Nice.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Vw typ 1 - 64 Kellerassel performance
Sidor Föregående 1 … 27 28 29 30 31 … 37 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Nice.. 
Ja, då har man småpysslat lite med motorn igen. Mycket smågrejer att fixa såsom packning mellan topplock och insug, fila lite på kåpor som tar i.. remskivan tog i bakre/nedre plåten tex.
Har kapat och monterat an-kopplingar på slang mellan bränsletryckregulator och förgasarna. Märkt att det blir jävligt puligt att komma åt tändstiften med insugen på plats :-O
momentdragit vippställen och justerat ventilspel, lossade dem sen så inte ventilfjädrar sitter ihoptryckta i onödan.
Var ute och spanade lite på bilen också, hur man ska dra sopparöret.. vill dra det under bilen, men då måste man borra en massa hål för att montera klammer.. vet inte om jag är så sugen på det.. Ska man dra det i bilen bredvid tunneln måste man å andra sidan borra hål i karossen både fram och bak.. Får se hur jag gör.
Får hem gasarmar till förgasarna från Jaycee snart, andra trattar och trattfilter samt ett alu-rör som är 18mm invändigt. Ska dra en snabel från oljepickupen ner och bak i extrasumpen.
Så här ser det ut för tillfället. Magnaspark-fördelaren och växelströmsgeneratorn sitter för närvarande på 1500:an men de ska ju på denna också.
Du kan väll dra röret i tunneln som det är orginal. kör stålomspunnen slang hela vägen så blir det smidigt
Tja, jo det kan man ju göra.. Men har aluminiumrör, vill inte ha slang hela vägen.. o det blir nog mäkta klurigt att få det igenom tunneln.. vet att folk haft ett jäkla pyssel med att byta ut originalet.. Så jag tror att jag drar det utvändigt ändå.. Antingen vid sidan om tunneln eller under bilen längs tröskeln.. Det finns bra med plats där under, känns bara lite segt att borra hål i den tjocka plåten som löper längs med plattan.
Helt ok tycker jag , då bilen e på plattan
mvh
Jo precis, hade man lyft karossen skulle det vara mkt "enklare" att dra röret i tunneln, då hade jag även passat på att dra retur med som du gjort Erich.
Har dock inte tagit tag i att dra dit soppasystemet.. måste rulla ut bubblan ur garaget och det har inte blivit av..
Men medan jag väntar på de sista motorgrejerna så fick jag ett ryck.. Tycker att mina säten ser så sunkiga ut, har velat ha svarta hela tiden dessutom.. ingen som ville byta heller då mina är skitiga och sunkiga.
Åkte till tygskroten i Skene och köpte fuskskinn för möbelbeklädnad, slet och drog i en bit, kändes starkt med lite stretch åt båda håll. Köpte deras starkaste tråd och lädernål till symaskinen.
Sen var det bara att ta av och sprätta upp befintlig klädsel, point of no return :-)
Använde de gamla bitarna som mallar, ritat av och klippt ut.
Maskinen, en gammal Singer
Första test innan jag syr spåret för ståltråden som går längs med nederkanten. Ett hörn och ett litet veck som jag inte är riktigt nöjd med. 
Med ståltråden, lite extra stoppning, sträckning och ditmontering av ringarna så ser det faktiskt helt ok ut, vecket i bakkant kommer inte att synas när ryggstödet kommer dit. 
Ryggstödet ligger nu inne på matbordet, klädseln demonterad och sprättad. Imorn fortsätter jag och så får vi se sen om jag vågar mig på framsätena :-)
Sittdelen tog ca 7h med några pauser, inkl sprättning, mallning, klippning, all sömnad och montering.
Snyggt,bra jobbat.. 
Tackar! Kommer som sagt att fortsätta med ryggdelen imorn, blir kul att se det i sin helhet med svarta dörrsidor. Har som plan att sätta in svart innertak också, men det får bli i samband med lackering och byte av fönsterlister.
Ofta kan man få bort små rynkor i galonet, om man lägger sätet i solen, eller värmer försiktigt med en fön.. då blir galonet mjukt, och stoppningen kan orka töja ut vecken. ...
Det blir bra detta.. visst det tar tid men det e ju roligt att göra själv.. 
