Jag har nog fler Duesenbergar, men det är bara de finaste som hamnar i hyllan, de som är litet skavda, saknar nån detalj eller så, de sparas till första barnbarnet. Inköpte till honom en BIG häromdagen, ingen 1303 BIG men väl en Bobbycar med tillhörande släpvagn från leksaksfirman BIG, ett hett fynd på begagnatmarknaden, bil 60kr släpvagn 50kr, men sedan kostade kopplingssplinten 30kr ny i stora leksaksaffären...
Jag var enda barnet, och enda barnbarnet, så jag översållades på -60 talet av Corgis, Dinkys, Matchboxar och en och annan Tekno, många finns kvar, men somliga förstördes i samdlådan eller stals av andra barn med rymligt samvete. Jag har två rätt så slitna splittbussar från Corgi, en med reklam för Kalle Anka & Co, svensk text! Och en med Tobleronereklam, båda har en ljusledare från strålkastarna upp på taket. Men färgen är nästan borta, alla gummiringar saknas etc... men jag har sett att det finns nya hjul att köpa nånstans.
Några av mina MOY är från min barndom, det är de första serierna med hårda smala plasthjul. Men det mesta är köpt under senare år, lopp- och leksaksmarknader, några på Tradera, någon gåva. De roligaste är två kromade bilar som är fast monterade i ett par bokstöd. Inköptes skitbilligt på kyrklig loppmarknad på Hönö, Hönö Kåva.
Ehhh glömde svara på frågan... Vet ej, jag har dålig koll på Matchboxbilarna, trots att jag samlar, men det finns en bok med alla varianter, dessutom en ambitiös hemsida, skall se om jag hittar den.
http://www.matchboxmemories.com
Här är en samlarsida om Matchbox Models of Yesteryear, men det finns fler.
Tilläggas bör väl att dessa Matchboxbilar är rätt så tacksamma att samla på, då de tillverkats och sålts i enorma upplagor, det är sällan priserna överstiger hundralappen, ofta bara om kring hälften. De äldsta modellerna nytillverkades nånstans i Asien under 1980-talet, men då med de tjockare gummihjulen, och ofta i olika färgscheman.
Men dom är faktiskt betydligt dyrare i det det där "vänstertrafiklandet" som ligger längst ut i vår skärgård.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."