1

Hej

Jag kanske ska slänga in den 1,7 typ 4 motor i min buss 72:a istället för den 1600 som sitter där idag.

Är det något speciellt jag behöver tänka på? Funkar alla typ 4 motorer i bussarna? Finns det motorbalk
på alla typ 4 motorer? och är det i så fall samma motorbalk som på 1600 motorerna?

Passar svänghjul och koppling från den 1600 typ 1 motor på en typ 4 motor?

Många frågor, men jag är helt novis när det gäller typ 4 motorer.

Tack ska ni ha!

2

Motorbalken är specifik på en Typ4 motor. En 2.0L motor passar inte på din växellåda/startmotor.
Svänghjul/kopplingen är annorlunde på en Typ4 motor (5 bultar).
Försök att hitta en 1700 eller 1800 motor komplett med koppling.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

3

Jag vill inte vara dum men varför
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tja du, det kan man fråga sig ICQ/ab

Det är så att jag är i lite akut behov av en ny motor till bussen innan sommaren och jag har inte fått tag i någon 1600 i skapligt skick. Nu har en typ4 motor dykt upp så de kanske får bli en sådan helt enkelt. Men det känns inte värt om det blir för mycket fix.

5

Du kan maila mig så ska vi nog skaffa fram en skaplig 1600a till dig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Anledningen till att man vill uppgradera sig till en typ4 kan vara många, idag är den vanligaste orsaken, brist på bra typ1-objekt med det rätta utförandet. Men den orsaken är ju oftast bara en grundorsak, när man väl bytt och fått allt fungera, då inser man att man bytt upp sig. Det jobbiga med typ4 är att de är något mer komplicerade att meka med. 1,7an är ett originalalternativ, tillsammans med 1600an så inget som behöver bytas ut, förutsatt att typ4-motorn är komplett, för inget hos 1600an passar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7 Senaste redigerad av GB (2011-06-05 09:38:06)

kee skrev:

Det jobbiga med typ4 är att de är något mer komplicerade att meka med

X2.. slangar och skit till förbannelse   ICQ/ad