Hm du är vad vi säger i Halmstad en händig man
Alltid lika roligt att läsa din tråd och se vad du ger dig på härnäst, blev riktigt bra med soffan, visst kan man lämna bort arbetet men det känns bättre i plånbok och själ när man gör det själv
Fortsätt med det fina arbetet, vi sitter limmade framför datorn och väntar på uppdateringar(kanske därför ens egna projekt tar sådan tid
)
Har sett ett gäng avsnitt av overhaulin, pimp my ride, m.fl och har sett att se använder nån ångmaskin och stryker ut. Vanligt strykjärn är ju ingen bra idé :-)
Tack hörni, håller med om att det är kul att göra själv, materialet gick på ca 700:- och det är bra mkt billigare än de färdiga från tmi som finns.. att anlita en tapetsör.. ja, då skulle jag hellre lägga de pengarna på en växellåda :-)
Ska se om det går att få nåt gjort med dottern som hjälpreda, annars får jag vänta tills sambon sovit färdigt efter vakennatt.
Mvh // handyman ;-)
Ps. Skåningen, testa att säga what a handsome face med skånsk uttal :-)
Så, nu har jag gjort ryggstödet bak med. Det var inte helt enkelt med pinnarna som skulle sys fast rakt i både över- och nederkant. Bredd och tjocklek ska stämma överallt när det ska ihop sen.. blev bara en lite sprättning iaf :-)



Kommer nog att vänta ett par dagar med att göra stolarna. Det är ganska jobbigt att hålla på, speciellt när man har ett ganska litet bord i vardagsrummet, en dotter och en hund som ska vara överallt samtidigt. Men håll ut, det kommer så småningom :-)
Verkligen snyggt, bra jobbat!
Tackar! Tycker ryggen kunde varit liiite tightare.. men det är svårt att få det riktigt tight när man syr igenom både vinyl och filt på sittdelen.. eftersom vinylen kan sträcka sig mer än filten så stramar det inte riktigt mellan de vertikala sömmarna.. Så jag får fila på om man ska använda nåt annat till stolarna. På det stora hela är jag riktigt nöjd :-) Baksätet används ju inte i närheten av lika mkt som stolarna heller.
Edit. Tänkte även fixa paneler under baksätet, hur är de vanligtvis fästa? Funderar på att fixa en ny skena under framkant på baksätet men en T-profil, så att man får en kant nedåt att fästa dem i.
Om man vill få mer markerade fält, syr man fast galonen i kanaler på ett tyg som inte sträcker sig, sen drar man in stoppning i kanalerna.. alt syr igenom både galonet och stoppningen/bottentyget, dock underlättar det om man har en symaskin med dragande pressarfot..
kan kan
använda en remsa i tunn plywood/masonite som kan lägger mellan galonen och tygethåll (tyget sträckt). då styr pressarfoten längs kanten.. sen drar man ut remsan och använder till nästa. genom detta får man jämna kanaler, använde man sedan masonit biten som en linjal,kan man skära stoppningen i jämna remsor med en vass brytkniv... dra in i paketet, och man får mer markerade fält.
fiberfill eller annat stoppnings material.. finns dom som skurit upp trock filt i remsor, och dragit i..
Det går att göra massor här hemma men visst det tar tid.. för att glädja dig.. även proffs behöver många timmar för samma jobb!!
jag ser fram mot när jag skall sy min inredning.. innan har jag använt en gammal 50 tals singer med påhängsmotor..
men nu har jag en riktig Phaff med dragande pressarfot
bara jobba på, jag tycker detta blir skitbra!!
Tack för massa tips! Vet att det finns en hel drös med tekniker man kan använda sig. Tanken var att göra det så enkelt som möjligt denna gång för att minimera risken att misslyckas :-) Har ändå inte riktigt förutsättningar för att göra det mer avancerat.. maskinen är en helt vanlig singer som är minst 20 år gammal och inte helt 100. Ingen dragande pressfot på denna heller. Får väl investera i en i framtiden.
Min första plan var att köpa annat perforerat tyg med färdig vadd/filt på baksidan och göra inlägg på själva sittytan, men då började det dra iväg i pris så skippade det för denna gången.
