651

Hepp hepp, då har man äntligen fått hem ett paket med lite delar.. Blev lite strul på vägen.. Fick aldrig nåt spårnummer men det stod att paketet var skickat. Anledningen var tydligen att fedex blivit åtalade för att ha haft samarbete med s.k. nätdrogsapotek..! Så de hade skickat med TNT istället och glömt att skicka info till mig.. hmm.. fick iaf numret och att paketet skulle komma (efter typ dubbelt så lång tid som det brukar). Ringde och tog reda på att det skickats ekonomi istället för express.. suck.. skitsamma, sen skulle de ha kvitto på betalning, mailat mig fast till fel adress.. pga detta kom paketet inte med bilen som skulle leverera.. tröttnade och åkte till Landvetter för att hämta det.. där hittar de inte paketet!!! Till slut kom det fram iaf och jag kunde åka hem måttligt irriterad.

Väl hemma rev jag upp tejpen det första jag gjorde :-D
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/10501863_10152205411666636_986828086862979869_n.jpg?oh=884e125e2684449d8f93cd15105cbefb&oe=544E3CBD&__gda__=1413888310_9153d2bd117e67ed15cf8d3dc6ab6462
Paketet innehöll:
JayCee t-shirt
CB performance sand seal remskiva
Innovate LC-2
Sig Erson 1,4:1 vippor
Clevite vevlager (cheva journal)
Manton chromoly stötstänger
Skruvbar stötstång för att mäta lämplig längd
beg CB performance ventilkåpor
DRD racing vevstakar, 4340 chromoly med cheva journaler och arp2000 bultar
JayCee oljesumplock (första blev ju fel storlek)
JayCee an-anslutningar till Weber ida
Verktyg för att dra ur reduceringsventil ur block
Claude buggies klibba

Hade även ordnat barnvakt ett par timmar på em idag så att jag skulle kunna pilla lite med sakerna. Började med att kontrollera stakar, vägde inom 0,5gram lika så det var grejt, lite rengöring på det.

Det hela slutade med att jag la i oljepump, kamplugg etc och monterade dit andra blockhalvan. Detta är inte slutmontering, måste kolla frigång mellan vevstakar och blocket innan dess.
Blev nyfiken på hur det skulle bli, så jag hängde dit min sand seal remskiva (sand seal har en hylsa med packbox man trycker in i blocket, tätar MKT bättre än original slungspår på remskiva.

Hängde dit cylindrar, topplock, insug och förgasare på ena sidan bara för att se lite hur det blir.. ganska maffigt tycker jag själv :-)
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10525636_10152206014556636_7354929760022778556_n.jpg?oh=297cdfc52d9dc665e9882d45c5659505&oe=54586A69&__gda__=1413630847_d2da1f5dcb332f8c6cb5272c19ae0373

Imorn kommer jag nog få en lucka mitt på dagen för att greja lite till, då ska jag se över Sig Erson vipporna bl.a.

652

Härligt med paket... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

653

Äntligen!!

Nu förväntar jag mig dagliga uppdateringar  ICQ/ad

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

654

Paket är alltid kul!

Dagliga vet jag inte, börjar jobba på måndag :-( Men ska försöka greja lite så ofta det går nu. Måste mäta vändhöjd så fort som möjligt så att jag kan beställa rätt shims under cylindrarna, då har jag ju ett longblock färdigt iaf.

Uppdateringar blir det iaf :-)

655

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

656

ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

657

Har varit nere en stund och grejat, monterat dit en kolv och cylinder för att mäta hur tjocka shims jag behöver..

Meeen, till min förvåning upptäcker jag att kolven är 2mm in i cylindern vid tdc! Hur går det till??

as41
78mm vev med chevajournaler
92mm cima/mahle kit, det står 1835 på så jag antog att det är A-kolvar.
5,4" vevstakar (i princip samma som std längd)

Borde inte kolven sticka upp ur cylindern med den kombinationen..??

Kolvbultens centrum sitter 35mm (mätt med skjutmått) från kolvtoppen och det är väl A-kolvar?
Cylindrarna är 129,95mm långa totalt.
De kom i en blå/vit cima/mahle låda

658 Senaste redigerad av MrPete (2014-07-31 16:57:12)

Svaret var ganska enkelt. .Det är helt enkelt B-kolvar jag har. Vilket är skitbra iofs, men jag skulle om jag vetat det köpt 5,5" vevstakar istället.. bläää..

