1

Vet inte om någon har berört detta ämne det finns en del att köpa men vilket är bra köp respektive DÅLIGT
När man ser något som är till salu på nätet då ser man i regel bara omslaget o det säger inget om innehållet.

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

2

Jag tycker följande är att rekommendera:

Reparationshandbok VW typ 1 o 2, 1961 - 1975, Thorsells förlag
Official Service Manual, Bentley Publishing
Haynes VW type 1 + 2
How To Hot Rod Volkswagen engines, Bill Fisher, H P Books

Alla är gamla o kanske svåra att få tag på, precis som våra bilar . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Den som någon gång har sett en Bentleymanual kommer aldrig mer att att vilja ha en Haynes.  ICQ/ab  T.o.m den svenska budgetvarianten från Thorsells är mycket bättre än Haynes, de har ju exempelvis den goda smaken att ha rätt åtdragningsmoment.
Vad man behöver mer är en smaksak, jag gillar How to Hot Rod.... andra How to keep your Volkswagen alive....

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Svwerker skrev:

Den som någon gång har sett en Bentleymanual kommer aldrig mer att att vilja ha en Haynes.  ICQ/ab  T.o.m den svenska budgetvarianten från Thorsells är mycket bättre än Haynes, de har ju exempelvis den goda smaken att ha rätt åtdragningsmoment.
Vad man behöver mer är en smaksak, jag gillar How to Hot Rod.... andra How to keep your Volkswagen alive....

Vem säljer how to keep your Volkswagen alive?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

5 Senaste redigerad av Scrooge (2014-07-15 08:41:45)

ICQ/ae
tidiga utgåvor är roligast!

http://www.ebay.com/itm/1981-How-To-Kee … 463wt_1100

Denna är nog mest läsvärd, har en liknande för Opel kadett B
http://www.ebay.com/itm/Fix-Your-Volksw … _729wt_907

Lägger till denna.....
http://www.ebay.com/itm/1968-VW-KARMANN … 144wt_1145

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

6

Jag köpte på ebay (ingen är förvånad antar jag, hehe).

Jag har
How to hot rod volkswagen engines (Bill Fisher)
How to rebuild your Volkswagen air-cooled engine (Tom Wilson)
Aircooled VW engine interchange manual (Keith Seume)
Reparationshandbok VW typ 1 o 2, 1961 - 1975, Thorsells förlag

7

Peter Aschwendens teckningar i "H T K Y VW A F T C I" är suveräna, googla gärna!

. . . o så får jag väl backa på Haynestipset, OK OK!! Får väl skylla på att jag själv bara har How to Hot-Rod . . . o Rephandbok/Thorsells.
Fast jag tror jag måste skaffa "H T K Y VW A F T C I" snart, har funnits på önskelistan sen 1984 ungefär.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Jag har tjatat om detta med Bentleys manualer i hur många år som helst och när någon köper en så blir de positivt överraskade över hur bra den är. En anledning till att den är så bra är att det är Volkswagen of Americas officiella verkstadshandbok. Det ända som är bättre är om man kan hitta gamla svenska pärmar från någon nerlagd verkstad, vilket inte är så enkelt.

Utöver detta så har har jag Gene Bergs alster GB800 och 801, vilka är lite röriga men fulla med information, mycket av detta finns på deras hemsida. Jag har även några av Keith Seumes böcker är som bra och informativa samt How to Hot Rod...
Utöver detta har jag en räcka andra böcker jag sprungit på under mer än 30 år men de är mest kul som kuriosa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Har jobbat med Bentleys manualer en tid o kan bara samtycka att dessa är mycket bra o förmodar att dessa är kopia på original .
Har själv en del original på svenska men inte så komplett då är det bra att ha en bok ifrån Bentley.

Mvh Återfall

10

Återfall skrev:

Har jobbat med Bentleys manualer en tid o kan bara samtycka att dessa är mycket bra o förmodar att dessa är kopia på original .
Har själv en del original på svenska men inte så komplett då är det bra att ha en bok ifrån Bentley.

Nä det är inga kopior, det är Volkwagen of Amerikas officiella verkstadsmanualer.

Ali G

11

Såg en Bentleys hos en bekant här i sommar och bara tänkte att den skall jag köpa. Sökte lite på nätet här i morse utan att hitta den, men hitta denna tråd :-) Någon som har ISBN. nr på boken så att det är lättare att hitta den tror jag.

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

12

Finns flera olika så det beror på vilken modell du söker.

Kolla hos Bentley själva
http://www.bentleypublishers.com/volkswagen/

Ali G

13

Jag köpte min bentleys hos adlibris man kan tycka att den är dyr men den är på 1200 sidor och helt klart värd varenda krona.
Allt du behöver veta finns i den, illustrationer och tillvägagångssätt.
Och man blir förvånad över hur många olika specialverktyg det finns till gamla vw:s.
Jag köpte till min typ 3.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(