1

Vilka motorer satt i 411.an effekt mm  är det samma motor som Porsche eller buss?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

Tror de flesta svensksålda 411or har 80hk insprutningsmotor. Det sitter en likadan i porsche 914. Bussarna har lägre effekt.

Fat chick fanatic

3

Går det att ha en sådan motor i typ 1?Hur mycket behöver man ändra i sådant fall?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

4

Det går men ganska omfattande ändringar krävs. Finns bra beskrivet i denna tråden: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7001 ;-)

Fat chick fanatic

5

Det svänghjulet som sitter på 411:ans motor går det att byta ut till ett mindre typ 1 innan 67?
Passar motorn rakt av på typ 1 växellåda?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

6

Nej ett typ1-svänghjul passar inte på en typ4-motor. 411 av årsmodell 69 har 200mm svänghjul. Lite svårt att hitta ett original men det finns även nytillverkade att köpa :-) Motorn passar rakt av växellådan.

Fat chick fanatic

7

Varför vill man ha ett svänghjul före -67?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Växellådan är från 1962 o kräver 180mm den lådan som sitter i bilen

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

9

Återfall skrev:

Växellådan är från 1962 o kräver 180mm den lådan som sitter i bilen

Gissar på att motorn kan gå ner här som pannkaksmodell

Post's attachments

motor 002.JPG, 271.69 kb, 1037 x 778
motor 002.JPG 271.69 kb, 111 downloads since 2014-08-19 

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

10 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-08-19 23:09:07)

Ja det kan nog gå att få plats med den, men frågan är ju om det verkligen är helt optimalt för kylningsluftflödet om man gör på det viset.

Fat chick fanatic

11

Återfall skrev:

Växellådan är från 1962 o kräver 180mm den lådan som sitter i bilen

Vad är det för låda som inte klarar en 200 koppling?

Det som är problemet bär kuggkransen mellan 6 och 12V, inte storleken på kopplingen. 6V har 109 kuggar och 12V har 130 med samma delning, alltså har 130 en större diameter som inte går i växellådor -66 och äldre. Det har ingenting med kopplingen att göra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Denna motors volym ? 1.7? (411)

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

13

Det stämmer. 66mm slag och 90mm borr   ICQ/ab

Fat chick fanatic

14

Då borde värmekammare + insugsrör och ljuddämpare från typ 2 1.7l passa på 411:an

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

15

Återfall skrev:

Växellådan är från 1962 o kräver 180mm den lådan som sitter i bilen

Ingen växellåda kräver att man ska ha 180 mm koppling...

16

Återfall skrev:

Denna motors volym ? 1.7? (411)

Svänghjulet på en 1,7:a har samma diameter som till typ1 12V.. Och går i en 6V-låda med lite slipning...

17 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-08-20 15:39:51)

Ja 1,7 från 69. Senare årsmodeller har 210mm.

Fat chick fanatic

18

Fast svänghjulets diameter bli väl ändå samma förstås. Det är ju bara anliggningsytan för lammellen som är 210....

Fat chick fanatic

19

Banansvamp skrev:

Fast svänghjulets diameter bli väl ändå samma förstås. Det är ju bara anliggningsytan för lammellen som är 210....

Helt rätt!