1

Har en splitbuss -67 12V. Bussen har startat som vanligt tills för några dagar sen. Då hade bussen stått still i ca en månad. Jag va ute och körde ca 6 mil när jag stängt av bussen och skulle starta igen så gick inte starten runt. Alla lampor lyser men den vill inte ens säga hej. Jag fick springa igång bussen å då startar den direkt. Lät bussen stå i en timme och testade att starta å då startar buss fan Default/hmm Men nu är den död igen när man försöker starta ICQ/ac Man kan se i lamporna vid hastighetsmätaren att det blir lite svagare ljus när jag försöker starta. snälla hjälp!! Vill få ut det sista ur denna sommaren innan det är försent.

2

Det kan vara problem med startmotorn, med startmotorbussningen i sprängkåpan.
Startmotorn kan vara dåligt jordad. Batteriet kan vara på gång att lägga av, du kan ha oxid eller dålig kontakt på batteriets anslutningar, kolla dom först.
Vet du om generatorn laddar ordentligt?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Solenoiden kan det också vara, den kan ju också bli trött.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Det är en helt ny bussning och helt nytt batteri. så jag får kolla solenoiden, hur mäter man en sådan rackare?

5

Du kan ju ohm-mäta mellan lilla flatstiftskontakten (det brukar finnas två stycken, heter 51 om jag inte minns fel) och jord i godset, gissningsvis mindre än 10 ohm eller något sådant.
Om du får ett oändligt värde är der ett avbrott i spolen.

Men det vanligaste är att det är ett mekaniskt fel, den kan behöva smörjas upp.
Längst in i solenoiden finns det två kontakter som sluter strömmen till startmotorn, efter det att solenoiden puttat in bendixdrevet i startkransen. Ibland orkar inte solenoiden så långt, ibland är det oxid på dessa kontaktbleck.

Det är rätt så meckigt att skruva bort solenoiden från startmotorn, då det kan vara svårt att få ut gaffeln utan att skruva bort startmotorns främre gavel.

Jag tycker inte att det är värt besväret att hålla på att försöka laga eller renovera startmotorer, eller att köpa en väl begagnad, en ny Bosch kostar mindre än 2000kr hor Classic VW, visserligen en hel del pengar, men den spar å andra sidan en hel del irritation.

Men vad har du för symptom?
Får du något ljudligt "KLICK" från solenoiden, roterar startmotorn överhuvudtaget?

En annan grej, du kan ha glappkontakt i den elektriska delan av tändningslåset också, det är inte helt ovanligt det heller, man kan ju prova att tjuvkoppla för att utesluta det.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Jag har haft liknande problem, då hade jag också helt nytt batteri, felet var att jag köpt det på biltema....
Bytte startmotor och jordflätor och kolla över tändningslås och allt men det visade sig vara det helt nya batteriet som inte levererade tillräckligt med  ström. Är nog lite varierande kvalitet på biltemas batterier..

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-29 12:28:22)

Anledningen att jag brukar uppmana till att kontrollera batteriets stora polskor (anslutningarna på batteriet, inte Polens kvinnor ICQ/ae ) är att startmotorn i båten inte ville gå runt, solenoiden klickade, men startmotorn drog inte runt. Voltmetern visade drygt 12v, så jag kollade startbatterierna, och såg att det blev en ljusbåge inuti båda minusskorna (har 2x 75Ah till startmotorn ombord), dessa var dåligt dragna, klarade av att leda mindre strömmar till båtens olika förbrukare, men när denna startmotorn, som drar knappt 200A (3 liters diesel), skulle försörjas räckte detta inte till, för liten kontaktyta, avhjälptes snabbt med hjälp av 13mm lednyckel, sedan funkade det bra.
Så även om det ser ut som om dessa polskor är åtdragna så kan man lura sig, det funkar till ljus och sådant, men när startmotorn skall gå igång krävs det betydligt högre strömmar, och då krävs det att anslutningarna är ok, startmotorn till min AD 1600 drar nånstans runt 80-90A vid start av varm motor, det är en betydande ström, men vanligtvis går ju startmotorn bara några sekunder.
Och hur ofta ser man inte batteripoler med polskor fulla med vit eller grön oxid?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Den är helt död inte ett klickljud alls, den vill inte ens surra till Default/hmm jag ska försöka kolla resten av dina lösningar nu i helgen.

Björn J. skrev:

Du kan ju ohm-mäta mellan lilla flatstiftskontakten (det brukar finnas två stycken, heter 51 om jag inte minns fel) och jord i godset, gissningsvis mindre än 10 ohm eller något sådant.
Om du får ett oändligt värde är der ett avbrott i spolen.

Men det vanligaste är att det är ett mekaniskt fel, den kan behöva smörjas upp.
Längst in i solenoiden finns det två kontakter som sluter strömmen till startmotorn, efter det att solenoiden puttat in bendixdrevet i startkransen. Ibland orkar inte solenoiden så långt, ibland är det oxid på dessa kontaktbleck.

Det är rätt så meckigt att skruva bort solenoiden från startmotorn, då det kan vara svårt att få ut gaffeln utan att skruva bort startmotorns främre gavel.

Jag tycker inte att det är värt besväret att hålla på att försöka laga eller renovera startmotorer, eller att köpa en väl begagnad, en ny Bosch kostar mindre än 2000kr hor Classic VW, visserligen en hel del pengar, men den spar å andra sidan en hel del irritation.

Men vad har du för symptom?
Får du något ljudligt "KLICK" från solenoiden, roterar startmotorn överhuvudtaget?

En annan grej, du kan ha glappkontakt i den elektriska delan av tändningslåset också, det är inte helt ovanligt det heller, man kan ju prova att tjuvkoppla för att utesluta det.

9

Helt död, ett fall för Fonus!
Njae, då kan det faktiskt vara lättare, och billigare fel.
Börja med att kolla den tjocka kabeln som går från batteriet till solenoiden, speciellt dess anslutningar och ännu mer utsatt är den anslutningen på solenoiden, den sitter ju illa till under bilen. Med fukt och annat elände som tär på den. Sedan kollar du jordflätan som brukar sitta nånstans på växellådan i ena ändan och i chassiet i den andra, dessa brukar rosta bort. Sedan skall du kolla att du har spänning på den klena kabeln som går till solenoiden när du vrider nyckeln i startläge, detta är ju manöverspännigen till solenoid och startmotor.
Om du inte har manöverspänning är det lätt att misstänka tändningslåsets elektriska del.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."