvkortis" i blinkspaken, både åt höger och vänster. Jag hade oljat mekanismen för att den skulle gå litet lättare, men det skall man inte göra! Oljan leder ström, iallafall litet. Så det blev litet kortslutning till jord, för det mesta gick säkringen.
Kolla din blinkersskak, spruta in CRC elektronikspray, men inte 5-56, den är för fet. Bromsskivespray går också bra, den innehåller isopropanalkohol som löser oljor och annat fett effektivt. Var väldigt försiktig om du tar isär blink/ljustutespaken, den innehåller en del små fjädrar och annat smått som lätt skjuts iväg och försvinner om man är oförsiktig. Man kan stoppa ned spaken och båda nävarna i en tre liters fryspåse om man skall demontera, då försvinner ju ilallafall inte delarna. Men det kan räcka att duscha den som den är. Men kolla alla kontaktbleck och sådant, och se om du kan sen nån skada, kanske något som är svartbrännt?
När jag läste rubriken tänkte jag:
Jaha, det är kontrollampornas (oljetryck, blink och laddning) gemensamma anslutning som lossnat och/eller jordats, då kan man få diverse konstiga fel. Detta händer iallafall lätt på mätarhusen i typ1, huruvida detta även sker i bussarna vet jag inte.
Kolla även blinkreläet, om ovanstående inte hjälper, detta harvtre anslutningar, 49 är ingång från säkr.dosan, 49a är utgång till blinkspak och kontrollampa, 31 är jorden.
Kontrollampan är alltså ansluen till 49a och 15 som är spänning över tändningslåset, detta kan vara dörvirrande, att denna kontrollampa får plus från två håll... Eller hur?
Men det är så att den faktisk lyser i den släktabfasen av blinkcyklen, då 49a jordas genom glödtrådarna i de blinkerslampor som för tillfället inte lyser....
Jag har haft ner spaken och sprayar bromsrengöring på kontaktytorna, även elektronik rengöring. Monterat och provat, samma fel. Några säkringar senare så upptäckte jag att säkringen bara går om jag blinkar vänster, smart kid... Problemet var enkelt, det var mitt oljefilter som jordade plussen till blinkerslampan.
Helt plötsligt börjar det vara enkla fel som händer mig, eftersom jag är ovan det så tänker jag för långt in i problemen... Ska börja köpa lotter istället.
Tack för hjälpen
Ingen orsak...
Är det ett vanligt fel att oljefilter kortsluter vänster blinklampa?
Låter änna som Roy och Roger:
-Du vet det är ett allvarligt fel, det är fläkremmen som har trasslat in sig i dragkroken...
Men det beror på hur du kör, vet du...a