Någon som har ett set 5,5" vevstakar med chevajournaler och vill byta mot 5,4" ?? :-D

Edit: A-kolvar har 39,7mm kompressionshöjd, B-kolvar 35mm.

Ett annat alternativ vore ju att fimpa av 1mm från cylindrarna för att få 1mm vändhöjd.

659

Blev lite mer pill idag, momentdragning av vevstakar eftersom jag ska ha dem kvar, uppmätning av ringgap, alla låg inom rätt toleranser. Monterade kolvar och samtliga cylindrar.

Kunde såklart inte låta bli av provmontera topplock, så åkte ventilkåpor på, kylplåtar och förgasare, hehe

s.k. longblock med cylindrar och topplock, tycker alltid att de ser så sjukt breda ut och inte ska få plats, men den blir 2mm smalare än en originalmotor så det ska inte vara några bekymmer.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3315e673bf9646853035e2ccbac35df2.jpg

Lite mer provmontering med kylkåpor, fläkthus och förgasare :-)
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-68346eb00b0246e070a8aeae0298c0fb.jpg

an8 - 3/8" för att ansluta oljeledning tillbaka från externa filtret.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-0c2d805d26c2f3b38db0784c89b97555.jpg

Nu ska jag bara se till att låna verktyg för att mäta exakt vändhöjd så att jag vet hur mkt som ska tas av från cylindrarna. Efter det kan jag börja montera på riktigt :-D Btw, så har jag dragit runt motorn för hand några varv medan jag monterat cylindrar etc och inget har tagit i någonstans hittills iaf

660

Hopp hopp, har snackat med en mekanisk verkstad som säger sig kunna utföra jobbet med cylindrarna :-) Ska ta med mig en påse bullar så kanske det blir lite billigare hehe.

Grejade lite med motorblocket igår och fick ett backslag.. skulle momentdra de mindre skruvarna på blocket (m8) och det gick fint, tills jag kom till den sista (såklart), så helt utan förvarning går den jäveln av innan jag kommit till 25nm..! Givetvis var det inte en av dem som är genomgående.. Detta innebär att jag måste dela på blocket igen, vilket jag hade hoppats slippa. Chansade nämligen på att allt skulle gå fritt när jag monterade vev och kam och la dit Curil K2 mellan blockhalvorna (Allt gick fritt för övrigt).. tji fick man för det. Well well, det är inte mkt att göra åt, bara se glad ut och riva för att sen sätta ihop igen.
Lyckligtvis kunde jag återvinna två pinnskruvar ur ett annat skrotat block.

För att ha något att växla med och ha en backup har jag köpt en 1500 enkelportsmotor. Min 1200 har ju varit helt livlös det senaste, då är det lika bäst att köpa en annan motor, haha

Den motorn var så gott som komplett, men avskruvade topplock och saknade kylplåtar, förgasare, remskiva etc. Dessa har jag fått tag i nu, 1200:an har skruvats ur bilen, nya luckor mot hjulhusen har skruvats dit som ska få en tätningslist. Dessa gör att det är lättare att komma åt förgasarna med motorn i.

Nåväl, jag ska inte bli alltför långrandig utan återkommer med uppdatering och kanske några foton om någon vill se det?

661

Surt! ICQ/ac den där jävla Murphy ska alltid vara med och jävlas.
Foton får vi inte för mycket av ICQ/ag
Kul att följa din tråd!
Ska försöka få i hop min 1776 i vinter så det är alltid kul och lärorikt med motortrådar.
Nu har jag köpt hus med garage så förutsättningarna är bättre men huset behöver ju också lite tid, så vi får se hur det går.

Bubbla -62

662

Ja, det känns lite segt.. Men det kunde såklart varit värre, tex om den gått av längst in mot blockhalvan.. Då hade jag nog fan gråtit en skvätt. Nu ska det inte vara några problem att dra ut den, antingen med kontramutter eller rörtång, ordentligt med värme först bara.

Tack, själv tycker jag tråden känns lite trög då det går alldeles för långsamt :-P
Har också hus, med ett alldeles för litet garage, men det rymmer bilen och lite till iaf, sen har jag lagt beslag på halva källaren där jag bygger motorn bl.a :-)

663

Jag tog dubbla muttrar när jag släppte mina pinnbultar och det gick kalasbra.

