Nu har jag lyckats glömma stänga av lysena två ggr på kort tid, chefen blir galen om jag kommer försent en morgon till så nu måste jag ha tips.
Jag kan komma på två alternativ.
Nr1. Går det koppla så att lysen enbart fungerar när tändningen är på? Hur kopplar man då?
Nr2. Att koppla in någon liten ljudsignal som låter när man glömmer stänga av ljuset, typ som på nyare bilar.
Är det någon som har några bra idéer som ej är så svåra att genomföra?
Bilen ifråga är en typ 1 från 1960 som är 12volts-konverterad.
Detta kanske skulle vara nått? 
Ja, eller installera en summer som låter när du stänger av tändningen utan att stänga av lyset... har sett såna kit som är enkla att installera.
Du kan koppla en summer mellan + på halvljuset och jorda den i dörrkontakten. Då låter den när du öppnar dörren utan att ha stängt av lyset.
Så är det gjort på min, funkar klockrent 
5 2014-08-18 20:40:47 Senaste redigerad av Handy (2014-08-18 20:43:35)
Det fanns förut en summer på biltema som dessutom var väldigt billig, den kopplas mellan tändström och lyset och man får därmed även dubbel funktion, alltså summer både när man stänger av nyckeln med lyset på och när man kör utan att sätta igång lyset. Denna borde finnas kvar hos ovan nämnda försäljningsställe. Men den går givetvis också att koppla mellan andra punkter, som t.ex dörrkontakt..
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
På en öppen bil utan dörrar (och dörrkontakter) kopplade jag en summer som Handy skrev om ovan. Men undrar om det inte fanns nån elektrisk fallgrop med denna lösning...
Handy: det är väl så att den konstruktionen grundar sig på att summern jordas via glödtråden i halvljuslampan, eller tänker jag fel nu?
Ett annat sätt är att fixa automatiskt halvljus, som tänds när laddningslampan släcks.
Ett växlande relä bryter strömmen till det automatiska ljuset då relät drar och laddningslampan är tänd, för att det skall funka behövs det ytterligare ett relä som styrs av tändningen, och även kopplar på positionsljus, bakljus och instrumentbelysning. Man kan variera detta en hel del.
Alltså, sätt på tändningen, positionsljus, bakljus och instrumentbelysning tänds, starta motorn, när Generatorn laddar tänds även halvljuset (eller helljuset, beroende på vilket läge hel/halvlusreläet lämnades i innan)
Polisvarianten, som jag läste om i Klassiker, man låter halvljuset styras av en strömbrytare, och relä, som påverkas av handbromsen, men handbromsen dragen slocknar ljuset.
Så den antika varianten, installera vaxljus, fotogenlyktor eller karbidlampor, dom drar ju iallafall inte ur batteriet om du skulle glömma ihåg att släcka dem, men jag misstänker att det blir en del problem på besikningen, och så är ju ljusutbudet inte så där överdrivet bra. 
Sedan kan man ju klistra en sådan där modern dymotape nånstans på instrumentbrädan, man kan ju få dessa i flera färger, olika storlekar samt olika typsnitt, ja även symboler... Kanske ingen sån där jättebra lösning....
7 2014-08-19 06:22:46 Senaste redigerad av DEA77 (2014-08-19 06:32:32)
Tack för många bra svar!
Summer + dörrkontakt låter som en plan jag skulle kunna genomföra. Jag kollade runt på andra forum med och där tipsar dom också om att Biltema ska ha haft någon smidig variant men den verkar inte finnas kvar. Jag hittar den inte på deras hemsida iaf.
Är det Elfa jag ska leta på härnest eller har ni något annat tips?
Hittade här!
http://www.bildelar.nu/product/145718/varningssummer
Elfa har en del produkter dom kallar för "Signalgivare på instrumentpanel", det finns många olika, välj en som passar spänningen i din bil, dessvärre är dessa inte direkt billiga.
Hittade här!
http://www.bildelar.nu/product/145718/varningssummer
Tack!
Den ser ju ut att funka alldeles utmärkt. Synd bara att billigaste frakten kostar 99 spänn!
Får se om man hittar något annat bra-o-ha-grejer där annars funkar det ju inte.
11 2014-08-19 20:57:45 Senaste redigerad av Handy (2014-08-19 21:01:49)
Handy: det är väl så att den konstruktionen grundar sig på att summern jordas via glödtråden i halvljuslampan, eller tänker jag fel nu?
Det är korrekt, dvs med släckt lyse och tändning på. På andra hållet när lyset är påslaget tar jorden något valfritt på tändningssidan så att summern ljuder, alltså om tändningen är avstängd. Den håller bara tyst om den får + + eller - -
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
12 2014-08-20 10:49:23 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-20 10:51:53)
Björn J. skrev:Handy: det är väl så att den konstruktionen grundar sig på att summern jordas via glödtråden i halvljuslampan, eller tänker jag fel nu?
Det är korrekt, dvs med släckt lyse och tändning på. På andra hållet när lyset är påslaget tar jorden något valfritt på tändningssidan så att summern ljuder, alltså om tändningen är avstängd. Den håller bara tyst om den får + + eller - -
Just det, så var det.
Men jag har för mig att det fanns nån fallgrop där. Jag tror att summerns minus skall vara på anslutning 56 på hel/halvljusreläet eller på ljustets strömställare, då varnar den oavsett om hel/halvljusreläet ligger för hel eller halvljus.
Billig summer:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … vdc-p50554
Kjell & Company säljer denna för 49,90.
Kanske Kjell har nån butik i DEAs hemtrakter?
(Eller iallafall i Linköping (x2), Motala och Jönköping.)
Handy skrev:Björn J. skrev:Handy: det är väl så att den konstruktionen grundar sig på att summern jordas via glödtråden i halvljuslampan, eller tänker jag fel nu?
Just det, så var det.
Men jag har för mig att det fanns nån fallgrop där. Jag tror att summerns minus skall vara på anslutning 56 på hel/halvljusreläet eller på ljustets strömställare, då varnar den oavsett om hel/halvljusreläet ligger för hel eller halvljus.Billig summer:
Det är en liknande summer jag menar, och billig är den :-)
Billig summer:
Perfekt! Nära å bra.
Tackar!