1

Jag skulle betala lite grönplåt idag och det var lite bråttom, så jag tänkte använda mig av paypal för att föra över cash till Holland.

Men firman ville ha 90 euro extra om jag skulle betala med paypal, då dom påstod att paypal tar en viss procent och att de skulle ta ut så mycket i avgift.

Men kan det verkligen stämma?  Många har ju ett avgiftstak. Med tanke på att Nordea tog 40:- för en utlandsbetalning, så verkar 90 euro helt sjukt.

Nån som vet?

2

Om man anger att det är överföring till en bekant/kompis så är det ingen avgift vad jag vet. Men köper man en vara så är det en avgift men hur mycket vet jag inte. Här beror det helt enkelt på vad man uppger när man gör transaktionen.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

3

Jo det kostar tyvärr att föra över pengarna som en "present" nuförtiden. Då har man dessutom inget betalningsskydd.

Du kan läsa på paypals hemsida, jag har för mig att det är mellan 1-5% avgift på betalningen de tar ut. De gånger jag har handlat (av privatpersoner) så betalar jag den lilla extra avgiften utöver överenskommet pris.

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

4 Senaste redigerad av Dalkarl (2014-08-23 06:29:35)

Intressant fråga, hittade att tex företag har en avgift på 2,7 - 3,4 % + 3,25kr. Det styrs av hur mycket de använder PayPal.

https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-fees

Mitt tips är dock att inte låta PayPal hantera växelkursen, de tar ofta ett par % av dig i smyg där för att garantera en växelkurs. Brukar vara bättre att din bank gör den omvandlingen.
Du kan välja bort valutaomvandling i betalning någonstans.

Älskar för övrigt PayPal, jag hade ett företag som blandade ihop Sverige  "SE" med Slovakien "SK" och paketet försvann. Då fick jag tillbaks 2300kr genom att regga en tvist på PayPal. De låste pengarna, utredde och gav mig rätt. Säljaren ville "vänta lite till" trots att det gått över en månad över tiden. Något paket kom aldrig.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

5

Det är inga avgifter på paypal för att betala en vara eller tjänst, det är då mottagaren som ska betala avgifterna. Skickar man däremot en gåva så betalar avsändare avgifterna. Många säljare, tex på thesamba lägger på 4% för att täcka avgifterna, vilket egentligen inte är tillåtet enl paypal.. som köpare har man dock inte så mkt val, köp med avgift eller avstå köpet brukar drt låta.

6

Jo, men har dom verkligen inget avgiftstak. Jag tycker att jag har läst om det tidigare.

Det är ju dom som förlorar på att inte ha det. Vem använder Paypal om man ska köpa nått för tex 100 000 om det kostar 5000:- i avgift för att göra överföringen.

7

Paypal tar 4% på transaktionen. Det är så de tjänar pengar.

Turbo Town "Home of overboost addicts"

8

Som jag kan se verkar det inte finnas nåt "tak" för avgifterna på PayPal !!!! Betalar man pengar till en vän (typ gåva) så är avgiften cirka 3,4% .  Betalar vman däremot en vara eller tjänst (till företag el dyl) så får den som tar emot pengarna stå för avgiften och hur stor den är har jag inte kunnat kolla upp.

Bara för skojs skull så gjorde jag en test att föra över 1 miljon kronor till min hustru och då skulle avgiften till paypal bli drygt 34 tusen kronor!!!!! Hmmm, trodde att det i lagstiftningen fanns nåt som hette "ocker" .....