1

Kompisen ska köra på långresa imorgon och nu måste vi ställa tändningen innan dess

Tändningen ska tydligen stå 7.5 grad före på tomgång? Med eller utan vakuum ?

Var sitter referenspunkten? är det blockskarven eller är det "linjen" som är götet i v blockhalva( ser konstigt ut) eller var är markeringen?

Bilder på detta hade varit perfekt  ICQ/ab

Hittade bara en markering på remskivan, finns det fler ?

Ställde tändningen tidigare i dag med stroboskoplampa med "linjen på v blockhalva som ref" och utan vakuum, motorn gick då MYCKET bättre, stod 25 grader mer åt höger tidigare (skriver förenklat så att det inte blir missförstånd) men tomgången är nu på 1300 varv, finns det någon justerskruv för tomgång på denna motor ? är ju ovanligt på insprutare

Kom igen grabbar och tjejer skriv av er  Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Brukar vara: enkelvakuumfördelare 7,5 grader före utan slang. Dubbelvakuum 5 grader efter med slangar på. Men kolla verkstadshandbok ICQ/ab .
På bussarna(typ 4 motor) sitter det en plastskala skruvad i fläktkåpan för tändningsindtällningen.
Sitter också en stor luftmängdsskruv på spjällhuset..

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Finns ingen plastskala på denna motor  ICQ/an

Bild på hur den ser ut?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/143257.jpg

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

5

Tackar  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

6

Följer:)

7

For the 1.7L and 2.0L engines, the process is a little trickier.  You need to pull on the accelerator cable or throttle body until you get the engine revving near 3500 RPM.  While holding the car at 3500 RPM, and pointing the timing light at the impeller, rotate the distributor until the timing mark appears.   It helps to have an assistant for this task.  Note that for 1.7L and 2.0L engines, the timing is 27° BTDC at 3500 RPM.

Kan detta vara något Mattias?

http://www.pelicanparts.com/techarticle … timing.htm

8

Bluebug skrev:

For the 1.7L and 2.0L engines, the process is a little trickier.  You need to pull on the accelerator cable or throttle body until you get the engine revving near 3500 RPM.  While holding the car at 3500 RPM, and pointing the timing light at the impeller, rotate the distributor until the timing mark appears.   It helps to have an assistant for this task.  Note that for 1.7L and 2.0L engines, the timing is 27° BTDC at 3500 RPM.

Kan detta vara något Mattias?

http://www.pelicanparts.com/techarticle … timing.htm

Nu snackar vi Porsche 914, inte samma fördelare, men borde vara anpassningsbart till typ 4 motor i bay också.  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

9

Du silverbug  har vi inte swe inställningar på våra maskiner
Är inte så påläst om t4 men det står en del i VWs litratur om dessa saker om jag inte minns fel
Kollade lite Bränsle delen och det var en jävla massa service medelande om t4 har inte brytt mig att kolla i El delen
Har fått för mig att det är skilnad mellan swe o usa på sådana saker
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Intressant,kul om någon med litteratur kunde kolla upp detta:)

11

Bluebug skrev:

Intressant,kul om någon med litteratur kunde kolla upp detta:)

Jag har

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Jo det förstod vi pprmicke,kan du vara snäll o dela med dig?;)

13

Ingen info pprmicke?

-------------

Inget nytt Skåningen?

14

Då ställer jag frågan så här istället;)
Hur ställer man tändningen på förhöjd tomgång på tex en GE maskin?

15

- Koppla bort vakuumet
- Varva till det inte längre blir nån mer mekanisk förtändning (ca 3500rpm)
- Ställ förtändningen mellan 28-32 gr

Det är iaf så jag fattat det, allt hänger förstås på att plast-/aluminiumskalan stämmer.
Man kan väl försöka mäta upp TDC i 1:ans tändstifthål och kolla om TDC på skalan stämmer.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

16

Thanx:)

Hur går det för skåningen då?;)

17

Är det inte dax att köpa en sådan här http://www.amazon.com/Volkswagen-Statio … 8376163527

För er som inte vet så har bilia servicen på vw  och det bör finnas i databasen all info

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

What?

19

Förstår inte,länken funkar inte heller..Bilia?