1 Senaste redigerad av Nisse (2014-08-10 16:20:46)

http://i61.tinypic.com/w9a98n.jpg

Hämtade hem den här "skönheten" för ett par veckor sedan.

http://i62.tinypic.com/119sbdg.jpg

Tanken är att använda den som praktisk bruksbil, men samtidigt lite hobbybil, liksom...

Bilen var vid hämtningen nybesiktad och körklar, och jag tog tåget ner till Alingsås för hämtning.
Barnen fick följa med, för det skulle ju bli en enkel hämtning.
...Var det tänkt.

Bilen var betydligt fulare i verkligheten än på bild, men efter en stunds dividerande köptes ändå bilen och vi var snart på hemväg.

Efter en stund märkte jag att bensinmätaren sjönk nedåt i ett rasande tempo, varpå jag styrde in på närmsta mack. Motorn började också hacka så jag trodde att bensinen var slut.

Eftersom jag nyss tankat verkade det konstigt att bilen skulle ha dragit typ 30 liter på 10 mil...

Det visade sig dock att det fanns gott om bensin kvar.
Däremot var batteriet helt dött...
Generatorkrångel!

Efter mycket om och men fick frugan komma ner till Götene med ett nytt batteri...

Kul!

Därefter gick resan dock bra.

Väl hemma upptäcktes att sladdarna till generatorn ärgat av, allihop.

Bilen var ordentligt ful-lackad. Både handtag, knoppar och andra detaljer hade sprayats över, och rinningar och andra fadäser fanns det gott om!
Insidan av bilen hade dock kvar sin orginal medium blau kulör.
Därför startades operation förgborttagning!

http://i60.tinypic.com/33wljza.jpg

Hade jag vetat vilket jobb detta innebar hade jag nog inte gett mig in på det...

Nu är bilen hursomhelst i det närmaste "färdig-avfärgad".

Näst på tur står roligare hjul och ev. lite sänkning!

Någon som har en sänksats till övers?!
ICQ/ab

2 Senaste redigerad av Nisse (2014-08-10 16:10:49)

Nya hjul!

Tänkte det kunde passa med lite Porsche-aktiga hjul på en sådan här vagn...

http://i59.tinypic.com/qn9ob5.jpg

Kan nog bli bra!

Självklart var pinnbultarna i trummorna för korta...
Nya bultar är beställda!

3

Trevligt projekt, och snygga fälgar ICQ/ab  And hämtningen, man vet aldrig säkert med gamla fordon...

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

4

Den har jag åkt mycket i när jag jobbade på Nybergs. Var det fortfarande Nybergs som ägde den? "Hägern" kan vara hård i afärer! men kul att den lever vidare! Lyckatill

5

Nä, någon Häger såg jag inte till...
Killen jag köpte den av hade köpt den i vintras tydligen.

Hittade resterna av en logga frampå bilen, men där stod det nog "Hedens verkstadsservice" eller något sådant...

6

Historiken på bilen så långt bakåt i tiden som jag känner till är att Nybergs-svets i Alingsås köpte den av Hedens i Vårgårda. Detta var ca tio år sedan och bilen hade om jag mins rätt ett grått kapell. De hade ett antal t3 som service bilar vid den tiden varav denna var den sista. Anledningen till att jag trodde att du köpt den av "Hägern" på Nybergs var att dina foton är tagna vid deras verkstad.

7 Senaste redigerad av Nisse (2014-08-11 22:17:53)

OK!
Killen jag köpte bilen av jobbade tydligen där...

Det kanske VAR Hägern trots allt!  ICQ/ab

8

Haha va fan du orkade inte länge Nisse, blir det SCC med?  ICQ/ad

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

9

Tips, Tomas på folkabiten har (nog) sänkfjädrar liggande som han fått i retur då köparen tyckte hans campingbuss blev FÖR låg !?!? Går det?  ICQ/ad kolla med honom! Folkabiten.com!

10

Sedär!
Tack för tipset!
Jag har redan grejor som ska skickas från Folkabiten!

