1

Nån här som har en tabell på vad man har för motor?
Vet att en sån lista har snurrat här ganska nyss, men inte hittat nån (än)
Någon som skulle vilja vara vänlig att länka till en sån lista eller liknande, så att
man kan få kika.

Typ 1 -66 1300
Typ 2 -71 baywindow

2

Kan den här sidan vara till hjälp ?
http://www.vwtyp1.com/teknik/alder/index.htm

3

Hmm, tyvärr fanns inte mitt motornr med där! Default/hmm söker en AD motor.

Typ 1 -66 1300
Typ 2 -71 baywindow

4

Står några ADmotorer längst till höger längst ner på sidan.
50hk 1971 - 73 Fast den listan kanske bara gäller typ1?

5

AD är ju en Typ1-motor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Väldigt rimligt med en AD-motor i en 71a (din signatur), den satt i samma årsmodeller hos bussen som i typ1. Dock fanns ju typ4 som alternativ 72-73.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Jag måste va dum, eller bara jätteblind? ICQ/bt haha, hittar ingen AD.
En polare trodde oxå att det va en typ1 motor.

Typ 1 -66 1300
Typ 2 -71 baywindow

8

Du måste bläddra åt höger på bilden.

9

AD är Typ1 1600, DP, 50 hk och fanns bara 71-73, sen kom AS.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

AD motor var "standard" i typ 2 under samma tid som den användes i typ 1. Men det var en del skillnade mellan AD för typ1 och AD för typ 2. Fästpunkter för  upphängningsbalk, insugserie bla. From aug 1971 var det också kylplåtar ovanfär cylindrar med ett M6 hål till i mitten.

11

Kjell T skrev:

AD motor var "standard" i typ 2 under samma tid som den användes i typ 1. Men det var en del skillnade mellan AD för typ1 och AD för typ 2. Fästpunkter för  upphängningsbalk, insugserie bla. From aug 1971 var det också kylplåtar ovanfär cylindrar med ett M6 hål till i mitten.

Insugserie? Vad avses med det?

Det extra hålet i kylplåten, vad hade det för funktion?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't