Jag monterade ett nytt ljusrelä på min bay buss -71 igår. (5-poligt)
Det fungerar som det ska men när jag slår på helljuset så tjuter relät som en ledsen katt, vad kan vara fel?
/Johan, Goddag förresten, Jag är ny på forat' men har lurkat länge.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Ljusrelä tjuter?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag monterade ett nytt ljusrelä på min bay buss -71 igår. (5-poligt)
Det fungerar som det ska men när jag slår på helljuset så tjuter relät som en ledsen katt, vad kan vara fel?
/Johan, Goddag förresten, Jag är ny på forat' men har lurkat länge.
Hejsan!
Willkommen!
Var reläet sprillans nytt? eller bara ett bättre begagnat?
Om det är nytt skall du reklammera, efter det att du kollat så att det är riktigt kopplat.
Om reläet är begagnat kan du försiktigt ta av kåpan och kolla kontaktblecken inuti, troligtvis oxid nånstans. Häxans silverputs funkar bra! även nån elektronikspray/kontaktspray. Det är troligtvis kontaktparet 56-56a som oxiderats eller skadats på något vis.
Det kan också vara så att anslutningen 56 eller 56a på reläets undersida har glappkontakt.
Litet våld i form av litet knackning med knogen kan ibland hjälpa
Men kolla också att det är anslutet riktigt:
56 ingång från ljusströmställaren.
56a utgång till helljuset.
56b utgång till halvljuset.
S (signal) ´negativ manöverspänning från ljustutespaken (blinkspaken).
30 till plus via säkringsdosan 30 går inte via tändningslåset.
Detta relä är ett så kallat bi-stabilt relä, eller stegrelä, det återgår alltså inte till ursprungsläget, utan stannar i den positionen du sist lämnade det i, därför skall du alltid ljustuta jämt antal gånger för att inte få på helljuset nästa gång du tänder strålkastarna.
Super, Tack!
Jo, helt nytt relä, men givet de "fixar" som skett i elsystemet över åren utesluter jag inte felkoppling, trots full funktion. Jag får ta en runda till med anslutningarna. Nu när jag vet vart allt ska ta vägen blir det lättare.
Jaha, då har jag gått över kopplingarna. Felkopplat såklart. Jag rättade till kopplingarna men nu fungerar det inte som det ska längre. Den ledsna katten är borta men halvljuset är på hela tiden. Gissar att mitt relä redan tagit skada.
Om jag plockar bort reläet och mäter mellan 30 och 56b, (Plus till Halvljus), så har dessa kontakt!?
Det är inte korrekt va? Borde det inte krävas nåt från 56an för att koppla ihop 30 med 56b?
Jo du har rätt.
30 matar ju reläets spole med plus. Jag tror också att 30 ger spänning till helljuset när du ljustutar, då ljuset är avstängt (när det inte finns spänning på 56)
Med relät bortkopplat skall du inte ha någon kontakt mellan 56-56a, 56-56b, eller mellan 30 och någon av 56:orna, däremot kan det vara plusspänning på både 30 och 56 om tändningen är på, och strömställaren till ljuset står i tredje läget (första läget är 0, andra är p-ljus, bakljus och instrumentbel. Tredje är halv- eller helljus) det skall heller inte gå att tända vare sig halv- eller helljus.
Misstänker att någon någon gång kopplat in varselljus eller någon form av automatiskt halvljus, även nån extraljuskoppling, eller dimljuskoppling, då kan det bli som du beskriver, iallafall om denna konvertering gjorts på något klantigt sätt.
Leta efter mystiska kabelskarvar, eller förgreningar, efter kablar som ser ut att ha kommit till i efterhand, efter relä som inte sitter i anslutning till säkringsdosan, och efter konstiga kablar som är påskarvade på kabelstammen ut mot strålkastarna.
