1

Jag håller på att försöka få mina solex 32-34 pdsit att fungera på min motor, fungerar väl helt ok men den går väldigt fett på lambdamätaren vid jämn fart.  Gå ner i huvudmunstycke är säkert lösningen men jag är nyfiken på vad luftmunstycket har för praktisk funktion?

2

Luftmunstycke spelar mest roll på höga varvtal tillsammans med E-rör. Tror att det är huvudmunstycket du ska byta om det är jämnt varvtal som fetar.

Tänk dig att du har en bränslekurva. ta F11 som magrar på höga varv, så kanske man inte behöver lika stort luftmunstycke som om man har F2 eller F7 som går fetare på toppen. Med större luftkorrigering svänger kurvan bara neråt tidigare och mer.

3 Senaste redigerad av MrPete (2014-08-19 07:25:46)

här var bilden jag letade efter. Visserligen weber, men det är ju samma princip

Post's attachments

weber_flow_chart.jpg, 36.2 kb, 675 x 385
weber_flow_chart.jpg 36.2 kb, 167 downloads since 2014-08-19 

4

Finns ganska mkt bra info på sidan som bilden kommer ifrån. En annan funktion med luftkorrigeringsmunstycket är att man kan flytta transitionen mellan lågfart och högfart och på så vis motverka flatspots (eller förvärra).

http://www.datsun2000.com/tech/weber_tu … dology.htm

5

Fanns en del att läsa där ja, som jag förstår det så är det ner i huvudmunstycke som gäller, sen om den fetar sig på högre varv går man då UPP i luftmunstycke?Inget större problem iofs att det går fett på fullvarv..  Saken är den att när motorn var nybyggd så krävdes mycket bränsle för att hålla ett bra lambdavärde vid pådrag, men den verkar ha blivit inkörd nu på 30-40 mil så den har liksom ändrat sig..

6

Ja, om det fläskar på för mkt soppa på toppen ökar man luftmunstycket, det tillåter mer luft att sugas ner i emulsionsröret och påverkar således emulsionen. Är ju onödigt att den drar mkt soppa och går den alldeles för fett sköljer man bort oljefilm från cylindrar och spär ut oljan (fast det är värre om den går fett på hela registret, man långkör ju inte direkt nära varvstoppet).

Varför bränslebehovet har ändrats efter inkörning vet jag inte.. kan något ha gjort att luftflödet minskat? inga ändringar på insug, filter eller avgas?

7

Ja precis, den får inte gå för fett vid långkärning, då tar det bort oljefilmen. Tror det kan va kolvringarna som har tätnat som gjorde skillnaden.