1

Jag har B5HS tändstift i en 65a bubbla nu , men två gav upp efter bara 1 månad nya . Är osäker om dem gett mej rätt? Finns B6HS också.. Vad är de som gäller i en 1200motor ?

2

B5HS är standard, B6HS är samma tändstift fast ett steg kallare. Kallare stift finns ingen anledning att sätta i om inte motorn är trimmad och går hårdare än normalt, vilket jag gissar att den inte gör.

Felet ligger nog nån annanstans än själva tändstiftet, om du inte frågar Stickan då, han tycker att NGK är skit :-)

3

Och jag håller med Stickan.

Anders

4

MrPete skrev:

B5HS är standard, B6HS är samma tändstift fast ett steg kallare. Kallare stift finns ingen anledning att sätta i om inte motorn är trimmad och går hårdare än normalt, vilket jag gissar att den inte gör.

Felet ligger nog nån annanstans än själva tändstiftet, om du inte frågar Stickan då, han tycker att NGK är skit :-)

NGK är skit i en gammal luftkyld Bubblamotor! Tror ni inte på mej så kan ni fråga Gösta Rustas som skruvat VW sen 1954..

5

Denna kan ju vara bra att ha om man ska byta fabrikat

Post's attachments

värmetal.jpg, 73.6 kb, 538 x 222
värmetal.jpg 73.6 kb, 731 downloads since 2014-08-07 

6

Ett tips från en gammal NGK säljare, motorcykelforsäljare/åkare och oval-ägare:

Köp Denso W16FP-U, tilsvarer NGK BP5HS

Men felet er nok for fet blanding, NGK tål inte så mycket som f.eks. Denso. Men har normalt god kvalite.
Med P för "Powertip" (Prolonged isolator) får man bättre forbrenning, då gnisten kommer lengre ut i forbrenningrummet.
Gav märkbar mer sprut i min gamla Z1000A, och ovalen blev även bättre:)

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

7

Ett inlägg som novis på detta forum med en 1600:a motor använder jag Motorcraft AE 42 gamla typen av powertip stift för VW-motorer. Fungerar perfekt.

8

Jag gillar Denso det är bra stift köpte iridium stift till hojen från https://www.sparkplugs.co.uk dom har mycket bra priser och snabba leveranser.

Anders