1

Skall montera nytt kamdrev på ny Engelkam, frågan är då om jag skall använda gänglåsning samt med vilket moment ska dom tre skruvarna dras? Någon som vet?

vw typ-1 1967

2

Jag använde gänglåsning, men jag tror inte att det behövs.. Man drar hårt, skruvarna ska precis gå igenom drevet och drar man ett par körnslag så att de låser mot drevet. Det tipset fick jag av herr Landelius.

3

De ska dras i storleksordningen 20 Nm. Jag har aldrig varken nitat eller använt gänglåsning och det har fungerat bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Kanon! 20-25nm hörde jag på ett annat håll me. så får det bli.

vw typ-1 1967

5

En annan dum fråga ang kamdrevet...
Om jag fattat rätt skall drevet monteras med "pricken" uppåt och sista nocken ( den längst bort från drevet) pekar ner? eller?
Tänkte det kunde va bra o få detta rätt direkt, lite jobbigt om just detta blir fel  ICQ/ad

vw typ-1 1967

6

Pricken ska ligga i linje med spåret för oljepumpen.
Syns ganska bra på den här bilden.
http://classicvw.org/gallery2/d/1515-2/cam_install.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Syns ganska bra på denna bilden på mitt kamdrev med.

Post's attachments

20140707_202654.jpg, 252.09 kb, 1239 x 697
20140707_202654.jpg 252.09 kb, 142 downloads since 2014-08-14 

8

Kan väl bli fel ändå om jag snurrar kammen ett halvt varv, eller? Men på svwerkes bild ser man ju den bortesta nocken pekar neråt.

vw typ-1 1967

9

Hur ska du kunna sätta drevet ett halvt varv fel ? med tanke på bultdelningen? en bult sitter ju på samma ställe som pricken ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

10

Med en pelarborr, några jävlar i helvete och ett par fan oxå så ska det nog kunna bli fel ska du se.  Default/lol

Ali G

11

Skåningen skrev:

Hur ska du kunna sätta drevet ett halvt varv fel ? med tanke på bultdelningen? en bult sitter ju på samma ställe som pricken ?

ICQ/ad  ICQ/ad  Hade lite otur när jag tänkte där... Var inne på att min org kam har fyra bultar... Men nu är jag 100% med på banan igen!  ICQ/ag

vw typ-1 1967

12

Svwerker skrev:

Med en pelarborr, några jävlar i helvete och ett par fan oxå så ska det nog kunna bli fel ska du se.  Default/lol

Default/lol  Default/lol  Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P