Kolla ockå om någon kopplat till något extra på den blåa kontrollampan till helljuset, här kan man nämligen gå på med manöverström till extraljusrelä.
Lika bra att få bort katten, misstänker att du fick försöka minst nio gånger innan den försvann 
Glömde svara på frågan...
Jag tror inte att relät tagit skada. Jag tror då att det finns nån mystisk överbryggning ute i elsystemet.
Kan ju också passa på att komplettera med följande:
56a på relät går till två 16A säkringar i dosan, därifrån sedan ut till var sin helljusglödtråd, likadant är det med 56b och halvljuset. Säkringarna till strålkastranas H4-lampor kommer alltså efter reläet elektriskt sett. Något som är direkt lurigt är att 56 in på strömställaren är osäkrad!!
Jag brukar ofta koppla in en huvudsäkring på 25 eller 30ampere på ingången till strömställaren. Likadant gör jag ofta vid batteriet, en hängsäkring på den kabeln som framåt och försörjer hela bilens elsystem. Möjligen kan det vara bättre avsäkrat på typ2orna, jag har bara mekat med sådana som varit utryckningsfordon (röda eller vita) och där har man säkrat upp mer ordentligt, i allmänhet, beroende på vilken påbyggare som levererat bilen. Svartvita typ1 eller typ2 hade ett synnerligen gediget elsystem, radioavstört och med kraftigare generator.
Ja, det finns en hel del skarvningar kvar att reda ut. Den som orsakade kattljudet var en skarv från halvljussäkring till strömställaren och vidare in på 56'an, inget gick in på 56b. (Hos mig, således felaktigt, gul sladd inskarvad mitt på svart-vit sladd, ref. för framtida kattproblem)
Reläet helt eller ej, det som kändes fel var mätningen med multimeter mellan 30 och 56b, dessa har kontakt då jag har reläet bortkopplat från allt. Detta matchar även problemet, dvs. halvljus alltid på. Jag har även mätt upp 0 vs. 12v på strömställaren 56 då allt var inkopplat, den fungerar. Plockade även ner "spaken" för att säkerställa funktion hos S.
Jag utesluter inte fler felkopplingar men har ändå beställt ett nytt relä, jag återkommer.
Bra idé där med säkring tidigt i systemet. Ska definitivt sätta in det, Tack!
Relät återmatade alltså till sig själv, kom i självsvängning, som någon slags summer... Spann som en katt.
Jag kan ju ohm-mäta på något rela jag har hemma, om du vill, som jag skrev skall nog 30 ge ström till 56a under tiden som reäets spole drar, alltså när du drar i helljusspaken, men inte till 56b. Dom är litet luriga dom där reläerna.
Jag satte in en 30A automatsäkring direkt efter batteriet på den 6mm2 kabeln som år framåt till tändningslås och säkringsdosa. Biltema säljer en automatsäkring som ser ut som en något förvuxen flatstiftssäkring, jag satte en sån i en hängsäkringshållare, dessvärre gick det inte att få på skyddslocket då säkringen är omkring 5-6mm högre än vanliga säkringar.
30A räcker i min bil, men om du har monsterstereo och extraljus kanske man skall säkra upp med 50A istället. Dessutom har jag en säkring innan 56 till strömställaren, det blev en 20A som då skyddar allt ljus, möjligen en svag länk, men bättre mörkt än ett brunnet elsystem.
Dessutom brukar jag koppla en batteriavskiljare, en huvudbrytare, på tjocka kabeln direkt efter batteriet, kan vara bra på gamla bilar (även på nya) vid långtidsparkering, vinderidet, hindrar man att läckströmmar laddar ur batteriet. Även bra att kunna snabbryta om det håller på att gå åt helskotta.
Sekundärt även ett stöldskydd.
Ta da!
Nu funkar det. Rätt kopplat och nytt relä gjorde susen.
Tack för all hjälp.
Ingen orsak, bra att det funkar!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Ljusrelä tjuter?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.