Anders

664

ja, det gjorde jag på de jag tog ur det skrotade blocket också, värmde lite innan för säkerhets skull... men jag vet inte om det finns tillräckligt mkt gänga kvar på pinnskruven som gått av. Går väl iofs att dra ett gängsnitt så det går.. rörtång känns sådär att använda.. Det var jag tvungen att göra på en av de gamla dragstängerna då den började tvinna sig när jag försökte dra ur den.

665

Nu skulle jag behöva lite tips om hur jag går vidare.. Har satt i en 1500 i bubblan, flyttat över 30pict förgasare, magnaspark fördelare med cb kablar och msd 6al.
Brände av jordflätan till startmotorn härom dagen, den är utbytt och startmotor fungerar, men den går trögt och drar ur batteriet på nolltid. Motorn går normalt runt för hand så den går inte tungt.
Jag har provat att backa tändningen (kan ju gå trögt om den tänder för tidigt, men kan inte stroba in den dels för att jag är själv och dels för att det knappt går att köra på startmotorn så länge att man hinner).

Jaq har gnista och motorn tänder och går ett par sek om man pumpar på gasen, dvs acc-pump, annars dör den direkt. Förgasaren är nerplockad i molekyler och rengjord. Soppa kommer det med elektrisk pump, nålventil är tät och flottörhus fyllt men flödar  inte över.

Jag har dock noterat att minuspolen på batteriet blir varm!? Kan det vara nåt elfel eller tex kortis i startmotorn som gör att den drar ur batteriet och går trögt..?

666

Känns ju som att det är något med startmotorn.

Anders

667

Mjo.. det känns så.. känns som att nåt bränts i den än bara jordflätan.

668

Har grejat lite mer med nya motorn. Fick ju dela blocket igen pga att den undre m8 pinnskruven vid veven gick av när jag drog den.. troligtvis har den varit för hårt dragen innan. Plockade ur 2st ur ett skrotblock och det löste sig smidigt.. fanns gänga kvar för att sätta kontramutter.

Ihop med blocket igen, momentdra allting med 10.9 muttrar, monterat oljepump med gjutet GB-lock och an8 ut till filtret.

Tillverkade även ett verktyg för att kunna mäta vändhöjden på kolvarna. Det visade sig att med den kombination jag har så blir vändhöjden 1,55mm. Det kommer jag att köra med nu, det är inte värt att lämna in till mekanisk verkstad för att få 1-1,2mm vändhöjd.

Drog dit topplock med rätt moment och satte dit vipparmsbryggan (Sig Erson 1,4:1), la i justerbar stötstång och ställde justerskruven ungefär i mitten. Sen var det bara att mäta upp höjd på stängd ventil, fullt lyft (som blev 14,46mm) och dra motorn till halva lyftet för att se geometrin.

Utan shims under vipparmsbryggan blev stötstången för lång i sitt längsta läge, med 2,5mm shims under blev det bättre men inte riktigt rätt geometri. Ska kapa den justerbara lite så att jag kan dra ihop den mer och se hur det blir med geometrin. Det är bara att testa sig fram tills man hittar rätt. Vill att justerskruven skall linjera med stötstången vid halva lyftet, mindre slitage och rätt lyft så.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-68cffae9e7671af26ebe066f40d81ae3.jpg

669

Fick en ny startmotor igår av folkamannen, för att få igång 1500:an som sitter i bubblan nu. Hade varit kul att köra lite när det fina vädret kommer tillbaka (om det gör det??).

Felet sitter nog inte i min startmotor.. den nya betedde sig på samma sätt, går trögt och drar ur batteriet snabbt... Felet sitter nog i startmotorbussningen.. så en ny sån är beställd. Synd att man inte bör sätta o-ringat svänghjul på vev med stålpackning.. Då hade jag bara kunnat låna 200mm svänghjulet och internlagrade 12v startern. 

Har kollat runt med multimeter utan att hitta kortis nånstans iaf, samt att det finns 12v spänning där det ska. Batteriet är fulladdat och visar 13v (helt nytt batteri) så felet ligger inte där iaf.

