Fick för mig att byta ratt. Bara utav utseende skäl, man måste förnya sig då och då. Problemet nu är att det tutas inte bara då jag trycker ned knappen utan även då jag "vickar" trycker ned på rattens högersida. Fick för mig att det kunde vara + kabeln i rattstången som var bar någonstans och jordade, men nej det tutar fortfarande.
2 2014-08-17 21:17:17 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-17 21:18:03)
Hej!
Nej, det finns ingen +kabel i rattstången till tutan, men väl en -kabel, och det är när man jordar denna som strömmen går fram till den"akustiska signalanordningen" som vi vanligtvis kallar för tutan.
Tutan är alltid ansluten till + via en säkring då tändningen är påslagen.
Det finns litet olika konstruktioner på rattarnas och rattstångshuvudernas överföring till tutringen/signalringen i ratten. Du får kolla att dessa matchar varandra.
Vänd på dina rattar och jämför dom!
Men det kan också vara så att det är en gjuten klack, ett nithuvud, eller en skruvskalle eller något liknande som sitter i vägen nånstans. Min erfarenhet av olika originalrattar och särskilt naven till sportrattar, där kan det vara "grejen" som skall återställa blinkspaken som kan ställa till det för tutan.
Hej Björn och tack för ditt svar. Jo jag var väl lite slö och bara slängde ur mig en fråga. Tog mig tid senare och sökte bland trådar och hittade ett svar som påminde om ditt. Har väl själv också tänkt i dessa banor, ska börja idag med att korta av stiftet som reglerar returen på blinkersen, tror den är aningens för lång så när jag vickar på ratten bottnar stiftet i godset på ratten.
Ja, det har jag råkat ut för också, originalratten hade en pinne av plast, men sportratten hade ett expanderstift som då leder ström rätt bra. Jag har nog varit inblandat i likartad diskussion tidigare också...
Bytte ut expanderstiftet i metall till dito i plast som Björn J. rekommenderade. Nu fungerar allt som det ska, Tut-tut.
Vad bra! Det är litet lurigt där bakom rattcentrum, och så lurar man sig på det att man faktiskt manövrerar tutan med en negativ spänning.