Skall montera nytt kamdrev på ny Engelkam, frågan är då om jag skall använda gänglåsning samt med vilket moment ska dom tre skruvarna dras? Någon som vet?
Jag använde gänglåsning, men jag tror inte att det behövs.. Man drar hårt, skruvarna ska precis gå igenom drevet och drar man ett par körnslag så att de låser mot drevet. Det tipset fick jag av herr Landelius.
De ska dras i storleksordningen 20 Nm. Jag har aldrig varken nitat eller använt gänglåsning och det har fungerat bra.
Ali G
Kanon! 20-25nm hörde jag på ett annat håll me. så får det bli.
En annan dum fråga ang kamdrevet...
Om jag fattat rätt skall drevet monteras med "pricken" uppåt och sista nocken ( den längst bort från drevet) pekar ner? eller?
Tänkte det kunde va bra o få detta rätt direkt, lite jobbigt om just detta blir fel 
Pricken ska ligga i linje med spåret för oljepumpen.
Syns ganska bra på den här bilden.
Ali G
Syns ganska bra på denna bilden på mitt kamdrev med.
Kan väl bli fel ändå om jag snurrar kammen ett halvt varv, eller? Men på svwerkes bild ser man ju den bortesta nocken pekar neråt.
Hur ska du kunna sätta drevet ett halvt varv fel ? med tanke på bultdelningen? en bult sitter ju på samma ställe som pricken ?
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Med en pelarborr, några jävlar i helvete och ett par fan oxå så ska det nog kunna bli fel ska du se. 
Ali G
Hur ska du kunna sätta drevet ett halvt varv fel ? med tanke på bultdelningen? en bult sitter ju på samma ställe som pricken ?
Hade lite otur när jag tänkte där... Var inne på att min org kam har fyra bultar... Men nu är jag 100% med på banan igen! 
Med en pelarborr, några jävlar i helvete och ett par fan oxå så ska det nog kunna bli fel ska du se.

Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P