1

Har två tändspolar på min motor idag. Min plan var att få motorn att lira med bränslestyrning via sprutet innan jag kopplade på och lät sprutet även styra tändning. så ena tändspolen är en vanlig klassisk ölburks formad sak från biltema kopplad till fördelaren och vidare till stiften, och en som ska kopplas till sprutet.

min fråga är om jag kan koppla in den till sprutet och jorda ena kabel som ska gå till 1ans stift för att ställa in tändningen i sprutet med stobelampa när motorn fortfarande går på den "gamla" lösningen med fördelare o.s.v. tar spolen stryk av att vara direkt jordad istället för stift (tänker att de är mindre motstånd)? om så kan jag ju alltid koppla in ett gammalt stift men helst inte.

2

Några frågor
Vliken typ av sprut har du tänkt dig att använda
använder du inte ett tandhjul för att styra sprutet/tändningen
Sen fattar jag inte hur du har tänkt  Jag kör alltid på ettans tändkabel med strobblampan 
Du kan ha ett löst stift monterat i tändkabelen för att se gnistan ( det är lite svårt att få gnista om det är jordat och tändspolen blir varm som fan)
Det kan vara bra att ha en tändspole för elektronisk tändning ( det skiljer Ohm mellan dessa typer )

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Silverbug (2014-08-28 18:22:09)

Förstår inte riktigt vad du menar, men tror du får svårt att få sprutet att styra tändningen med fördelare och en spole  ICQ/an
Vanligtvis använder man flera direktkopplade spolar och tandhjul vid styrning av tändning.
Ska du testa med bara bränsle så funkar det(åtminstone i megasquirt)att tappa varvsignalen direkt från fördelaren, minus på spolen  ICQ/ab .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

4

jag var otydlig. Idagsläget har jag två helt skilda tändsystem. ena klassikt med fördelare och spole andra är ett waste-firesystem med dubbla tvåpost stolpar.
Det klassiska med fördelare används idag och det andra är inte aktivit. sprutet är ett MS3 med tandat triggerhjul. Sensorn sitter lite udda i relation mot tandhålet och TDC så jag behöver hitta rätt inställningar i sprutet för offset.

min tanke var att låta motorn gå på den gamla setupen dvs med fördelaren. koppla in den andra spolen mot sprutet, koppla in en ledare till nr 1 "cylinder" på den spolen. jorda andra änden. koppla på strobelampan på denna kabel och ändra inställning i sprutet tills offseten för sensorn är rätt.

5

Måste vara ett klassiskt exempel på att krångla till en dinusariekonstruktion från tidigt trettital. Tillråga så finns motorsportens värsta fiende med på listan  Biltema.

6 Senaste redigerad av Silverbug (2014-08-28 22:07:42)

Ok. Känns som du krånglar till det.. Default/hmm
Varvsignal in(-spole eller triggerhjul) är inte samma som styrning ut till wasted spark -spolar.
Det borde gå att köra MS3 bara med bränsle men du får kanske ändra i programvara, bygga om.
Tror däremot inte det är möjligt att köra wasted spark- spolarna samtidigt, de får ingen exakt signal som med triggerhjul.

Så det kanske är lättare att göra klart allt från början. Men kör på så du får ut och åka vw med insprutning  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

7

Tror inte jag kan förklara, i mitt rätt udda huvud är detta glasklart över hur jag ska göra.

men frågan kvarstår. tar en spole stryk av att man kopplar in jordkabel istället för tändstift pga av den lägre resistansen?

8

Det borde väl bli en kortslutning, det enda du har mellan + och - är ju tändspolen som är en Transformator som bara höjer spänningen.
Du lär nog elda upp tändspolen. Det tror jag, men jag har haft fel förr ICQ/ab

Bubbla -62

9

Jag förstår helt och hållet hur du tänker Lurv!
Tror det är bäst om du kopplar tändkablar och stift på båda tändspolehalvorna, lägg dom mot jord och sen strobba mot det lösa stiftet för cyll 1,3.

Du lär nog ställa org. tändingen på tex 10 lr 20 grader och sen ställa samma fasta värde i MS. Då borde du kunna strobba fram rätt triggervinkel.

Lägg upp en liten enkel skiss på var givare och tänder sitter gämfört TDC så kanske vi kan hjälpa med en grundinställning.

10

givaren sitter "nästan" horisontellt, kanske 5-10 grader från. enligt tillverkaren passerar tandgapet "51 degree BTDC".

11

Då bör du trigga på tand 1 och sen den som är 180grader ifrån. Och sätta typ 50grader som trigger punkt.
Sätt fast tändning på tex 20g.
Ta ur stiften och sätt dom på tändkablarna, kör på starten och kolla med stroblampa.
Nu kan du justera trigger värdet tills du har 20g med stroben.