1,576

Idag ställde jag lite ventilspel och satte dit frontemblemet....
Sen så lära jag lufta bromsarna och justera.. fick hjälp av Boström.
Det blev givetvis en test-runda som resulterade i soppatorsk och självklart batteritorsk...
men fixade lite bränsle och knuffhjälp så kom vi hem....
Test-turen var väl sådära... nått är tok.... det "skrapar" när man kommer upp i hastighet.. liksom
ett schhhhhhhhh ljud... hörde mer från bak förr men mer nu fram när vi justerade bromsarna...
känns som det inte kan vara bromsbanden som låter sådär högt !?
Vet inte hur jag ska göra för att felsöka då man lär åka ut och provköra för att höra ljudet ICQ/ac
Börjar bli less.... kändes som besiktningen var nära... men den försvann rätt snabbt nu...

Hjulcylindrarna är nya likaså bromsbanden och hjullager fram.
Bak är det nytt allt utom hjullagren.

Ett till problem är att jag inte får någon laddning.... men lampan på instrumentbrädan slocknar !?
Mätt upp och det är bara 12v och det borde vara ca. 14v när man gasar upp lite ?
Ska  kika på hur det är kopplat igen till laddreläet.. kan ju va reläet som ballat ur med.

Jaja... är det nån som har några tips eller idéer vad det kan vara så skriv gärna !

/En rätt less DH ägare

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

1,577

Hade samma schhh ljud ja me. Visa sig va bromsskölden fram.  Böjde o bände o då försvann de.
Kan ju va värt att kolla upp.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

1,578

Dåligt batteri? Jag hade samma problem med ett i princip nytt Biltema batteri som inte tog laddning. Bytte och då fungerade det direkt.

1,579

leguanen skrev:

Hade samma schhh ljud ja me. Visa sig va bromsskölden fram.  Böjde o bände o då försvann de.
Kan ju va värt att kolla upp.

Ah bra tips.. ska kika det.. men det borde ju höras om bromsskölden ligger på
när man snurrar hjulet ?

1,580

anton_e skrev:

Dåligt batteri? Jag hade samma problem med ett i princip nytt Biltema batteri som inte tog laddning. Bytte och då fungerade det direkt.

Jaså.. ja det är ett biltema batteri.. så får väl köpa ett bättre kanske...
tråkigt bara om det inte var det felet... hehe..

1,581

Angående ljudet så borde det höras om bilen är uppallad och du snurrar på hjulen om det är bromssköldar eller band som ligger emot. Du kan ju köra den också om du har den uppallad bak, då borde ju kompisen kunna lyssna bak och höra var det kommer ifrån. Rent spontant känns det som ett hjullager, men dom hade du väl bytt?

/foppa

1,582

easos skrev:
anton_e skrev:

låna ett från en annan bil och prova... kanske bruksbilen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,583

Foppa13 skrev:

Angående ljudet så borde det höras om bilen är uppallad och du snurrar på hjulen om det är bromssköldar eller band som ligger emot. Du kan ju köra den också om du har den uppallad bak, då borde ju kompisen kunna lyssna bak och höra var det kommer ifrån. Rent spontant känns det som ett hjullager, men dom hade du väl bytt?

/foppa

Ja det enda som jag hör när man lyfter bilen och snurrar hjulen fram är bromsbanden...
men att de ger ett sånt högt och frekvent ljud tror jag inte på... men det kan ju vara så..
Justerar jag in bromsbanden så blir det dålig bromsverkan så de lär ligga på lite..
Har luftat bromsarna flera gånger också...
Hjullagren är bytt fram men inte bak...

1,584

michaelth skrev:
easos skrev:
anton_e skrev:

låna ett från en annan bil och prova... kanske bruksbilen..

Jo det kan man ju göra.. ICQ/ab
Men jag tror inte att det är de som är felet med batteri.. men värt att pröva.

1,585

Mina bakhjulslager tjöt får nått år sedan. Inget direkt glapp men ett tjutande ljud som kom ibland. Tog isär allt och rengjorde, efter det har det varit tyst ICQ/ab

1,586

Biltema är väl det enda företaget som har 3 års garanti på sina bilbatterier så skulle det vara det så är det ju bara att byta in det till ett fungerande ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

1,587

lowang skrev:

Biltema är väl det enda företaget som har 3 års garanti på sina bilbatterier så skulle det vara det så är det ju bara att byta in det till ett fungerande ICQ/ab

Tyvärr inget kvitto kvar ICQ/ac

1,588

Johannes skrev:

Mina bakhjulslager tjöt får nått år sedan. Inget direkt glapp men ett tjutande ljud som kom ibland. Tog isär allt och rengjorde, efter det har det varit tyst ICQ/ab

Okej jo ska nog plocka isär bak i vinter och byta hjullagren bak..
men som skrivet så är det mest ljud fram nu och där är ju hjullagren nya.

