Har monterat i en fungerande 2-liters ge motor i en 73'a dubbel hytt men när motorn sitter på plats så är motorn stum. Är det någon som vet vad felet är? Skillnad på växellådor 73 och framåt ,svänghjul,koppling el. Lager. Ska besikta nu på fredag och har inte tid att hålla på och felsöka mig till en lösning. Någon måste ha gjort denna konvertering. Snälla hjälp mig.
Mvh Peter
Om du använder 228 mm koppling i en äldre låda så sitter det fast om du inte har grävt ur inåt i lådan..
Samt att du måste ha en självlagrad startmotor, och ev fixa stödlager i svänghjulet för ingående axeln...
Iallafall om växellådan inte är avsedd för "stora motorn" (-vet inte, men kom inte dessa som först 1974 i typ2 ?)
Okej tack för det. Hur mycket måste det slipas ur?
Men visst går det att bara klämma på ett 215 mm typ 4.. Från en 1700 maskin. Eller är jag ute å cycklar..
Men visst går det att bara klämma på ett 215 mm typ 4.. Från en 1700 maskin. Eller är jag ute å cycklar..
215 mm passar utan att slipa i växellådan.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Om din pickup hade typ1-motor som ny (kanske går att se på någon typskylt) så är det nog som dom säger, svänghjulet är för stort. Du kan byta växellåda till nyare, som hör ihop med din motor så får du bättre utväxling, du varvar inte motorn så högt som med gamla lådan. Eller byta svänghjulet. Om du ska slipa ur din växellåda, tänk på att det är magnesium iblandat i aluminiumet som lådan är gjord av och slipdammet kan lätt brinna om du får gnistor från att man nuddar något i stål med slipen, har en kompis som råkade ut för det. Hoppas du får till det! Jag har en lika motor i min -72 som jag är riktigt nöjd med 
Det är väl inte svänghjulet som tar i, det är tryckplattan. En 215 mm koppling från typ 4 passar som sagt utan modifieringar på en typ1-låda, har precis den kombinationen själv. Däremot var jag tvungen att byta till en självlagrad startmotor (från en typ3 automat).
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Tack alla för snabba svar. Om jag förstår detta rätt så funkar det om jag byter till en 215 mm koppling/tryckplatta eller så slipar jag ur i lådan så 228mm kopplingen får plats. En sak jag märkte när jag körde motorn i testbänken utan koppling va att styrstiften till kopplingen tog i startmotorn när jag skulle starta i en typ 1 låda. Är det som menas med att jag skulle behöva en självlagrad startmotor Stefan.f
Tack alla för snabba svar. Om jag förstår detta rätt så funkar det om jag byter till en 215 mm koppling/tryckplatta eller så slipar jag ur i lådan så 228mm kopplingen får plats. En sak jag märkte när jag körde motorn i testbänken utan koppling va att styrstiften till kopplingen tog i startmotorn när jag skulle starta i en typ 1 låda. Är det som menas med att jag skulle behöva en självlagrad startmotor Stefan.f
En 215 mm koppling passar inte på ditt svänghjul, så du måste byta svänghjulet också!
En 215 mm koppling passar inte på ditt svänghjul, så du måste byta svänghjulet också!
Fast han har ju en typ4:a (GE), då passar väl 215 mm kopplingen på det svänghjulet? Eller är det olika svänghjul på typ4:orna beroende på koppling?
Nu vart det rörigt 
I ditt första inlägg säger du att du har en 2-liters typ4 med motorkod GE. Jag har också en 2-liters typ4, fast lite nyare, ett CV-block. Den har en 215 mm koppling och den passar mot min -73 vxl.låda (typ1, AT-serienr.) utan att jag behövde slipa ur någonting i växellådan. Startmotorn blev en annan femma, då originalet inte nådde fram till bussningen (om det ens fanns någon?) på typ4:an. Lösningen blev en självlagrad variant som inte har någon utstickande axel och inte behöver någon bussning på motorn.
Hjälper Peter "hulken" och har kommit fram till att det verkar vara startmotorn som är problemet. På vilka bilar hittar man en sådan startmotor du visar? Behöver en omgående.
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Den kommer från en typ3, automat.
Tack för info Stefan.f det va mycket snällt .
Det blir nog att byta ifrån en ce till en 091låda
Då blir det rätt utväxling också har jag fått lära mig idag .
Så förhoppningsvis så sitter motorn på plats i morgon och funkar .
stickan skrev:En 215 mm koppling passar inte på ditt svänghjul, så du måste byta svänghjulet också!
Fast han har ju en typ4:a (GE), då passar väl 215 mm kopplingen på det svänghjulet? Eller är det olika svänghjul på typ4:orna beroende på koppling?
Det är inte samma bultmönster för tryckplattan på dom olika svänghjulen..
Ja det verkar vara lite delade meningar om vad som funkar och inte
Det funkar med urslipad låda en annan startmotor och även byta urtrampningslager.
Men det vart en säker lösning med 091 låda med startmotor som lirar med 2l motorn
Men tack för alla som hjälpt till med tips och erfarenheter . Så imorgon blir det provstart och sedan besiktning på fredag ...