Till nya motorn har jag mätt färdigt vipparmsgeometri och fått till det bra, utan shims under vipporna, testade först med utan, då blev stötstängerna för långa på kortaste, sen 1mm, 2mm, 2,5mm men det blev inte bra. Testade att korta den ställbara stötstången lite och då blev det fint. Justerskruven linjerar med stötstång vid halva lyftet.
Lämnade stötstängerna till mekanisk verkstad som ska sticka av stötstängerna i svarven åt mig (manton Chromoly).

670

Ja här ligger vi inte på latsidan..har inte kommenterat så mycket på ett tag,men läser jämt din tråd,keep up! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

671

Ser fram emot mycket bilder när allt ska ihop!
Ska själv sätta ihop en motor nu i höst/vinter, alltid kul o se hur andra gör.

vw typ-1 1967

672

Njae, faktum är att det nästan blir mer tid över nu när jag börjat jobba igen, men det beror nog på att sambon inte jobbar 210h denna månaden :-)

Är lite dålig på att dokumentera med bilder.. med nya motorn är det ju inte så skitigt så det borde ju gå egentligen, ligger man under bilen o brötar blir det så skitigt att man inte vill lirka upp telefonen.

Fick som sagt beställt en startmotorbussning idag iaf så den ska komma imorn, dessvärre måste jag lyfta ur motorn för det gick fan inte att dra ur den bakvägen.. m12 har jag läst ska passa men det var för stort spelrum så den bet inte.. o större gängtapp hade jag inte.. testade med urdragare för reduceringsventil, den nöp men det gick inte att knacka ordentligt på den så det släppte. Är ju ingen herrejössesoperation egentligen.. bara segt när den sitter fint på plats mellan gummitätningar och annat.

673

Har fått ett litet A-jobb utfört av den lokale verkstan. Stötstänger kapade till rätt längd, nu ska jag bara ta ett par gamla lyftare och banka i ändsnuttarna och provmontera dem i motorn.

http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-939e1b883dfa7e6fca84eb13565dbe01.jpg

Ja, jag har svårt att låta bli att fila lite till i insugen.. vill ha konicitet hela vägen ner mot topplock och vidare ner mot ventilen, där minsta diametern (förutom halsringen då) ska vara. Tycker att det börjar se ok ut nu iaf, hehe
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-7d68c8035f9b84af1d8ea11555def81c.jpg

Sand seal-remskiva från CB performance, 6" dvs lite mindre än original men inte så liten som en power pulley. Har frigång för CB's torrsumpspump om man skulle känna för det framöver. Här syns också Gene Berg oljepumplock "old school" gjutet samt AN8 kopplingar till och från filtret.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d66f5adbb49d63158f00006804904048.jpg

Gick sen in på den lokala hobbybutiken och köpte mig lite modellera, ska användas för att kolla frigång mellan kolv och ventiler/tändstift).
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-04283d4bda436ad0c0d2f71ecd7bda06.jpg

Blir nog lite pyssel med detta i eftermiddag/kväll, så håll utkik efter mer uppdatering då :-)

674

Hopp, då har jag hunnit göra lite till idag. Dock fick arbetet avbrytas då jag allt i världen inte kan hitta mina glömplåtar nånstans...! Har ju köpt tryckihop-stöttstångsrör i rostfritt, så måste montera glömplåtar innan topplock dras fast.

Men iaf.. Köpte mig en tub loctite industrisilikon, borde vara bra skit att täta cylindrarna med tycker jag.. öppnade och den är nästan luktfri iaf och verkar inte härda på 5 röda som den ättikstinkande röda skiten frål racetema.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-0b1602589d11c6cbc030751774a0cab1.jpg

Hämtade även mina stötstänger idag, han ville gärna ha kontanter eftersom det var så jobbigt att skriva papper, haha
Använda två gamla lyftare och slog i ändpluggarna, dålig bild utan blixt.. men nåt iaf.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e24da7b0927e4d63ddc800229f416f33.jpg

Så var det dags att använda modelleran nu då när stötstängerna är klara.. Med ganska mkt lyft så hade jag ingen aning om hur nära ventiler (speciellt avgas) skulle va kolvar.. men det var ingen som helst fara, ca 4mm som närmast.
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-4f1987e511c00e94f1788f2ed59132cf.jpg

Sen kunde jag inte fortsätta eftersom mina glömplåtar är spårlöst försvunna..! Annars hade jag haft ett färdigt longblock nu.

675

Godt ock rätt jobbat  ICQ/ab  ICQ/ab


mvh

JETech , S. Halland