1,589

Har höjt upp fram och känt, snurrat och klämt.... men hittar inget som kan ta i...
höjde upp även bak nu.. och märkte att jag har lite glapp på bägge sidor.. mer på
vänster sidan.. på ett par mm..
Det ska väl helst inte vara något glapp antar jag.. undra om detta är boven i dramat ?
Ska kanske ta och beställa hjullager bak och byta... typiskt att man inte bytte när man
ändå höll på.
Känns ändå konstigt.. man tycker att ljudet kommer framifrån ! Hm....

1,590

easos skrev:

Har höjt upp fram och känt, snurrat och klämt.... men hittar inget som kan ta i...
höjde upp även bak nu.. och märkte att jag har lite glapp på bägge sidor.. mer på
Det ska väl helst inte vara något glapp antar jag.. undra om detta är boven i dramat ?
Ska kanske ta och beställa hjullager bak och byta... typiskt att man inte bytte när man
ändå höll på.

Bak har du alltid ett litet glapp då det inte sitter koniska lager.
Hur mycket det ska/får glappa har jag dock inte koll på, hör med MickeW då det inte är mycket han inte vet om Bay ICQ/ab

1,591

C.Frisk skrev:
easos skrev:

ändå höll på.

Bak har du alltid ett litet glapp då det inte sitter koniska lager.
Hur mycket det ska/får glappa har jag dock inte koll på, hör med MickeW då det inte är mycket han inte vet om Bay ICQ/ab

Jaså är det så hmm ?
Ja jag får kolla med honom  tack !

1,592 Senaste redigerad av easos (2014-09-07 09:56:45)

Dåligt med uppdatering här tyvärr... har inte grejat med pickupen på ett tag då jag
tröttnade lite... men har grejat lite igår...  försökte komma på varför generatorn inte laddar...
och vad det är som susar så mycket när man kommer upp runt 50km/h och uppåt...
Har dock inte kommit på nån lösning kring att generatorn inte laddar... eller jo den laddar 12.5V kanske..
Sen när det gäller suset så tror jag att det är däcken som låter så högt faktiskt... men jag är inte säker..
Hängde ut med huvudet från fönstret och körde och hörde att det kom ett bra sus från däcken så det kan ju vara dom..
Galet om de ska låta så mycket att man stör sig på det när man kör hehe...
Jaja här är en bild med pickupen ute.. utan navkapslar.. tycker den blev coolare utan faktiskt...
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/8F6A0DC7-7C87-4674-A7A8-E1A9A2ABD8B9_zpsiwbmujum.jpg

Trevlig söndag på er !

1,593

ser bra ut  ICQ/ag  ge inte upp!!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,594

Grymt snygg

70:a Cab, Gazzer, Variant

1,595

Vilken snygging  ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

1,596

michaelth skrev:

ser bra ut  ICQ/ag  ge inte upp!!!!

Nejdå jag ska inte ge upp.. men ibland är det lite segt..
Får se om det blir nån besiktning före vintern... men troligtvis inte..

1,597

Ja den vill man se på vägen nästa säsong  ICQ/ab
Fast i mina ögon borde fälgarna vara vita, och med navkapslarna på  ICQ/af

1,598 Senaste redigerad av Franke (2014-09-08 09:48:33)

Riktigt fint stuk du fått till på kärran, bra jobbat !
Angående oljudet från däcken...Har du koll på framvagnsinställningen ? Om du har mycket toe out eller toe in kanske däcken låter mer ? Nu är jag ingen expert på däck men jag antar att dina däck ligger på gränsen inom lastindex och detta tillsammans med toe out kanske gör att däcken låter mer ?
Med fel framvagnsinställning blir det ju ökad friktion på däcken och då lär det ju även låta mer från dom.
Kan vara värt att kolla upp.

1,599

GB skrev:

Ja den vill man se på vägen nästa säsong  ICQ/ab
Fast i mina ögon borde fälgarna vara vita, och med navkapslarna på  ICQ/af

Hmm ja kanske de... men nu får de vara svarta ett tag ICQ/ab

1,600

Franke skrev:

Riktigt fint stuk du fått till på kärran, bra jobbat !
Angående oljudet från däcken...Har du koll på framvagnsinställningen ? Om du har mycket toe out eller toe in kanske däcken låter mer ? Nu är jag ingen expert på däck men jag antar att dina däck ligger på gränsen inom lastindex och detta tillsammans med toe out kanske gör att däcken låter mer ?
Med fel framvagnsinställning blir det ju ökad friktion på däcken och då lär det ju även låta mer från dom.
Kan vara värt att kolla upp.

Hm ja kanske kan vara det som gör att det låter.... hur menar du med lastindex ?
Kanske ska fixa hjulinställningen.. synd att jag avbokade den hos den lokala verkstan då..
Är ju bättre att nån med riktiga mätverktyg fixar hjulinställningen kanske..
hm.. ja var inget dumt tips ! Tack!