Ska genast kollas upp!

ICQ/ab

11

Det här har jag ju missat ICQ/ad
Keep it up!!

12

SÅDÄRJA!

Ovan nämnd sänksats beställd från Folkabiten!

Nu behöver jag bara en bättre begagnad, bakre stötfångare!

-Nån som har DET då?!

13

Kan kolla på lokala byskroten, annars hör med Hasse!

14

Köp en ny http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=13 … 251807311D

15

Jag har sett att det finns nya, men nu börjar jag bli dumsnål...
Dessutom passar det inte med stuket på resten av bilen med en tip-top-stötis...

Borde väl finnas nån bättre begagnad och billig i en gömma någonstans?

ICQ/ab

16

Ny grill idag!

http://i58.tinypic.com/4lqcgk.jpg

Med silvrig kant!

Fick en ide om att matcha det undre gallret med lite silver i kanterna också...

Good or Anus?

-Själv har jag inte bestämt mig... ICQ/ab

17

Bra eller anus, dadadadaa...
Ok men bilen är ju för ny Nisse!

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

18

Emil skrev:

Men den blir väl inte yngre ICQ/ad Om 10 år kommer många tjuta för att de inte köpte en t3 för en spottstyver, en oskriven regel för bilar som passerat 30 år ICQ/ad Den har ju trots allt bakhjulsdrift, svansmotor, kass väghållning, lever rövare över 70km/h å är livsfarlig att krocka med = precis som en riktig vw ska vara ICQ/ad

19

Bockerud skrev:
Emil skrev:

Men den blir väl inte yngre ICQ/ad Om 10 år kommer många tjuta för att de inte köpte en t3 för en spottstyver, en oskriven regel för bilar som passerat 30 år ICQ/ad Den har ju trots allt bakhjulsdrift, svansmotor, kass väghållning, lever rövare över 70km/h å är livsfarlig att krocka med = precis som en riktig vw ska vara ICQ/ad

Sant Default/tongue
Men t25orna har väl ganska bra väghållning??

20

För 10 år sedan kunde man få en 16" syncro gratis det var tider det. ICQ/ag

21

Hasse, du får gärna släpa med dig en gratis Syncro söderut när vi ändå ska träffs idag. ICQ/ag

22

För 10 år sen fick jag, på tal om de, en bay dh så gott som rostfri med trasig styrbox. Kom aldrig till skott att hämta hem den o en vacker dag hade den gått till skrot! Gissa om jag svurit många gånger sen dess ICQ/ad

23 Senaste redigerad av Nisse (2014-08-14 22:39:27)

En blixtvisit hos Tomas på Folkabiten tidigare nu ikväll resulterade i några timmar i garaget när jag kom hem...

Nya, längre pinnbultar till bakhjulen, nya hörn till stötfångarna och en uppsättning sänkfjädrar fick jag bland annat med mig hem!

Var förstås tvungen att börja montera redan nu ikväll.  ICQ/ab

Bakfjädrarna och pinnbultarna gick enkelt och nu står bilen på bakhjulen iallafall. Tveksamt dock om fjädrarna verkligen sänker de utlovade 6 centimetrarna.  Default/hmm
Men det kanske sätter sig lite mer när man får åka en bit?

Fram var lite bökigare, och jag beslutade mig för att läsa på lite mer hur man bäst går till väga innan jag fortsätter.
-Någon som har lite "How-To" i ämnet?

Fortsatte med att montera hörnen på framstötfångaren istället. Det blev bra.
Men så skar jag mig illa i fingret när jag skulle lirka upp locken till sidoskruvarna på stötfångarändarna...

Så då var det dags att ta gonatt...

Påt igen i morgon!

ICQ/ag

24

ICQ/ae
Ed byter fjädrar fram i denna

http://www.tubeplus.me/player/2107239/W … e77w1st5iq

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

25

Tackar!

I den filmsnutten gick det undan, men jag fick en snabb aning om hur det ska göras iaf!