1 Senaste redigerad av Finnfisher (2014-08-18 13:07:51)

Nu fixar jag inte detta längre...

När jag drar ut torkarknappen på min bubbla -61, så brinner säkringen för blinkersen. Inget konstigt med det för den ligger ju delvis över samma säkring. Trodde torkar motorn var på upphällningen men så verkar det inte vara för symptomen är samma med ny motor. Har bytt knappen också. Tre gånger tom, men fortfarande likadant. När man bytt säkring på blinkersen, startar den inte utan man får ta en plusledning  till torkarmotorn och då fungerar det en stund, för att senare bränna av säkringen igen. Någon som har några tips?

2

Hej!
Torkarmotorn har en kontakt i sin växellåda som skall koppla bort spänningen till självparkeringen och sekunden efteråt kortsluta motorn så att den stannar abrupt.
Detta för att inte torkarna skall åka förbi parkeringsläget om rutan är våt och utan friktion.
Troligtvis är det så att kamhjulet och kontakterna inne i växellådan inte riktigt funkar som de skall, det är liksom två långa tungor med en liten nit längst ut som ibland går sönder eller bara blivit böjd.
Jag skall leta reda på ett kopplingsschema åt dig, och vilka nummer som står på strömställare och torkarmotor.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Björn J. (2014-08-18 18:14:12)

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e (31b på äldre VW torkarmotorer) Vindrutetorkare, bromsledning (denna jordas i parkeringsläget)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/5f118c71f226427687dd83e9e645a0c5_zps9d52218f.jpg
Detta kopplingschema är till en "icke VW", tror jag... men du ser principen, det kopplas likadant, men möjligen heter anslutningen 53e "31b" även på strömställaren. Kanske du bara har en hastighet, då finns inte 53b.

Jag tror alltså att 53a och 31b eller 53e någon gång under vindrutetorkarmotorns cykel blir inkopplade samtidigt, och då får man ju en alldeles förträfflig kortslutning. Dessutom stannar ju motorn i detta läge och ger en ny kortis så fort du slår på strömmen igen...

Koppla bort 31b på torkarmotorn, eller 31b/53e på strömställaren och se om du fortfarande for kortslutning. Ibland funkar det utan denna bromsfunktion, men ibland fortsätter torkarna bara att gå...

ICQ/ab för en gångs skull hittade jag filerna meddetsamma...
Hoppas detta hjälper dig!

4

Nu har jag fått insikt i att manicken kan strula på många olika vis! Jag kopplar bort 31 helt enkelt. Torkarmotorn hat jag bytt två gånger och jag har även mätt upp dem. De verkar vara ok. Set helt nya ut under kåpan. Sen vet man ju inte med strömställarna, de är ju utsatta för vatten och kan hitta på mycket. En blev helt glödhet och jag förutsatte kortis, men efter byte löser den fortfarande ut säkringar. Kanske bara sätta dit en vanlig vippbrytare till jag hittar en fräsch.

5

En vanlig vippströmbrytare fungerar ju om du bara har en hastighet.

Jag kom att tänka på en annan sak också, när du skriver "glödhet" det är att jag stött på strömställare med två hastigheter till torkarmotorer med bara en hastighet, där det då suttit ett trådlindat motstånd uppepå strömställaren. Detta motstånd blir varmt.

Men annars har du kortis i strömställaren, kanske den är trasig eller så är det felkopplat nåntsans.