1

Jag tängte spika ihop en vettig bruksmotor till min splitbuss. Vill hamna runt 60-80hk och har några motorer jag kan bygga på men vet inte vilken som lämpar sej bäst.
Tre st H
En st AS med bussbakl dock sitter den fast för tillfället.
En st AB
En st A med bussbalk men den sitter i bussen för tillfället
Dom borde ju ha lite olika egenskaper och för och nackdelar

2

Bruk den du slipper å linjeborre...

AS og AB blokk er vel samme, bare mindre kubik i AB. Derfor kan AB ha best blokk/vevparti.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

3

Du ska använda AS-blocket som har 8 mm pinnbultar till cyl/toppar! Kom dock ihåg att alla är lika slut och måste arborras!

4

I princip är alla block med dubbelreducering lika, dvs AB, AD och AS. Finns några små detaljer som skiljer AD och AS.

Man kan montera 12-13-15-1600 cylindrar på alla block, även 1641 och 1679 cc funkar utan bearbetning, det är topparna som skiljer.

Jag tvivlar på att något av dina block klarar sig utan klarar sig utan arborrning men det är ju bara en affär på strax över tusingen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av retep (2014-08-23 08:39:44)

Borrningen har jag räknat med att få göra och därför spelar ju kanske inte skicket så stor roll så jag tängte ta den spis som lämpar sig bäst.
Ska börja med att riva och renovera blocket, tänkte försöka hålla mej under 20k någt som jag måste tänka på eller bör andvända mej av och vad i cc lämpar sej bäst. Idéer och recept?

6

Då ska du kolla skicket på andra ingående detaljer som vev, stakar osv. I första hand skulle jag välja något av de dubbelreducerade blocken.
Bygg så stor motor som möjligt för det håller varvet nere.  Det är svårt att få ur så mycket effekt med enkelportstoppar.  13 o 1600 har olika toppar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Ok. Har kikat endel på ebay och där finns de ju billiga cylindersatser men är dom nått att ha, är det värt att ens kolla på?

8

AA vet jag många som kör på och enligt utsago fungerar de bra för "icke mega avancerad körning"

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727