1

Är det någon här som har en ljuddämpare till min 1600 enkelportsmotor? Är det något mer som ska kolla så det passar så säg till så mäter jag och har mig.

Skulle jag kunna komma förbi och prova den och se om min är trasig? Åkte litelite för fort i ett gupp idag och den small där bak och började genast låta JÄTTEHÖGT vid gas.

Min kunskap sträcker sig till att anklaga ljuddämparen som trasig. Hittar dock inget hål eller så i den.

Hjälp. Jag bor i Uppsala.

2

ELLER, om ingen träder fram här, så finns det en hel del som kommer upp på Biltema när jag söker med registreringsnummeret. Har inte haft tid att kolla på de personligen, men skulle de passa på bussen?

Finns det nåt bra knep att kolla om ormboet läcker på andra ställen?

3

låna en rökmaskin och fyll avgassystemet bakvägen så ser du var det pyser ut nånstans.

4

Eller så håller du en trasa för avgasröret och gasar lite, så ser du vart det läcker.
Jag skulle gissa att det har glidit isär mellan värmekammare och dämpare.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Ska prova det. Är det säkert att jag har värmekammare? Det kanske alla bilar har. Vad vet jag.

Hur vanligt är det att ljuddämparen går sönder inuti? I värsta fall, vad är era tankar om Biltemas dämpare? Annars är jag också intresserad av begagnade.

Post's attachments

photo1.JPG, 598.28 kb, 1632 x 1224
photo1.JPG 598.28 kb, 137 downloads since 2014-08-20 

6 Senaste redigerad av kee (2014-08-21 19:38:29)

Du har ett ormbo monterat och på det ormboet monteras en speciell typ av dämpare. Originaldmäparen ser helt annorlunda ut och monteras direkt på motorn.

Att en ljuddämpare rostar sönder är inte helt okänt, ofta rostar de inifrån och ut pga kondens som bildas i avgassystemet när det värms upp och kyls av. Men hittar du inget hål i dämparen kan det lika gärna vara någon annan stans i agiset. Kanske läcker det vid någon av topparna, kanske är inte skarvarna täta? Att du slagit i ett gupp tyder mer på att det börjat glappa i någon skarv, eller i värsta fall, att det släppt vid motorn.

Det finns ingen dämpare på Biltema som passar. Möjligtvis med hjälp av svets, men frågan är om det är värt besväret, det kan vara lite knepigt att få det tätt med svetsen om man inte är så van.

Jag passerar U-A med jämna mellanrum, nästan veckovis varje helg, då jag har stuga i Heby och åker den vägen dit. Hjälper dig gärna, men har ofta väldig "hemlängtan" när jag är på resande fot och stannar ogärna. Gissar att du lika ogärna kör till Heby med smattrande avgas, men där finns iaf verktyg och tid.  ICQ/ae

Men om du vill felsöka själv, så börja med; skarvarna på de undre rören, de som går framåt, under motorn och mot de främre topparna. Har man kört en stund med läck, så bildas det sotavlagringar vid läckaget ganska snart. härnäst undersöker du om det läcker uppe vid ormboets infästning mot de bakre avgasportarna. Har du otur har du knäckt en pinnskruv i toppen och det kan kräva lite fingertoppskänsla och i värsta fall utrustning att reparera. Sist undersöker du portarna på andra sidan om motorn, dvs framtill, men de är nog minst utsatta i en sån här situation.

Din buss är nog enklast att höja upp på pallbockar innan undersökningen startar. Lycka till!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Tack för ett fantastiskt svar Kee. Det här är ju en helt ny del av motorn jag ska utforska, nu har jag iallafall lite att gå på och leta vid.
Ska riva ner så mycket det går på en parkering när jag kommer hem. Står hyfsat avskilt som tur är.

Känns tryggt att du passerar iallafall! Du behöver inte alls stanna vid om du längtar hem. Får jag panik hör jag av mig och brummar iväg.

Tack igen.

8

Uppdaterar här då:
Det var bara så enkelt glapp nånstans i rören där så blev inte så mycket grävande. Tog lös allt jag kunde på en parkering och satte dit nya packningar och bultar.

SUPERENKELT! SOM VANLIGT!

Tack för stödet iallafall.