Tack!
Edit: Kunde såklart inte låta bli att släpa in en stol också, hehe
Hunnit jobba vidare lite med sätet.
Ryggdelen färdig, inte helt nöjd med den heller... men det ser ganska ok ut iaf. Svårast var att sy runt ihop runt hörnen i överdelen.. man syr ju ihop allting ut och in för att sen vränga det och få sömmar på insidan...
Här är den iaf
Sen har jag hunnit en bit på sittdelen med, ska "bara" sy fast sidordelarna som består av tre snedskurna delar och en ståltråd längs nederkanten samt en pinne i bakkant. Tråden tog tyvärr slut, 200m har förbrukats än så länge. Behöver iaf 1rulle till.
Här är den påbörjade sittdelen
Så, nu är passagerarstolen äntligen färdig. Fyfan.. funderar allvarligt på att köpa ett bucket seat till förarplatsen.. Minst nöjd är jag med ryggstödet.. ångrar att jag inte gjorde sömmarna hela vägen upp, det blev ett fult veck mitt på.. men sydde efter hur det var på originalen... så det blev så.. Kan la göra bara ett nytt ryggstöd iofs.. om man nu orkar :-P

Snyggt, måste kännas bra att ha gjort det själv...
Tackar! Jo visst är det kul att ha gjort själv, men vissa saker skulle jag vilja göra om.. tex ryggstödet på stolen.. ångrar att jag inte gjorde sömmarna hela vägen upp.. men gjorde utifrån originalet som har mkt mer stadga än det jag använt. Jaja, får väl se hur lång tid det tar innan jag skaffar sportigare stolar fram :-)
Så. idag blev soppasystemet färdigdraget och provkört, dock bara med 12v batteri vid sidan av, elen ska kopplas också. Där finns ju ett par alternativ.
1. pumpen går automatiskt vid tändläge på, kopplat med startrelä
2. pumpen slås på med individuell brytare
3. pumpen kopplas till bränslepumpsrelä som tar signal från tändning, stannar således vid krock om motorn dör.
Alternativ 3 är givetvis säkrast, så att det inte sprutar soppa på en begynnande brasa om det vill sig illa. Reläet kan man ta från valfri bil med k-jetronic, se kopplingsschema nedan. Men jag får se vilket av alternativen det blir..
Sen ska det komma ett paket från Usa i dagarna med lite trevligheter, bla. tigsvetsat och balanserat fläkthjul, andra trattar, jaycee trattfilter, gasarmar, en växelspak (oops, kul med växelspakar), ett till par korta IDA insug, ev nåt mer som jag kan ha glömt att jag köpt :-P
ps. jag vet att det är skitigt i motorrummet, det ska torkas av och snyggas till innan montering av motorn :-)
Du kan koppla så att pumpen bara går när du har oljetryck oxå,
Ja, det är ju också en idé. Bara man slipper ha en kabel som går genom hela bilen.. Men du menar att man hookar den på oljetrycksmätaren?
Får som sagt se hur jag gör :-)
Btw, jag tycker inte den låter så fasligt högt som jag var beredd på att den skulle.. fast det kanske blir värre när den bygger tryck? Nu spolade jag bara igenom rakt ut i en dunk.
Paketet kom inte igår, så det kommer idag hoppas jag.
Ja, det är ju också en idé. Bara man slipper ha en kabel som går genom hela bilen.. Men du menar att man hookar den på oljetrycksmätaren?
Får som sagt se hur jag gör :-)
Btw, jag tycker inte den låter så fasligt högt som jag var beredd på att den skulle.. fast det kanske blir värre när den bygger tryck? Nu spolade jag bara igenom rakt ut i en dunk.
Paketet kom inte igår, så det kommer idag hoppas jag.
Kabeln från oljetryckskontakten slutar väl vid hastighetsmätaren
Eller den kanske du inte använder längre?
Jodå, jag har den inkopplad också, så det går ju såklart. Frågan är om det relä:et från k-jetronic funkar på den med.. eller tar man ett annat relä då? Tänkte på att från varvtalssignalen är det ju pulser.
Sidor Föregående 1 … 27 28 29 30 31 … 37 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Vw typ 1 - 64 Kellerassel performance
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.