1 Senaste redigerad av Fullstrutsen (2014-08-03 16:43:41)

Hejsan underbara community, Det här är min första Projekttråd jag skapat, tyckte det kunde vara roligt när det verkar finnas ett så stort intresse för Luftkylda bilar.
Detta kommer vara ett långprojekt som kommer ta sin tid, jag jobbar en hel del & har begränsad fritid att jobba på den under sommaren, Men hoppas att projektet kommer ta fart Under vintern i garaget.
Kommer även senare när jag blivit mer haj på forumet införa en lång To-do-list i detta inlägg.

Den blå faran
Förra sommaren införskaffade jag mig en Typ1 av årsmodell -66 av en äldre herre från Nordmaling, avställd & obesiktigad.
Den såg riktigt fin ut i lacken, hade grymma fälgar och tonade bakrutor, lite rost i skärmar och bagagelucka, och saknades handtag till luckan fram.
Och det enda mekaniska fel var att den inte ville gå på tomgången.
http://i1381.photobucket.com/albums/ah211/Bempa/1Bubblasidovy_zps3ad6e5ef.jpg

http://i1381.photobucket.com/albums/ah211/Bempa/1Cockpit_zpscf56ef70.jpg

Dock så kan man ju inte förvänta sig att allt ska vara perfekt.

http://i1381.photobucket.com/albums/ah211/Bempa/1Rost_zps04acd38e.jpg

Under dolde sig en hel del rost på sparklådan, Men lite lite plåt & Mag-svetsning så borde det inte vara ett problem.
Efter lite prutning kom jag upp dagen efter med släp & drog hem den.

2

Bilen fick stå i garage i ungefär ett halvår innan jag gav mig på den igen, (nutid)
Efter en miniservice av motorn med byte av tändstift, fördelarlock & rotor var det dags att fundera på tomgången.
Problemet
Direkt när jag släpper upp gasen så dör motorn efter kanske 2 sekunder. hmm.
http://i1381.photobucket.com/albums/ah211/Bempa/2Motor_zpsfbf617b7.jpg

Min morbror som är lite av en bilmekaniker hjälpte mig dra upp bilen till honom. Och någon vecka senare satte vi igång med att göra den besiktningsklar.
Efter inspektion av Tomgångsskruven så upptäckte vi att den var inskruvad ända till botten, men efter inställning ville den fortfarande inte gå.
Vi upptäckte senare ett en kabel mellan tändspolen & förgasaren som var rejält glapp, och den bröt bränsletillförseln när man släppte upp gasen. Så efter att vi satte dit den gick bilen som en pärla!

Nu var det dags att ge sig på rosten på sparklådorna

3

http://i1381.photobucket.com/albums/ah211/Bempa/3Upphissad_zpsfe096a45.jpg

Vi backade helt enkelt upp bilen på ramper, slipade bort dödplåten & klippte till egen plåt o bockade till den.
Sedan var det bara att passa in dem, punktsvetsa & borra hål för sidostegen. Får hoppas att det duger för besiktningsmannen.

Resultat
http://i1381.photobucket.com/albums/ah211/Bempa/4Sparklaringdan_zps738512cd.jpg

Det som nu återstår är att byta lite lampor, laga lite kablar, byta bromsfötter runt om, och sedan fixa en fungerande tuta så borde den vara redo för besiktning!   ICQ/ad

Nuvarande status

• Åkte på bakslag när jag skulle byta bromsar, det läcker ut transmissionsolja ur packboxen bak & har beställt en ny, kommer att byta ut den till helgen som kommer

På återseende

4

Klart dom kommer att gilla den, den ser ju fräsch ut ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Ser ju riktigt trevlig ut  ICQ/ab Kommer inte missa denna bil i denna stad iaf det är en sak som är säkert. Blir bara fler och fler. Tummen upp!

Ac Volks

Typ 1 -66 Rullande projekt! Just nu iaf..

6 Senaste redigerad av Fullstrutsen (2014-08-03 21:01:30)

Hur vanligt är det att det sitter en hel sidoruta på dörrarna?
brukar inte bubblor ha såna där med små "fläppar" längst fram för att släppa in frisk luft?

7

Härligt projekt! Välkommen!

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

8

Tack så mycket! ICQ/ab

9

Inte helt ovanligt med one piece rutor förr om åren Default/hmm

10

Jag har tabbat mig och beställt fel del... så det blev inget fara iväg o meka i helgen, Kommer få delar på tisdagen så då kommer ja att åka upp Ons-torsdag och montera Bromsfötter, nya packningar & fixa sista delarna av mina kablage problem.

11

Attans, Bara ta nya tag, Besiktning nästa då eller?

