Har en vdo 6volt varvräknare som jag funderar på om jag kan köra på 12volt. Nån som e insatt i detta ?
Hej!
Frågan har varit uppe förut, men då "tvärtom". En kille hade en 12volts varvräknare som han ville köra på 6 volt, använd sökfunktionen, så hittar du den diskussionen och så kanske ni kan byta varvräknare med varandra
Troligtvis gör du sönder din varvräknare om du ansluter den til 12 volt.
Möjligen kan man med hjälp av ohms-lag räkna ut hur mycket ström den drar och utifrån det räkna på hur stor resistans ett förkoppningsmotsåtnd skall ha. Man kan också bygga, eller köpa en färdig, spänningsregulator som tar ned 12 volt till 6 volt, det är ju inga store effekter som det rör sig om.
Men det absolut lättaste är ju att köpa en ny 12 volts varvräknare, men du kanske är väldigt förtjust i den du redan har?
Jag är inyresserad att köpa en 6v varvräknare, diameter ?
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213
Jag är inyresserad att köpa en 6v varvräknare, diameter ?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
80mm monterings diameter. Inte perfekt i kromet men helt okej. Du har inte en 12volts samma diameter i liknade stil?
Kan någon svara på om man kan använda en 12v varvräknare på en bil med 6v? För man kopplar ju till jordsidan på tändspolen så om man använder 6-12v omvandlare till plus-sidan borde det väl gå ! Även i andra riktningen eller ?
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213
Kan någon svara på om man kan använda en 12v varvräknare på en bil med 6v? För man kopplar ju till jordsidan på tändspolen så om man använder 6-12v omvandlare till plus-sidan borde det väl gå ! Även i andra riktningen eller ?
Jovisst funkar det.
Har aldrig provat själv, men andra har gjort det.