Ac Volks

Typ 1 -66 Rullande projekt! Just nu iaf..

12

Packningar & dylikt är nu utbytt på bakaxeln & nu läker den inte olja längre, samt är bromsar bytta & justerade på alla däck utom ett...
Jag hade problem med bromsjusteringsmuttrarna på höger fram. Dom satt som djävulen själv! Har provat rediga slag med hammare o mejsel & dränka den i rostlösning & 5-56. Troligen är dessa aldrig bytta sedan nyproduktion..

Någon som har något förslag på hur man kan få dessa att lossa? Hörde av min mekaniska morbror att man kan värma mitten av själva "klumpen" skruvarna sitter i med blåslampa så kommer dom att lossa på sig.

13 Senaste redigerad av Johan W (2014-08-15 21:47:46)

Ja det funkar, värm och knacka ur dom lite försiktigt, sen värmer du på den lösa delen så går dom oftast att skruva isär, sen när du fått isär dom så stryk på lite kopparpasta eller liknande även på gängan Default/hmm

14

Okej tack så mycket, då blir det nästa projekt!
Kommer imorgon att lägga upp lite nya sköna bilder nu när kromtröskeln och lite fler detaljer sitter på ICQ/ab

15

Här kommer då lite uppdaterade bilder på vraket. Kommer bli rostlagning & lackering under vintern!

http://i1381.photobucket.com/albums/ah211/Bempa/1fram_zps4858e588.jpg

http://i1381.photobucket.com/albums/ah211/Bempa/1bak_zps9284aec5.jpg

Tycker hon sitter lite högt bak, skulle behöva en liten sänkning kanske?

16

Du behöver sänka den minst 2hack! Lågt ska det vara.

17

PeterH skrev:

Du behöver sänka den minst 2hack! Lågt ska det vara.

Är inte uppdaterad på vad "hack" mäts på ICQ/ae Vad behöver man köpa & göra för att man som amatör kan utföra en sänkning?

18 Senaste redigerad av Johan W (2014-08-19 18:27:57)

inget       till 1 kugga över ett splines på torsionsfjädern
vinkelslip till 2 kugga över två splines kapa ur och skarva svärdet så det blir rätt toe
massor    till 3 kugga över tre splines som ovan och kapslade lager korta stötdämpare flytta bromsrör hitta rätt däck vrida damasker förstärka gummi upphängningen mm mm mm ICQ/ab

19

okej det lät ju inte sådär galet avancerat, får kolla lite guider och sådant & göra en sänkning till vintern efter "det stora rostlagningsrycket"

20

Nu står bilen äntligen hemma i garaget, så nu kan projektet ta lite fart över hösten & Vintern.
Hade en smärre dispyt med kanten mellan garaget & marken som är typ 1 decimeter hög. Trots att jag pallade upp plankor till en ramp så stötte jag i en kant i marken och det blev ett litet hål i avgassystemet.... ICQ/ac 
Så det blir antingen att försöka laga det med Mig'en eller köpa nytt som inte var särskilt dyrt såg jag.
Kommer idag att lägga upp lite bilder på bilen samt nya ratten jag införskaffade mig av en trevlig herre här på Boxerville!
På snart återseende.

21

Fullstrutsen skrev:

Hur vanligt är det att det sitter en hel sidoruta på dörrarna?
brukar inte bubblor ha såna där med små "fläppar" längst fram för att släppa in frisk luft?

Har dörrar med "fläppar" liggandes hemma, tyvärr inga rutor i dom men dom kanske kan vara av intresse ändå ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

22

din bil har ju vid ngt tillfälle förärats med onepiece rutor , bilen är ju en callooker . Det är ju iochförsig trevligt.
Ska du reparera bilen i samma utseende eller renovera upp den till original?
Jag har en del dörrar med som är med ventilationsrutor om intresse finns.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

23

jag har oxå 2 orginaldörrar till en -66 du kan få köpa billigt (finns just söder om Skellefteå)

Glücklich, aber pleite!

24

Många verkar ligga på dörrar ICQ/ab

Typ 2 Buss -72 Renovering pågår

25

Jag hade nog tänkt mig att renovera upp den med samma dörrar.
har även en donatorkaross som ligger som jag kan plocka originaldörrar på om jag vill, men tycker det är rätt så snyggt med Onepiece rutor.

Ska försöka göra något lite unikt med den, har lekt runt lite i Photoshop men inte bestämt mig för något ännu.
Tills vidare så kommer jag att fixa upp motor, kaross & lack iallafall. Sedan så får vi se vad som händer.
Har inte kunnat ladda upp några bilder p.g.a att jag förlegat (se slarvat bort) mitt minneskort till kameran.